יערות עד, משאבי טבע וקהילה מוסלמית ענקית: מבט אל סורינאם לרגל פתיחת השגרירות בי-ם

בראיון מיוחד ל"ישראל היום" מספר שר החוץ הסורינאמי, אלברט רמדין, על הסיבות שמאחורי המהלך הדיפלומטי המפתיע, מזמין את הישראלים לארצו וחושף את הפילוסופיה הלאומית שלה: "החיים קצרים מכדי להפסיד זמן שבו ניתן לייצר אושר" • מהם האתגרים של מדינה ש-93% ממנה מכוסים בג'ונגל, ומה יכולה להפיק ישראל משדרוג הקשרים בין השתיים?

בית הכנסת של הקהילה היהודית בסורינאם לצד מסגד בעיר הבירה פרמריבו, צילום: איתי בר דב

החלטתה של סורינאם לפתוח שגרירות בירושלים הפתיעה גם בכירים במשרד החוץ, שם העריכו כי ייקח זמן עד שהמדינה הדרום אמריקנית תפתח נציגות בארץ, וכי סביר להניח שתעשה זאת בתל אביב.

סורינאם שוכנת בצפון אמריקה הדרומית, ואף שהיא גדולה מישראל פי שמונה בקירוב בשטחה, מתגוררים בה רק כ-600 אלף תושבים. בראיון ל"ישראל היום" מסביר שר החוץ הסורינאמי, אלברט רמדין, מה עמד מאחורי ההחלטה ומהן הציפיות של ארצו מהקשר המתפתח עם ישראל.

שר החוץ יאיר לפיד עם מקבילו מסורינאם אלברט רמדין, צילום: חורחה נובומינסקי, לע"מ

"בין סורינאם לישראל מתקיימים יחסים דיפלומטיים בעלי היסטוריה ארוכה ויש לנו גם מורשת היסטורית משותפת, מאחר שבארצנו יש קהילה יהודית מזה מאות שנים", מספר רמדין, המקיים בימים אלה ביקור ראשון בארץ. "יהודי סורינאם הגיעו במקור מברזיל, ועד היום קיימת קהילה קטנה עם קשרים חזקים לישראל ולירושלים. כיום יש לסורינאם שגריר שאינו תושב בישראל, אך אנו מתכוונים לשנות זאת בקרוב עם פתיחת השגרירות בירושלים.

"אנו מסתכלים על מערכת היחסים עם ישראל לא רק מנקודת מבט פוליטית, אלא גם מנקודת מבט תרבותית. בנוסף, יש כאן הזדמנויות כלכליות לשיתופי פעולה במגזר הפרטי בתחומים שונים כמו חקלאות, טכנולוגיות מים, אנרגיה ותיירות. עבורנו פתיחת השגרירות היא נקודת פתיחה לבניית קשר חזק יותר עם ישראל, ואני מקווה ששיתוף הפעולה יועיל לשני הצדדים".

האם לעובדה שבסורינאם יש קהילה מוסלמית גדולה היה חלק במערך השיקולים שלכם בנוגע לפתיחת שגרירות בירושלים?
"לא, יש לנו קהילה סובלנית מאוד בכל מה שקשור לדת ולגיוון אתני. יש לנו תרבויות רבות שמיוצגות בסורינאם ואנחנו עם רודף שלום ומכניס אורחים. אנו מאמינים שגם אם לאנשים יש רקע שונה הם צריכים לחיות יחדיו בשלום ואנו דוגמה חיה לכך.

"יש לנו אוכלוסייה קטנה אך בעלת גיוון עצום עם הינדואיזם, מיעוט סיני, אירופאים, מוסלמים יוצאי המזרח התיכון, נוצרים קתולים וכמובן הקהילה היהודית - כולם חיים יחד בשלום פשוט בגלל שיש לנו פילוסופיה של אחדות וגיוון ופוליטיקה של אחווה. זה משהו שאנו מוקירים כבר קרוב ל-70 שנה - הבנו שאופציה אחת שלנו היא לא לחיות בשלום ביחד, אבל זה לא יוביל לשום התפתחות, או שאנו יכולים לבחור לחיות בשלום, לכבד אחד את השני, לגלות סובלנות וליהנות מהמגוון התרבותי והדתי שלנו. החיים קצרים מכדי להפסיד זמן שבו ניתן ליצור אושר".

סורינאם, צילום: איתי בר דב

את הסובלנות שאותה מתאר רמדין ממחישה היטב תמונה שצילם שגריר ישראל בסורינאם איתי בר דב, ובה נראים בית כנסת ומסגד מטופחים הבנויים זה לצד זה בלב הבירה פרמריבו. כיום נותרה במדינה קהילה יהודית קטנה של כ-500 בני אדם, שרובם המכריע מרוכזים בבירה. אחד מבתי הכנסת העתיקים של הקהילה הועבר כמעט בשלמותו לישראל, ומוצג כיום במוזיאון ישראל בירושלים.

ישראלים אוהבים לטייל בחו"ל, ובייחוד בדרום אמריקה. תוכל לספר לנו מה לסורינאם יש להציע להם?
"סורינאם היא אחת המדינות המיוערות ביותר בעולם - 93% מארצנו מכוסים ביערות עד, ואנו אחת משלוש מדינות בלבד שפליטת הפחמן הדו-חמצני שלהן היא שלילית. נופי הצומח אצלנו מגוונים ביותר, יש לנו משאבים תיירותיים רבים ואנו מקדמים מאוד את תחום התיירות האקולוגית. העובדה שיש לנו קהילה מגוונת מאוד עם תרבויות שונות ושפות שונות גם כן הופכת את סורינאם ליעד מעניין במיוחד, ובנוסף בערים ניתן ליהנות מהארכיטקטורה הקולוניאלית המיוחדת, ממוזיקה ומאמנות. אנו מקדמים את הישראלים בברכה לארצנו".

סורינאם, צילום: איתי בר דב

 

סורינאם, כפי שהסביר רמדין, היא מדינה מגוונת למדי מבחינה אתנית ודמוגרפית. 53% מתושביה נוצרים ולצדם חיים מיעוטים גדולים של מוסלמים והינדים שמונים בין 15 ל-20 אחוזים כל אחד. בזכות המיעוט המוסלמי המשמעותי חברה סורינאם בארגון מדינות האסלאם, ה-OIC, והיא עשויה לסייע לישראל מול חלק מהחברות האחרות בו.

יונתן פלד, סמנכ"ל אמריקה הלטינית במשרד החוץ, אמר ל"ישראל היום" כי "ההודעה של הסורינאמים על פתיחת השגרירות בירושלים הפתיעה אותנו לטובה. ידענו שיש להם כוונה כללית לפתוח שגרירות בישראל, אבל לא שיערנו שזה יקרה מהר כל כך ושהשגרירות תהיה בירושלים".

סורינאם, צילום: איתי בר דב

 

לאחרונה התגלו מול חופי סורינאם מרבצי גז ונפט גדולים שנותנים לה חשיבות כלכלית. לדברי פלד, סורינאם מתעניינת בעיקר ביכולות של ישראל בתחום הטכנולוגיה, בדגש על חקלאות, מים ורפואה, ובנוסף בתיירות ובהשקעות מישראל.

"שר החוץ הסורינאמי הביע נכונות לסייע לישראל להתקרב למדינות CARICOM, ארגון מדינות הקריביים, שמורכב מ-15 מדינות שחברות באו"ם ומשתתפות בהצבעות בארגון. אנו מאוד מעוניינים בכך מאחר שמדובר במדינות שיש לנו הרבה מה לתרום להן, גם מעבר לשיתוף הפעולה המדיני. לאורך השנים המדינות הללו היו תחת השפעה חזקה של ונצואלה וקובה, והיום הן הרבה יותר פתוחות לאפשרות של התקרבות לישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר