אורה הרצוג, אימו של הנשיא ורעייתו של הנשיא השישי, הלכה לעולמה בגיל 97

הרצוג נולדה במצרים, סיימה תואר ראשון במתמטיקה ובפיזיקה, עלתה לישראל והצטרפה לארגון ההגנה • במהלך שירותה הצבאי נפצעה קשה בפיגוע שהתרחש בבית המוסדות הלאומיים • יזמה את חידון התנ"ך העולמי והקימה את "המועצה לישראל יפה" - הארגון הסביבתי הראשון בישראל • היא תיקבר לצד בעלה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל

אורה הרצוג בטקס הענקת פרס חיים הרצוג לתרומה ייחודית למדינת ישראל, צילום: דודי ועקנין

בית הנשיא הודיע הבוקר (שני) על פטירתה של אורה הרצוג, אימו של הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו של הנשיא השישי, חיים הרצוג ז"ל. הרצוג נפטרה הלילה בביתה בשיבה טובה, והיא בת 97. 

הרצוג הייתה אשת ציבור ופעילה חברתית וסביבתית בולטת במשך שנים רבות ומייסדת "המועצה לישראל יפה".

אורה הרצוג תיקבר לצד הנשיא השישי בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. פרטי הלווייתה והשבעה יימסרו בהמשך.

עלתה לארץ ישראל והצטרפה לארגון ההגנה. אורה הרצוג, צילום: לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד לאורה הרצוג: "יחד עם כל עם ישראל, קיבלתי בצער את הבשורה על פטירתה של אורה הרצוג, אימו של נשיא המדינה ורעיית הנשיא חיים הרצוג ז"ל. אורה הייתה אשת ציבור ופעילה חברתית, שאהבה את עמה ואת ארצה. היא חיה בענווה וגידלה משפחה לתפארת, תוך עשייה מתמדת למען הציבור והחברה בישראל. תנחומיי העמוקים לנשיא המדינה ולמשפחת הרצוג כולה".

גם סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער ספד: "אורה הרצוג הייתה דוגמה ומופת בפעילותה הציבורית והחברתית. אשת הנשיא השישי חיים הרצוג, חברה בהגנה וקצינה בצה"ל. עשייתה - כיוזמת חידון התנ"ך העולמי, מקימת המועצה לישראל יפה ועוד יוזמות חברתיות רבות - תשמש עבורנו זיכרון לכל הטוב שהשאירה אחריה".

הנשיא יצחק הרצוג עם אימו אורה הרצוג בקלפי, צילום: מאיר פרטוש

יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי מסרה: "ידידי היקר, הנשיא יצחק הרצוג, בשם מפלגת העבודה לדורותיה אני מחזקת ומנחמת אותך ואת המשפחה על מותה של אורה אימך.
"אורה הייתה אישיות חזקה. קורות חייה הכל כך מרשימים מתארים חיים מלאי עשייה ונתינה שיש בהם תרומה משמעותית וניצחת לעיצוב דמותה של מדינת ישראל, תרבותה ויופייה. המקוריות והחזון בהגיית ובהקמת חידון התנ"ך העולמי והמועצה לישראל יפה הם היהלומים בכתר עשייתה הרבה למען המדינה. לא פחות מכך, די לראות את ההישגים שאתה ובני המשפחה הגעתם אליהם, כדי להבין איזו מעטפת תומכת ומעצבת היא סיפקה. מחזקת אותך, את מיכל והמשפחה כולה ברגעים קשים אלה".

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית מסר: "קיבלתי בצער את הבשורה על מותה של אורה הרצוג. פעילה ציונית שאהבה את עמה ומדינתה ועשתה רבות למען הציבור והחברה בישראל".

פעילה חברתית וסביבתית

אורה אמב"ש (לימים: הרצוג) נולדה במצרים, להוריה לאה ושמחה, שהיו ילידי יפו ומוצא. אחותה הבכורה, סוזי אבן, הייתה רעייתו של שר החוץ לשעבר והדיפלומט אבא אבן ז"ל.

הוריה גורשו על ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה, וכאמור הגיעו למצרים מיפו. היא גדלה והתחנכה באסמאעיליה ובקהיר, וסיימה תואר ראשון במתמטיקה ובפיזיקה באוניברסיטת ויטווטרסראנד שבדרום אפריקה.

באוקטובר 1946, בתום לימודיה, עלתה לארץ ישראל והצטרפה לארגון ההגנה. באותה שנה נבחרה להשתתף במחזור הראשון של בית הספר לדיפלומטים שהקימה הסוכנות היהודית. בשנת 1947 נישאה לחיים הרצוג ז"ל, וליוותה אותו בתפקידיו בצה"ל ובחיים הציבוריים.

הנשיא חיים הרצוג ומימין אורה הרצוג. מימין לשמאל: רונית, מיכאל והנשיא יצחק הרצוג, צילום: גיל גולדשטיין/לעמ

במהלך מלחמת העצמאות שירתה כקצינה במחלקת המודיעין, בהמשך שירתה בחיל המדע ושם נפצעה קשה בפיגוע שהתרחש בבית המוסדות הלאומיים במארס 1948.

בשנים 1954-1950 ובשנית ב-1978-1975 חייתה הרצוג עם משפחתה בארצות הברית, לרגל תפקידי בעלה כנספח צבאי וכשגריר ישראל באו"ם.

הגברת הרצוג כיהנה כמזכ"לית הוועדה לאירועי שנות העשור למדינה, ובמסגרת החגיגות יזמה והגתה את חידון התנ"ך העולמי, המתקיים בכל שנה מאז.

שימשה מנכ"לית המועצה לתרבות ולאמנות, ובשנת 1969 ייסדה את "המועצה לישראל יפה". בשנת 1971 התפרסם ספרה "סודות האירוח" ללימוד נימוסים והליכות.

אורה הרצוג, נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ונשיא האוניברסיטה העברית מנחם בן ששוןמעניקים פרס למאיר דגן, צילום: דודי ועקנין

בשנים 1983–1993 כיהן בעלה חיים הרצוג כנשיא השישי של מדינת ישראל. אורה המשיכה לשאת בתפקידים ציבוריים ובשנת ה-40 למדינה עמדה בראש מבצע "ישראל לובשת ניקיון".

מפעל חייה היה הקמה והובלה של "המועצה לישראל יפה" - הארגון הסביבתי הראשון בארץ, שאותו הובילה במשך 40 שנה בהתנדבות.

עם תום כהונתו של בעלה כנשיא המדינה היא נשאה בתפקידים שונים, ובהם: יו"רית הוועדה הציבורית לאירועי שנת ה-50, חברת מליאת רשות השידור, חברת המועצה הציבורית המייעצת למפעל הפיס, חברת חבר הנאמנים של מוזיאון תל אביב, יו"רית אגודת הידידים של בית החולים שניידר והוגדרה כ"נשיאה הבינלאומית-אמריטה" של המועצה לישראל יפה.

בטקס הענקת פרס חיים הרצוג לתרומה ייחודית למדינת ישראל, צילום: דודי ועקנין

לאורה וחיים הרצוג ז"ל ארבעה ילדים: עו"ד יואל הרצוג, תא"ל (במיל') מיכאל (מייק) הרצוג - שגריר ישראל בוושינגטון, יצחק הרצוג - נשיא מדינת ישראל ורונית הרצוג - פסיכולוגית קלינית. לשניים 11 נכדות ונכדים וחמישה נינים.

לאחר מות בעלה, הנשיא חיים הרצוג ז"ל, בשנת 1997, הקימה ועמדה בראש עמותת "יד חיים הרצוג", להנצחת פועלו ומורשתו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר