״נאלצנו לזהות גופה לפי הלסת״: הזוועות ממחנה שורה נחשפות

דימה לבוב, רנטגנאי, שמתמחה באפליקציות CT ו-MRI, מספר על המערכת שסייעה לזהות את מאות החללים מהשביעי באוקטובר, על ההתמודדות הנפשית והמראות הקשים שהמתנדבים נאלצו לעבור

גופות של נרצחים ישראלים בכפר עזה. צילום: GettyImages

"מעולם לא עשיתי סוג כזה של עבודה": כך הדגיש בפנינו דימה לבוב, רנטגנאי, שמתמחה באפליקציות CT ו-MRI, לאחר שהוקפץ למחנה שורה בשפלה, לסייע בזיהוי אלפי הגופות שהגיעו מהטבח הקשה בשבעה באוקטובר. בעזרת מערכת CT שגייסה חברת פיליפס בה הוא עובד ושתי מערכות נוספות מתוצרת החברה שפעלו במקום, לקח דימה חלק בצוות מיוחד וסייע לזהות את מאות החללים שלא היה ניתן לזהות, אלא באמצעות מערכת ה-CT.

כחלק משירות המילואים, לבוב הוקפץ בשמיני באוקטובר למחנה שורה, שם נאלץ להפעיל את מערכת ה- CT כדי לזהות את החללים שפונו מכמה זירות וקרבות. "לא באמת הבנתי את גודל האירוע וכמה נרצחו. זה תפס אותי בהפתעה גדולה כשממש הגעתי לשם", הוא נזכר. לבוב ומאות אנשי מילואים עבדו במחנה תחת הרבנות הצבאית הראשית, יחד עם מאות מתנדבים, בהם אנשי זק"א ויחידת הסיוע הלאומי 360.

"לא היה מה לזהות". דימה לבוב,
פינוי גופות מקיבוץ כפר עזה, צילום: איי.פי

לבוב השתמש בדימויים מתקופת השואה, כשהוא מתאר את הזוועות. כל גופה שמצבה איפשר זאת, עברה את אותו תהליך: לקיחת טביעת אצבע, מרשמי שיניים ו-DNA, כל אלו מסייעים בהליך הזיהוי.

מערכת ה-CT סרקה גופות שהיו בלתי ניתנת לזיהוי. "כשהגעתי למחנה, ראיתי שעדיין לא הספיקו להתקין את מערכת ה- CT", ממחיש לבוב את הכאוס ששרר באותם ימים, כשבהמשך הוא מסביר את תהליך זיהוי החללים. "אני זוכר שהגיע האמבולנס הראשון שהיה עמוס בגופות. אנשים כנראה לא מבינים, אבל לא היה מה לזהות. היינו צריכים לזהות לפי השיניים, לסת ושתלים", הוא המחיש בפנינו.

גופות במחנה "שורה" ברמלה (ארכיון), צילום: יהונתן שאול

"רוב הגופות היו חרוכות. לא היה כל כך מה לראות. מערכת ה-CT עזרה לנו לסרוק את השיניים ובכך לראות למי הן שייכות", הסביר על התהליך עצמו. "למשל מצאנו לסת בערמה של גופות. הצלחנו לשחזר כאילו היא שלמה, ומשם היא נשלחה לרופאי השיניים שהצליחו להביא לזיהוי". לבוב מתאר מקרה מזעזע נוסף שנאלץ להתמודד עמו. "היו מקרים שלא ניתן לפתוח את הלסתות, שהיו נעולות. מערכת ה-CT יודעת להתמודד עם האתגר הזה ולבצע סריקה גם במצב הזה".

כאמור, מלאכת זיהוי הגופות הייתה קשה מנשוא. לפחות שני אנשי מילואים ששירתו במחנה התמוטטו ונלקחו לטיפול. "ניסיתי כמה שיותר להדחיק את זה. הבנתי שאף אחד אחר לא יעשה זאת במקומנו, וזו המלאכה שלנו", סיכם לבוב.

גופות מכוסות בסמוך למבנה שהוחרב בידי מחבלים בקיבוץ בארי, צילום: אורן בן חקון

אבירם סושרד, מנכ"ל פיליפס אלקטרוניקס: "בשבעה באוקטובר התגייסנו לסייע למערכות הבריאות והביטחון במשימה הבלתי אפשרית שעמדה בפניהן - להביא לזיהוי חד משמעי ולקבורה מכבדת של מאות חללים. חברת פיליפס העמידה באפס זמן ניידת CT למשימה הכל כך רגישה הזו, במטרה להביא וודאות לבני המשפחות. טכנולוגיה מתקדמת שבימים כתיקונם מעניקה למיליוני בני אדם ברחבי העולם אבחנות רפואיות מדויקות, יושמה בשביעי באוקטובר באופן חסר תקדים למשימה מסוג אחר וסייעה בזיהוי, למאות המשפחות שאיבדו את יקיריהן. האתגרים שעמדו בפני הצוות שעסק במלאכה היו עצומים. ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, אני גאה בהתגייסות, בחוסן וביכולת של דימה ושל חבריו לעמוד באתגרים ומרכין ראש לזכר כל החללים - חיילים ואזרחים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר