בעקבות החלטת בג"ץ: החרדים יגייסו עשרות מיליונים לישיבות

הסיכום שנועד לאפשר את המשך פעילות הישיבות במגזר גובש בין שני רבנים בכירים • האחד מהציבור הליטאי והשני מחצר חסידית גדולה • וגם: זו הסיבה לכך שלא צפויה לפרוץ מחאה גדולה בציבור החרדי

מפגינים מהפלג הירושלמי חוסמים את כביש 4 כמחאה על חוק הגיוס//צילום: שמעון ברוך

בציבור החרדי פותחים במהלך דרמטי נגד החלטת בג"ץ בנוגע לחוק הגיוס. נזכיר כי השופטים קבעו כי החל מאתמול, המדינה לא תעביר כספים לישיבות עבור המוני תלמידים מגיל 18 ועד 26 שאמורים להתגייס. החרדים מתכוונים לגייס את הכסף באמצעות תורמים.

במוצ"ש נערכה פגישה חשאית בין הרב משה הלל הירש, ממנהיגי הציבור החרדי, לאדמו"ר מוויז'ניץ, שייצג כמה חסידויות גדולות נוספות, שביניהן חסידויות סלונים וגור. בפגישה סיכמו שני הרבנים כי תוקם "קרן גבירים", שמטרתה לגייס את הכספים שנדרשים לישיבות, שכעת מצאו את עצמן במשבר קשה.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בכביש 4, היום, צילום: אי.פי.איי

הקרן היא יוזמה של בעלי הון חרדים שפנו לרב הירש, המשפיע בארה"ב, והציעו לתרום מיליוני שקלים כדי לאפשר את המשך הפעילות של הישיבות, שחלקן הן ישיבות הדגל של המגזר.

ל"ישראל היום" נודע כי הרב הירש, שנחשב גורם מתון יחסית בציבור החרדי, התנגד בתחילה להקמת קרן כזו. הוא חשש כי הדבר ייצור קרע בציבור החרדי, שממילא נמצא במוקד המהומה. בסופו של דבר הוא חזר בו.

הפגישה בין שני הרבנים, האחד ממנהיגי הליטאים והשני מנהיג חצר חסידית גדולה, התקיימה בין היתר במטרה לאחד עמדות מול האתגר החדש. גורמים המעורים בפרטים מסבירים כי במחלוקות עבר בנוגע לגיוס החרדים לצה"ל, החסידים והליטאים לא הצליחו להתאחד והדבר גבה מחיר ציבורי. כעת סיכמו השניים על שיתוף פעולה מלא בכל הנוגע להתנהלות בנושא הגיוס.

פגישתם של הרב משה הלל הירש (מימין) והאדמו"ר מוויז'ניץ, צילום: ללא קרדיט

"שונאים את הדת"

אף שהנזק הכלכלי שייגרם לישיבות כתוצאה מעצירת התקצוב הוא בין 200 ל־300 מיליון שקלים - בהנהגה החרדית לא מתכוונים לגייס מייד את מלוא הסכום, אלא בהדרגה. בעלי הון ואנשים פרטיים מבקשים לתרום, כך שאת הסכום הראשוני של כמה מיליונים סביר שיצליחו לגייס יחסית במהירות. בצעד חריג, הרבנים הורו לחברי הכנסת לא לקחת חלק בעיסוק בגיוס הכספים ובהקמת הקרן.

בכל אופן, כרגע כנראה לא תתפתח מחאה רחבה בעולם החרדי. הסיבה: המלחמה וחוסר רצון להלהיט את הרוחות. הרב הירש הוא מהגורמים המתונים ביותר במגזר החרדי, אך גם הוא התבטא בחריפות לאחר הכרעת בג"ץ, בשיחה שערך בפני תלמידיו בישיבת סלבודקה. "הם ממש רשעים, שלא אכפת להם בכלל מהשווה בשווה", אמר.

"הם שונאים את הדת, שונאים את התורה, שונאים את בן התורה. הם רוצים להחריב אותנו, ואנחנו נצטרך לעמוד נגדם. ותהיה מסירות נפש. אני מקווה שלא נגיע לזה, אבל מאוד יכול להיות שנגיע למסירות נפש ונצטרך לעמוד נגדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר