כמעט הגיעו לעימות פיזי: סערה בפגישת המשוחררים וקבינט המלחמה

במפגש נכחו נציגים בכירים ממשרדי הממשלה הפועלים למען משפחות החטופים והשבים ארצה • מבין החטופים שהתייצבו במקום ולקחו חלק בפגישה: רז בן עמי, שרון קוניו, ירדן רומן, ילנה טרופנוב ואירנה טאטי • המשפחות התעמתו עם חברי הקבינט ודרשו: "האם קבינט המלחמה עדיין מחויב לשחרור החטופות והחטופים?"

קבינט המלחמה (ארכיון). צילום: קובי גדעון/לע"מ

פגישה טעונה התקיימה היום (שלישי) במוזיאון חיל האוויר בהרצליה בין חברי קבינט המלחמה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו למשפחות החטופים שהוחזרו משבי החמאס.

נציגי משפחות החטופים באולטימטום לחברי הקבינט // משה בן שמחון

הפגישה התקיימה על רקע חידוש הלחימה ברצועת עזה, והחשש שהדבר מסכן את שחרור החטופים שנותרו, ולאחר שחברי מטה המשפחות איימו אתמול במסיבת עיתונאים כי אם הקבינט המצומצם לא ייפגש איתם "עוד הערב", הם צפויים להחריף את מאבקם.

מחוייבים להחזיר את כולם

נתניהו התייחס לזעקת המשפחות לשחרור מיידי של כלל החטופים שנותרו בשבי, תוך שהבהיר כי האפשרות של "כולם תמורת כולם" לא מציאותית. עוד הוסיף ושאל אם מישהו ממשתתפי הפגישה מעלה על הדעת שאילו הייתה אפשרות כזאת - מישהו היה מסרב. אולם, לדברי המשפחות נתניהו לא ענה על שאלות, אלא הקריא דברים שכתב.

"אין בעולם המציאות עסקה של כולם תמורת כולם ודרישת הסף של החמאס זו האפשרות של הישרדות השלטון שלו כשהוא מבטיח שהוא יעשה את מה שעשה ב-7 באוקטובר עוד פעם ועוד פעם. אנחנו לא נסכים ואתם גם אתם לא." אמר נתניהו למשתתפים.

"יש עובדה מוכחת שהתמרון הקרקעי העוצמתי הוא זה שהוביל לשחרור החטופים שהצלחנו להחזיר, והתמרון הוא המפתח להחזיר את השאר".

גיל דיקמן, קרוב משפחתה של כרמל גת החטופה בעזה מגיע לפגישה, צילום: גדעון מרקוביץ'

נתניהו ציין כי "המחויבות שלנו היא לכולם. לא לחלק, לא לנשים ולא לגברים, לא לצעירים ולא לקשישים, המחויבות היא לכולם והדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות התמרון הקרקעי שאנחנו עושים וממשיכים לעשות. ברגע שתיווצר הזדמנות להביא את שאר החטופים אנחנו לא נחמיץ אותה. לא נחמיץ אף הזדמנות״.

במהלך הפגישה התייחס שר הביטחון יואב גלנט לשאלה האם יהיה מוכן לעצור את הלחימה ולתת אסירים בתמורה לכל החטופים, אליה לדברי המשתתפים השיב שכן - אולם הוסיף כי המהלך אינו על הפרק.

יותר נזק מתועלת

אנשים שנכחו במפגש הטעון סיפרו כי נתניהו לא ענה על שאלות, אלא הקריא דברים מהכתב. לדברי הנוכחים, נתניהו אמר שאין אפשרות להביא את כולם ושאל את הנוכחים אם מישהו מהם מעלה על הדעת שאילו הייתה אפשרות כזאת - מישהו היה מסרב לכך.

משפחת ביבס שעדיין נמצאת בשבי החמאס, צילום: גדעון מרקוביץ'

אחד המשתתפים בפגישה סיפר: "הייתה בפגישה הזאת יותר נזק מתועלת, לא נתנו לנו שום מידע חדש. בזבזו את הזמן שלנו ואנחנו לא בטוחים שאת יתר הזמן הם מקדישים לשחרור החטופים. אנחנו לא סומכים עליהם. לא אמרו כלום".

סערה פרצה בפגישת הקבינט עם שבויות לשעבר, שסיפרו על חלק מהדברים שעברו בימי השבי ואף יצאו מחדר הדיונים במהלכה. אחת מהן טענה כי הפצצות חיל האוויר "לא מזיזות" למחבלים. 

ראש הממשלה אמר למשפחות במהלך הפגישה: "אנחנו מול אויב אכזר, לא מעניין אותו שום דבר גם לא האנשים שלו. הכי אכזר בכדור הארץ. גם אתם לא הייתם רוצים שנחשוף בפניו את האסטרטגיה שלנו, מה שנגיד כאן הכל בסוף יצא החוצה, לא הייתם רוצים שנחשוף איך אנחנו פועלים ומחויבים בכל נימי נפשנו".

יוסי שלי ראש לשכתו של ביבי מגיע למפגש, צילום: גדעון מרקוביץ'

"לא רוצים שהחמאס יידע איך אנחנו עובדים כדי להביא אותם. כדי לעשות את זה אנחנו חייבים לשמור על עמימות מסוימת. לפני שאתן לחבריי להשיב - אתם עברתם ועדיין עוברים את הגיהנום הזה. האחריות שלנו היא להחזיר את כולם בלי יוצא מן הכלל ואנחנו גם נממש את האחריות הזו ונביא אותם הביתה״.

אביו של אחד החטופים שבקבינט המלחמה הקודם שהעניק דיסיקיות לשרים שאל את השרים "למה באתם בלי הדיסקיות? למה אתה הולכים בלעדיה?"

ראש הממשלה השיב: "היא ליד המיטה שלי", אותו אב פנה לנתניהו ואמר לו: "אתה מתבייש ללכת איתה".

ירדן רומן ששבה מהשבי בעזה הגיעה לפגישה עם קבינט המלחמה בבית חיל האוויר בהרצליה, צילום: גדעון מרקוביץ'

מבין החטופים שהתייצבו במקום ולקחו חלק בפגישה נכחו רז בן עמי, שרון קוניו, ירדן רומן, ילנה טרופנוב ואירנה טאטי. המשפחות מתכוונות לעמת את חברי הקבינט עם השאלה: "האם קבינט המלחמה עדיין מחויב לשחרור החטופות והחטופים?"

"הרעים עוד לא רוצים לשחרר"

ילנה טרופנוב, ששוחררה בעסקה: "אנחנו ישבנו במנהרות ונורא פחדנו, אז אני מאד מבקשת ,כמה שיותר מהר להתחיל בהחלפת השבויים, ואני יודעת שהתנאים שמחזיקים את הגברים יותר קשים, יותר קשים ממה של נשים".

שרון אלוני קוניו: "אני חזרתי בפעימה הרביעית, אחרי 25 ימים, התחושה שאין לכם מושג מה שקורה שם בכלל, אתם טוענים שיש מודיעין, אבל עובדה שאנחנו מופגזים, בעלי נפרד מאיתנו שלושה ימים לפני שחזרנו לישראל, והוא נלקח למנהרות".

עוד הוסיפה: "הבנות שלי שואלת איפה אבא, אני צריכה להגיד להם שהרעים עוד לא רוצים לשחרר אותו, אתם שמים פוליטיקה מעל השבת החטופים, תחזירו להם קיבינמיט את מי שהם רוצים ותחזירו"

משפחות החטופים מחוץ לפגישה עם קבינט המלחמה, צילום: גדעון מרקוביץ

בן משפחה של חטופה: " אנחנו יודעים שעמית פצועה, איפה היא? איפה היא קבינימט? אני מבקש ממך ראש הממשלה, כל החיים שלי הייתי ימני, כל החיים שלי, אל תאכזב אותי, אני מבקש ממך. אל תיתנו לחמאס להכניע אתכם. ברגע שתלכו לעסקה אחרת ותוותרו או תדלגו על הבנות שנשארו שם, הם לא ייצאו לעולם".

ראש הממשלה אמר בישיבה: "שמעתי את ההשפלה, הסבל, העינויים, האונס. זה דבר שמטלטל את העולם כולו. חשוב שאנחנו נשמע. אתם צודקים. יש מפעל ענק שאוסף ומנסה להגיע אליהם, לכל אחד ואחת. אבל יש הבדל בלשמוע אתכן. אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים".

"שמענו את העדויות ואנחנו מבוהלים"

במסיבת עיתונאים אתמול, אמר חיים יצחק אור, אחיו של אבינתן אור שנחטף מהמסיבה ברעים: "שמענו את העדויות של השבים מעזה ואנחנו מבוהלים. קבינט המלחמה התחייב להיפגש איתנו לפני שבועיים וחצי וזה לא קרה. מיום שישי אנחנו מבקשים מהם לבוא ולהיפגש איתנו ולהגיד לנו מה הולך לקרות".

"האם חוזרים ללחימה? האם הסתיים המשא ומתן? אנחנו רוצים תשובות. אנחנו כבר לא יודעים מה לעשות. אם הקבינט לא רוצה להיפגש איתנו, המשפחות, אז אולי הפתרון הוא ללכת למי שרוצה כן לשמוע אותנו, לביידן או לכל בן אדם שרוצה להיפגש עם המשפחות". 

ילנה טרופנוב ואימה אירנה טאטי מגיעות למקום, צילום: גדעון מרקוביץ'

יעל אדר, אימו של תמיר אדר שנחטף מביתו בקיבוץ ניר עוז: "כל מה שאנחנו מבקשים זה תשובות. שיבטיחו לנו שהשבת החטופים היא במעלה הראשונה בסדרי העדיפויות. חלק גדול מהחטופים מספרים על זוועות, אחד הילדים אמר לי שהוא אכל פיתה אחת ביום".

"מדי יום אנחנו מקבלים בשורות קשות. מגיע לנו שהקבינט ייפגש איתנו, ההתעלמות הזו היא השפלה. אם הקבינט לא יישב איתנו, אנחנו נשב בפתח הקריה עד שייפגשו איתנו".

אחד מבני המשפחות שהשתתפו בפגישה, סיפר כי "היה בלאגן וצעקות. צעקו שרוצים שיחזיר את כל החטופים, החטופות דיברו על דברים לא נעימים שקורים שם". עוד ביקרו המשתתפים על האופן בו התנהלה הפגישה. "היא הייתה דגם של איך המדינה מנוהלת", ביקר אחד מהם, שהוסיף וכינה את הפגישה "מעליבה".

משפחות החטופים עם תמונות יקיריהם שעדיין שבויים בעזה אצל החמאס, צילום: גדעון מרקוביץ

טרם הפגישה, הממונה על החטופים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש אמר כי "המשימה שלנו היא להשיב את החטופים כולם הביתה. אנחנו נרגשים מאוד לפגוש היום גם את השבים בפורום הזה. זו הזדמנות מיוחדת לקבינט לשמוע את הדברים שמכאיבים, מעציבים ומדאיגים את המשפחות".

הגיעו עם דפי מסרים

טל גלבוע, שאחיינה גיא נחטף בידי החמאס, אמרה בראיון ל׳גלי ישראל׳: "יצאו משפחות חטופים מהמפגש עם הקבינט ואמרו שהן יותר לא מגיעות, שהברבריות שהייתה שם כלפי קבינט המלחמה זה משהו שהם לא יכולים לקבל. אם יש כבר פגישה עם קבינט המלחמה צריך לשמוע ולקבל תשובות. אבל הם לא נותנים הזדמנות, לא נתנו לראש הממשלה לדבר. זה חד משמעית פוליטי".

עוד אמרה: "יצאה משם אמא שאמרה למטה המשפחות 'אני הולכת לפוצץ את זה בתקשורת, אתם מתדרכים אנשים לצעוק בפגישות'. הם הגיעו עם דפי מסרים אחרי שהיו שלוש פגישות עם רונן צור היום כדי 'למקסם' את הפגישה, אבל לשבת ולצרוח 'הופקרנו' זה לא למקסם את הפגישה".

"אחותי ובעלה הם אנשים לא פוליטיים שרק רוצים את גיא בבית. הם בסך הכל רצו שיקשיבו להם. עומדת אמא ואומרת 'אני סומכת עליכם' ומקבלת צרחות משאר המשפחות. זה פשוט לא אמיתי, הכאב של מישהו שווה יותר?? למה אליהו ליבמן צריך לחטוף צרחות כשהוא רוצה לדבר, הוא לא אבא של חטוף?"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר