חוקרי המז"פ מתקשים להתאושש: "אלו לא היו גופות רגילות"

מחנה "שורה", שמתפקד בימים אלה כמרכז זיהוי החללים, מפגיש את השוטרים עם מראות, ריחות וסיפורי זוועה שלא דמיינו שיפגשו במהלך שירותם • גורם טיפולי במשטרה: "רבים מהם מתפשטים לפני שנכנסים הביתה, הריח פשוט לא עוזב אותם"

המרכז לאיתור נעדרים באירפורט סיטי . צילום: יהונתן שאול

הם חשבו שראו כבר הכל בכל זירות הרצח והפיגועים. לא אחת הם נחשפו למראות קשים ביותר, אך איש לא הכין את חוקרי המז"פ של המשטרה והחוקרים של היחידה הארצית למלחמה בפשיעה החמורה הארצית והבינלאומית (להב 443) לזוועות שהם עתידים לפגוש כתוצאה מהטבח הנורא ב־7 באוקטובר.

מי שבימי שגרה אמונים על אכיפת החוק והסדר, הפכו בפיגוע התופת למטפלים ולמטופלים בעצמם. "אלו לא היו גופות רגילות. הריטוש וההתעללות גם בגופות של ילדים ובמשפחות שלמות היה מזוויע. לאנשים הללו יש בדרך כלל מנגנוני הגנה. המנגנונים הפעם לא החזיקו מעמד", אמרו גורמי משטרה המסייעים בימים אלו לשוטרים ולמשפחותיהם להתמודד עם תמונות הזוועה שחוו ושאינן עוזבות אותם.

 

השוטרים נדרשו להכיל את החוויות הקשות. היו גם כאלה שנאלצו לנצור בליבם את התשובות אל מול המשפחות, עד לשלב הזיהוי הסופי


57 שוטרים נהרגו עד כה מתחילת הלחימה ברצועת עזה, ורבים אחרים נפצעו או שמוגדרים עדיין כנעדרים. שדרת הפיקוד של יחידות שלמות התרסקה, רבים איבדו חברים ופקודים, וככל שימי הלחימה התארכו כך נשמעו זעקות השבר במרכז המשפחות שהוקם עבור אלו שדורשים לדעת מה עלה בגורל יקיריהן.

עשרות חוקרי משטרה וזיהוי פלילי נדרשו למלאכה, ורופאים ומתנדבים רבים הגיעו לעזור בזיהוי החללים במחנה "שורה". אלא שאז נחשפו השוטרים למראות קשים ובלתי נתפסים, כאלה שבעקבותיהם גם הוותיקים שבהם, אשר חשבו כי כבר ראו הכל, נשברו. "הם נחשפו למראות, לסיפורי זוועה, ובעיקר לריחות שאינם עוזבים אותם", סיפר גורם טיפולי במערך המשטרתי, שהוקם כדי לסייע לשוטרים. הם מספרים איך ריח הגופות המשיך לרדוף אותם גם כשהגיעו הביתה. זה הגיע למצב שהם היו מתפשטים בחדר המדרגות כדי לא להיכנס הביתה עם המדים".

האסון בקיבוץ בארי | אורן בן חקון

השוטרים נדרשו להכיל את החוויות הקשות. היו גם כאלה שנאלצו לנצור בליבם את התשובות אל מול המשפחות, עד לשלב הזיהוי המלא. "המקומות האלה קרעו את השוטרים והם נדרשו לתעצומות נפש מטורפות", סיפר הגורם במערך הטיפולי. "היו צוותים שליוו משפחות ונתקלו בסיטואציות נוראיות מול דרישה מובנת של המשפחות לדעת מה עלה בגורל יקיריהן. היה מקרה של שוטרת ממערך החקירות שהיתה אחראית לקבלת המוצגים והרכוש ששייכים למאות חללים. תוך כדי עבודתה היא זיהתה שלושה מקרובי משפחתה באמצעות רכוש שהגיע לידיה".

החשש: פגיעה בחוסן הארגוני

במערך הארגוני של בריאות הנפש במשטרה חוששים כעת מפגיעה בחוסן הארגוני וברציפות התפקודית של הארגון כולו. אנשי המערך נפרסו בצורה רחבה כדי להגיע לכל יחידה ולכל שוטר שהשתתפו באחת מזירות הלחימה, ואשר יש סיכוי שנחשפו למראות קשים. כחלק מהמשימה, השוטרים ב"שורה" עורכים שיחת הכנה מנטלית לקראת המשימה, ובזמן הפעילות מסתובבים ביניהם אנשי מערך הייעוץ הארגוני ומערך בריאות הנפש כדי לנטר מבעוד מועד קושי תפקודי.

"התחלנו בשיחות קבוצתיות. אנחנו חייבים לתת חיזוק לשוטרים כדי שיוכלו להמשיך להתמודד עם המשימה, לתפקד בבית עם עצמם ועם המשפחה, ובהמשך ביחידותיהם", סיפר הגורם הטיפולי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר