ערים חדשות, רכבת ומיליון תושבים: התוכנית החשאית להגדלת השומרון נחשפת

מתווה התוכנית, תחת השם "שומרון למיליון", מכוון לשנת 2050 וכולל גם אזורי תעשיה ושדה תעופה • בשנה האחרונה, תחת מעטה חשאיות ומידור, הפעילה המועצה האזורית צוות נרחב של מהנדסים, אדריכלים, גאוגרפים ויועצים מקצועיים שעמלו עליה • ראש המועצה יוסי דגן במכתב לראש הממשלה: "אמצו את התכנית, חזקו את הציונות, והורידו את מחירי הדיור במדינה"

יהודה ושומרון (ארכיון). צילום: גדעון מרקוביץ

במשך למעלה משנה, תחת מעטה חשאיות ומידור, הפעילה מועצה אזורית שומרון צוות נרחב של מהנדסים, אדריכלים, גאוגרפים ויועצים מקצועיים שהכינו תוכנית מקצועית מעשית להגעה למיליון תושבים בשומרון עד שנת 2050.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "ההתיישבות בשומרון חזקה גם מול האירועים הקשים"

התוכנית, שתהליך כתיבתה הובל באופן אישי על ידי ראש המועצה יוסי דגן במשך למעלה משנה, גובשה על ידי אנשי המקצוע במועצה אזורית שומרון ומומחים חיצוניים, ובראשם אברהם ושומרון שבות מחברת ענ"ף.

קווי היסוד להגעה למיליון תושבים, גובשו בדיון נרחב בכנס המרכזי השנתי של הנהגות הישובים שקיימה המועצה לפני כ-10 חודשים, בהשתתפות מאות ראשי ישובים בשומרון, מבלי שנחשף צוות המתכננים של התכנית. לאור דברי הנהגות היישובים גיבש צוות התכנית את המתווה המלא.

ערים חדשות ומרכז רפואי

התכנון השאפתני כולל הגדלת חלק מהישובים (אשר יהיו מעוניינים בכך), לערים, בניית ערים חדשות, הנחת קווי רכבת למרכז וצפון הארץ, הרחבת הכבישים, הקמת מרכז רפואי במרכז השומרון, שדה תעופה, בניית אזורי תעשיה, הקמת מבני תרבות ועוד.

האזור שבו צפוי להיות מוקם אזור התעשייה "שער שומרון", צילום: אבי צודקביץ
מחשבים מסלול מחדש. מסלול אופניים חדש בשומרון, צילום: דוברות המועצה האזורית שומרון
מעיין בשומרון. רוצים לגדול למיליון תושבים, צילום: דודי ועקנין

בחשיבה ריאלית לשנים קדימה, נקודת ההנחה של קברניטי הפרויקט היא שהשומרון הוא המפתח לפתרון לבעיית הצפיפות במרכז הארץ, שהפכה ברבות השנים לאתגר אסטרטגי חברתי-מדיני. מבחינתם מדובר במיליוני דונמים ריקים ועתודות הקרקע היחידות של אדמות מדינה סמוך למרכז, כ-20 ק"מ מתל אביב.

הכניסה לפרטים במסגרת ההצעה התכנונית לוקחת בחשבון את הקמת התשתיות הנדרשת בשביל להגיע למיליון תושבים בשומרון, כשהיא מבוססת על תכנון באדמות מדינה מוכרזות ולוקחת בחשבון שילוב בין ישובים קיימים ואתרים בתכנון מתוך הבנה של השטח מבחינה טופוגרפית, גודלו וקרבתו לישובים ושמירה על מרחבים פתוחים בין ובתוך הישובים, וכן שמה דגש על תכנון דרכי הגישה.

ראש המועצה יוסי דגן: "מעשה אסטרטגי"

ראש המועצה יוסי דגן שיתף את ראש הממשלה בפרטי התכנית במכתב שהעביר לו, שבו כתב: ״אזור השומרון הנמצא בלב ארץ ישראל, הינו בעל חשיבות היסטורית ולאומית, ערש התנ"ך ‏והתרבות הישראלית", כתב דגן לראש הממשלה, והדגיש: "התוכנית ‏המצורפת, בנויה בצורה שמרנית כך שהישובים ואזורי התעשייה מתוכננים על אדמות מדינה בלבד".

ראש המועצה פירט במכתבו כיצד התכנית עשויה להוות פתרון למשבר הדיור ועתודה לעומס בגוש דן, וחתם את מכתבו בקריאה לראש הממשלה שממשלת ישראל תאמץ בצורה רשמית את התכנית: "אני קורא לך, אדוני ראש הממשלה, לאמץ תכנית זו כתכנית העבודה של הממשלה הנוכחית למען ‏עתיד ההתיישבות ביו"ש ובכל הארץ ובכך להוריד את מחירי הדיור במרכז הארץ ולחזק את בטחונה של מדינת ישראל על ידי אחיזה בגב ההר ולעשות מעשה אסטרטגי, ציוני וערכי מעין כמותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר