"נותרנו לבד, איפה המדינה?": נשלחו לשמור על אדמות מדינה ביו"ש - והופקרו

חלקים מחוות טליה בהר חברון נלקחו על ידי פלשתינים • המינהל האזרחי: "קרקע פרטית"

חוות טליה. ב־95' חתמה הממשלה על אישור להתיישב במקום, צילום: ליאורה בן צור

יותר מ-30 שנה לאחר שנשלחו לשמור על אדמות המדינה, נאלצים בימים אלו בחוות טליה במועצה האזורית הר חברון להיאבק בפלשתינים שמנסים להשתלט על אדמתם ומגובים בפעילי שמאל. לדבריהם, המדינה מפקירה אותם ואף שהממשלה היא ששלחה אותם למקום, כעת במינהל האזרחי ובצבא מפנים להם כתף קרה וטוענים כי מדובר במאחז לא חוקי - דבר שאינו נכון.

ב־1995 התבקש יעקב טליה, עולה חדש מדרום אמריקה שלו ניסיון רב בניהול ובהפעלת חוות חקלאיות, להקים חוות בודדים מזרחית לבית יתיר במטרה לשמור על 4,350 דונם של אדמת מרעה ששייכת להסתדרות הציונית העולמית. טליה הסכים להתיישב במקום בתנאי שיקבל גיבוי ממשלתי, וראש הממשלה יצחק רבין ז"ל חתם על אישור ההקמה של המתחם, שבועות לפני שנרצח.

חתם על אישור ההקמה של המתחם. רבין ז"ל, צילום: מאיר פרטוש

ב־2006 החלו האתגרים: בעקבות עתירה של פלשתינים, המינהל האזרחי אסר על טליה להיכנס לחצי משטח החווה שלו. ב־2015 נהרג טליה בתאונת עבודה, ולאחר שנה שבה ניהלה בתו ליאורה בן צור את החווה, תפסו את הניהול אחיה. אלא שלצד הטיפול השוטף של החווה, הם נאלצים להתמודד עם פלשתינים שמגיעים בגיבוי של פעילי שמאל ומעבדים קרקעות שלדבריהם הינן קרקעות פרטיות. בחווה מספרים כי הפלשתינים חורשים בכל פעם חלק נוסף בשטח, וכך משתלטים על יותר ויותר שטחים מהחווה.

לאחרונה שלח רס"ן ראפע חאג', יועמ"ש החטיבה המרחבית יהודה, מכתב שעורר את זעמם ואת תחושתם שהופקרו בשטח, אף שנשלחו על ידי המדינה למקום. תחת הכותרת "מתן גישה למרשיך לאדמותיהם בסמוך למאחז הבלתי חוקי 'חוות טליה'", לעו"ד קמר משרקי, כתב היועמ"ש כי אין מניעה שהפלשתינים יעשו שימוש חקלאי בקרקע ובציר הגישה שמוביל אליו. "בדיקה שנערכה על ידי רכז אפוטרופוס חברון העלתה כי למרשיך זיקה לכאורית למקרקעין", כתב. בחווה זועמים הן על ההגדרה של החווה כמאחז בלתי חוקי, אף שכלל אינו כזה, והן מכך שבצה"ל ובמינהל האזרחי מתנערים מהם ואינם מסייעים להם מול מה שהם רואים כניסיונות השתלטות מצד הפלשתינים בחסות המדינה.

"נדרשנו לשמור על שטחי מדינה, והמדינה מסנדלת אותנו". דרום הר חברון, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

"נדרשנו לשמור על שטחי מדינה, והמדינה מסנדלת אותנו ולא מגבה אותנו", זועמת ליאורה בן צור. "היו לנו שטחים ששימשו אותנו להכנסה, ובכל פעם מחליטים בהנחיה של הפרקליטות הצבאית לקחת עוד שטח. בינתיים הפלשתינים מספחים עוד שטח. נותרנו לבד. איפה המדינה? ביקשתם מאיתנו לשמור על השטח, ובינתיים אתם אלו שמאפשרים את גניבת השטחים. מדוע כותבים שמדובר במאחז בלתי חוקי, כשברור לכולם שלא כך הדבר? הפקירו אותנו".

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים ומדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, השטח המוזכר מוגדר כקרקע פרטית, שלא נכללת בתחום אדמות המדינה המוכרזות במרחב, וזאת בהתבסס על בדיקת גורמי המקצוע המוסמכים במינהל האזרחי. יצוין כי אין איסור על עצם המעבר באדמות מדינה, וממילא תנועת הפלשתינים תואמה למול גורמי החטיבה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר