12 שנה בלבד מאז תחילת הפיתוח: חריש הוכרזה כעיר בישראל

בין הנימוקים להחלטה: העיר צפוייה לגדול בשלוש השנים הקרובות ל-60 אלף תושבים • יו"ר הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה בעיר מבטיח: "נאיץ את הנפקת היתרי הבנייה ונקדם שתי שכונות חדשות" • ראש העיר, יצחק קשת: "זו ההכרה הרשמית בהצלחת הפרויקט הלאומי" • שרת הפנים: "עומדים לימינה של העיר"

חריש. הפכה לעיר, צילום: ללא

חריש הפכה היום (שלישי) לעיר, כך הכריזה שרת הפנים, איילת שקד, וחתמה על שינוי מעמדה המוניציפאלי של המועצה המקומית. המהלך יצא לפועל 12 שנה מאז הוקמה ועדת המנכ"לים לקידום היישוב. שקד ומנכ"ל משרדה, יאיר הירש, הגיעו היום בחריש וסיירו בה בליווי ראש הרשות המקומית, יצחק קשת. בנוסף ביקרו במשרדי הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש.

כיום מתגוררים בחריש, 29 אלף איש והיא צפוייה לגדול בשלוש השנים הקרובות ל-60 אלף תושבים. מדובר בצמיחה גבוהה וחריגה של כ־680% באוכלוסיית הרשות בשבע שנים בלבד. על פי החוק, שר הפנים יכול, אם הוא חושב שיש בכך טעם, לסווג יישוב כעירייה - אם העיר אינה פחות מ־10,000 תושבים (אלא בנסיבות מיוחדות) ובמיוחד אם מספר התושבים גבוה מ־20,000. לשם כך, נדרש עד כה לצוות על הקמת וועדה שתחקור את הנושא.

השרה שקד ומנכ"ל משרדה עם ראש העיר באירוע ההכרזה על הפיכת חריש לעיר, צילום: מור שקיפי לאטי

ממשרד הפנים נמסר כי ההחלטה על שינוי מעמדה המוניציפלי של חריש ממועצה מקומית לעירייה תקבלה לאור צמיחתה של המועצה והתכנון העתידי שאמור להביא לגידול רב יותר. זאת, בהתאם לתכנית הממשלתית לפיתוח העיר חריש באמצעות השקעות תקציביות של משרדי הממשלה השונים המובילים הן לפתרונות תחבורה, הן לחיזוק אזורי התעסוקה, חיזוק התעשייה והמשרדים וכמובן הצפי לגידול האוכלוסייה.

נציין כי זהו המנדט הראשון של הוועדה הגאוגרפית הקבועה לבחינת מעמד מוניציפאלי ולבחינת מיזוג רשויות מקומיות מרצון אשר דנה בנושא, שמעה את הצדדים הנוגעים בדבר, בחנה ואף סיירה במקום והמליצה לשרת פנים, על שינוי מעמדה של הרשות לעירייה.

מאבקים בדרך לפיתוח

חריש נמצאת ממזרח לכביש 6, לא רחוק ממחלף עירון. בשנות ה-80 הוקם קיבוץ חריש סמוך ליישוב קציר, אך בשנת 93 ננטש הקיבוץ למעט פלוגה של מג"ב ששכנה בו. 

בתחילת שנות ה-90 במסגרת תוכנית שבעת הכוכבים הוחלט להקים בסמוך לקיבוץ, ישוב עירוני באותו השם, אך מכירת הדירות נכשלה. בשנת 92 הוחלט על איחוד בין קציר לחריש, אך בשנת 2012 הופרדו הרשויות. 

בשנת 2008 הוחלט לבנות את חריש כעיר חרדית גדולה, אך ההחלטה עוררה התנגדות ביישוב ותושבים עתרו נגדה לבית המשפט. לבסוף נקבע כי על המכרזים להיות מיועדים לציבור הרחב. 

שכונת בצוותא בחריש. עיר בתנופה, צילום: רודי אלמוג

לאורך השנים שווקו מיזמים שונים לשכונות בעיר, וזו החלה להתמלא במגוון רחב של אוכלוסיות בהם חילוניים, דתיים לאומיים וחרדים. סייעה להתפתחותה הקרבה לכביש שש, והביקוש הרב לדירות חדשות בישראל. 

על פי הלמ"ס הדירוג הסוציו-אקונומי של העיר עומד על 5 מתוך 10 ושיעור הזכאים לתעודת בגרות בה עומד על 69.2%.

"המלאכה לא הסתיימה"

ראש עיריית חריש, יצחק קשת: "היום אנחנו חוגגים נקודת ציון חשובה בהיסטוריה של העיר הצעירה שלנו. ההכרזה החשובה היום על הפיכתה של חריש לעיר היא ההכרה הרשמית בהצלחת הפרויקט הלאומי הכל-כך מיוחד הזה: הקמת עיר חדשה בישראל.

"המלאכה לא הסתיימה, תהליך הקמת העיר עדיין בעיצומו וחריש ממשיכה כל הזמן לצמוח ולגדול בקצב אדיר. רק לאחרונה אושרה החלטת ממשלה חדשה לעיר, בהיקף של כחצי מליארד שקל. האתגר גדול, ואנחנו שמחים על כך ששרת הפנים איילת שקד וראש הממשלה עומדים לצידנו".

השרה שקד הגיבה על המהלך ובירכה את ראש העיר החדשה: "כפי שהתחייבתי, הכרזתי היום על חריש כעיר ואם בישראל. חריש היא פרויקט לאומי של הקמת עיר חדשה בישראל – ההכרזה עליה כעיר היא הכרזה על הצלחת הפרויקט. חריש היא מודל להקמת עיר יציבה בתוך עשור ולוקחת חלק משמעותי בהתמודדות עם משבר הדיור. הממשלה עומדת לימינה של חריש ולאחר החלטת הממשלה החשובה שעברה בעניינה אני מאמינה שחריש תהפוך להיות עיר חזקה ויציבה בזכות עצמה״.

מנכ"ל המשרד, הירש: ״התרשמתי מהמחויבות והמסירות של עובדי הרשות ונבחרי הציבור בהתמודדות שלהם עם אתגרי הפיתוח. אני שמח להיות במעמד זה ומאחל לכם תושבי העיר כי תמשיכו לגרום לעיר לצמוח ולהתפתח ולשפר את איכות חייכם".

יו"ר הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה, מושיק גולדשטיין: "האצת הבנייה בחריש היא הפיתרון הישים והמהיר לבעיית יוקר הדיור בכל מדינת ישראל. אני מתחייב שהוועדה המיוחדת תנפיק היתר בנייה ליזמים תוך 10 ימים לאחר שהגישו את התוכניות כנדרש. בהינתן הנחייה ממשלתית להאצת הבנייה ולקדם שתי שכונות חדשות הטרפז וחריש ב' בהיקף של 2,000 יחידות דיור נתכנס מספר פעמים בחודש לצורך הנפקת היתרי בנייה. וזאת במטרה לחזק את חריש כעיר מובילה בארץ וכמרכז עירוני בשרון הצפוני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר