פרס לטרור: שיאנית ההטבות למחבלים - הרשות הפלשתינית

מחקר ישראלי חושף: ברמאללה משלמים לטרוריסטים יותר מדאעש, חיזבאללה וארגונים אחרים • החוקר: "מחבלים מקבלים משכורת חודשית בסך כ־3,500 דולר - פי כמה מהשכר הממוצע ברשות"

למנף את מאבק האסירים, אבו מאזן. צילום: רויטרס

מחקר חדש חושף כי הרשות הפלשתינית מעניקה למחבלים שבבתי הכלא את המשכורות ואת התנאים הטובים והמשתלמים ביותר בהשוואה לארגוני הטרור בעולם, כולל דאעש, אל־קאעידה, בוקו חראם וחיזבאללה. הדבר מעודד מחבלים פוטנציאליים להיכנס למעגל הטרור, ומונע ממחבלים שנעצרו לחזור למוטב.

נאום אבו מאזן באו"ם (ארכיון) // רויטרס

"לפי המדיניות הנוכחית, המחבלים הפוטנציאליים זוכים פעמיים - הם הופכים לגיבורים ולמודלים לחיקוי, וגם מקבלים שכר גבוה שיבטיח להם ולמשפחתם חיי נוחות"

במאמר, שנכתב על ידי ד"ר שי פרבר מהחוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית עמק יזרעאל, ושהתפרסם בכתב העת היוקרתי "Studies in Conflict & Terrorism", נסקרת שיטת התשלומים של הרשות הפלשתינית, שמשלמת למחבלים מאות מיליוני שקלים מדי שנה.

חוקי הטרור

בחוק האסירים הפלשתיני נקבע כי כל מי שנכלא בגין פעילות טרור נגד ישראל יקבל תשלום רחב היקף, שכולל משכורת לאסיר ולמשפחתו, מימון סיוע משפטי, תשלום בגין השכלה עבור המחבל ומשפחתו, הכשרה מקצועית למחבלים ששוחררו והבטחת תעסוקה. מנגנון התשלומים מבוסס על עיקרון שלפיו משך תקופת המאסר קובע את גובה התשלומים. ככל שתקופת המאסר של פעיל הטרור ארוכה יותר - התשלומים גבוהים יותר.

"מחבל שנידון ל־30 שנות מאסר או יותר, בדרך כלל במקרים של רצח, זכאי למשכורת חודשית בסיסית של כ־3,500 דולר ולהטבות נוספות, פי כמה יותר מהשכר הממוצע ברשות. ככל שהעבירה חמורה יותר - כך המשכורת גבוהה יותר", נכתב במחקר.

זוכים לשורת הטבות. אסירים פלשתינים,

מחבל גם יקבל תוספות לפי קריטריונים כמו מספר הנשים, מקום המגורים, מספר הילדים וכן קצבאות נכות למחבלים שנפצעו. תשלומים חודשיים מסופקים גם למשפחות מחבלים שמתו ("שאהידים").

חוק האסיר הפלשתיני קובע גם הטבות כמו שכר לימוד במוסדות להשכלה גבוהה, ביטוח בריאות לאסירים משוחררים, מענק שחרור חד־פעמי ותשלום לרכישת מוצרים בקנטינה בבית הסוהר. מחבלים משוחררים זכאים גם לעבודה במשרדי הרשות - כל שנת מאסר שווה לשנת ותק במקום העבודה - לתשלום עבור הוצאות ביגוד ולביטוח בריאות מורחב, שכולל במקרים מסוימים אף טיפול רפואי באירופה.

תשלום המשכורות למחבלים, כך נכתב במאמר, אינו ייחודי רק לארגוני הטרור הפלשתיניים. בחיזבאללה, למשל, מספקים מעטפת תומכת לתשתית הצבאית של הארגון, כדי לאפשר למחבלים להילחם כשיש להם שכבת הגנה כלכלית למשפחותיהם.

חיזבאללה משלם משכורות חודשיות למשפחתו של מחבל שמת או נפצע, ומעניק סיוע ברכישת בית למשפחת המחבל, כיסוי חובות ישנים, סיוע בהוצאות חתונה, רכישת מוצרי חשמל וסידור עבודה לילדי המחבל. בחיזבאללה משלמים גם על חינוך לילדיו של מחבל שמת, כולל שיעורים פרטיים, וכן על טיפולים רפואיים בסכום שעומד על כ־100 מיליון דולר בשנה.

שיטות גיוס כלכליות. מחבלי דאעש, צילום: איי.פי

דאעש, כך כותב ד"ר פרבר, גייס גם הוא לוחמים באמצעות משכורות והטבות. מחבלים מקבלים משכורת חודשית, שכוללת גם תוספות למחבלים נשואים ולפי מספר ילדים. ארגון הטרור מממן גם את עלויות הבית, ציוד חשמלי, מזון וטיפול רפואי. "הטבות" דומות קיימות גם בארגון הטרור בוקו חראם בניגריה, באל־קאעידה ועוד. עם זאת, בהשוואה כוללת של ארגוני טרור שונים, המנגנון של תשלום ההטבות למחבלים המשתייכים לארגוני הטרור הפלשתיניים הוא המשוכלל מכולם - הן בגובה המשכורות והתנאים הנלווים, והן בתחכום של שיטת התמחור והתשלום.

מדינות המערב לצד ישראל

מדינות המערב, לפחות באופן הצהרתי, עושות מאמצים על מנת למנוע את התופעה. בארה"ב חוקק חוק טיילר פורס, שנועד לעצור את הסיוע הכלכלי לרשות עד שתפסיק לשלם משכורות למחבלים, ושקובע כי תשלומים אלה הם "תמריץ לביצוע טרור". גם מדינות אירופיות הפחיתו את הסיוע הכספי לרשות, מכיוון שהיא משלמת משכורות למחבלים. בישראל נחקק ב־2018 חוק שהורה על הקפאת כספים מתוך כספי המסים שישראל מעבירה לרשות, אך בפועל החוק מיושם באופן חלקי למדי.

"מדיניות ההקפאה נחוצה כדי לדכא את משכורות הטרור ביעילות", כותב ד"ר פרבר בתשובה לביקורת על כך שהקפאת הכספים מנוגדת להסכמים בינלאומיים. "תשלום משכורות לטרוריסטים סותר את כל האמנות הבינלאומיות והאזוריות. בהתאם לכך, מדיניות ההקפאה לא מפירה את המשפט הבינלאומי - אלא דווקא מיישמת אותו.

"השיקול הכלכלי בקבלת המשכורות עלול להוות תמריץ לטרור. המחבל הפוטנציאלי יודע שיש לו ולמשפחתו 'רשת ביטחון' כלכלית לשארית חייו. לפי המדיניות הנוכחית, המחבל הפוטנציאלי זוכה פעמיים - הוא הופך לגיבור ולמודל לחיקוי, וגם מקבל שכר גבוה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר