"האיחוד האירופי עשוי לשלוט במעבר רפיח בצד העזתי"

כך עולה מדיווח שפורסם באתר פוליטיקו ומסתמך על גורם מממשל ביידן • הרקע להצעה: המצרים רוצים שהעזתים יחזרו, ישראל מסרבת - וארה"ב הציעה צד שלישי נייטרלי • בישראל טענו שהיוזמה אינה מוכרת

כניסת כוחות אוגדה 162 למרחב רפיח (ארכיון)

ממשל ביידן נמצא במגעים עם ארגון של האיחוד האירופי על מנת לסייע בפתיחה והשתלטות על מעבר הגבול ברפיח בעזה על רקע הפלישה של ישראל לעיר. כך עולה מדיווח שפורסם באתר האמריקני פוליטיקו הערב (רביעי), ומסתמך על  גורם בכיר בממשל ואדם נוסף שמכיר את הנושא. בישראל טענו שהיוזמה אינה מוכרת. 

פקידים אמריקנים עבדו במשך שבועות מאחורי הקלעים, תיווכו בשיחות בין ישראל למצרים, כדי להגיע לעסקה שתציב את הארגון האירופי לאחראי על מעבר רפיח ותשפר משמעותית את זרימת הסיוע לתוך המובלעת, אמרו האנשים. מעבר רפיח סגור מאז פלישת ישראל לעיר ב-7 במאי.

בשיחות אמרו גורמים מצריים שהם רוצים שהעזתים שנהגו לנהל את המעבר יחזרו. ישראל טענה כי מי שאיישו בעבר את המעבר כללו אנשי חמאס - וכי על קבוצה חדשה להשתלט עליו. הקיפאון האט באופן משמעותי את כמות הסיוע שעוברת לתושבי עזה על רקע הפלישה של ישראל לרפיח, ומאיימת על חזרתם של תנאים דמויי רעב.

ארה"ב מציעה להביא צד שלישי ניטרלי להשתלט על המעבר: משלחת סיוע הגבול של האיחוד האירופי לנקודת המעבר ברפיח. הארגון עבד במשך כשנה וחצי בגבול בעזה, אך אנשיו נמלטו מהמקום על נפשם ב-2007 לאחר השתלטות חמאס על עזה. באיחוד האירופי סירבו להגיב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר