דונלד טראמפ: "רק משוגע או טיפש לא היה מגיב למתקפת 7 באוקטובר כמו ישראל"

נשיא ארה"ב לשעבר בראיון בלעדי ל"ישראל היום" תוקף בצורה קשה את הנשיא ג'ו ביידן שלדבריו אחראי למצב הביטחוני באזור: "מדיניות החוץ שלו הייתה איומה. הם ראו בו נשיא חלש ולא יעיל, ועשו מתקפה שלעולם לא היו עושים אם אני הייתי שם" • בשיחה נדירה באחוזתו בפלורידה, הוא קורא לישראל לפעול לסיום המלחמה: "אתם צריכים לסיים את זה, לעשות את העבודה ולהתקדם לשלום" • ובטוח שהדרך לעצור את הפצצה האיראנית עוברת דרך הכלכלה: "כשהטלנו סנקציות לא היה להם כסף לאלוהים ולא כסף לחיזבאללה"

ישראל, איראן, ביידן, האריס והקול היהודי - ראיון בלי מעצורים: נשיא ארה״ב לשעבר, דונלד טראמפ, מגבה את מלחמת המגן אליה יצאה ישראל נגד חמאס אך אומר כי ישראל צריכה לסיים אותה. הוא הסביר כי התמונות והסרטונים שיוצאים מעזה גורמים לכך שישראל "מפסידה הרבה תמיכה בעולם".

טראמפ אמר את הדברים בראיון נרחב, בלעדי ומיוחד, ל"ישראל היום". השיחה נערכה בסוף השבוע האחרון באחוזתו הפרטית, מאר־א־לאגו, שבמערב פאלם ביץ', פלורידה. היא עסקה בעיקר במלחמה, בתפקודו של הנשיא ביידן בכל הנוגע אליה, ובצעדים הבאים שיש לדעת טראמפ לנקוט.

"אתם צריכים לסיים את המלחמה שלכם. אתם צריכים לסיים את זה. אתם חייבים לעשות את זה, ואני בטוח שתעשו את זה. אנחנו צריכים להגיע לשלום. אנחנו לא יכולים שזה יימשך. ישראל צריכה להיות מאוד זהירה, כי אתם מפסידים הרבה מהעולם. אתם מאבדים הרבה תמיכה. אתם צריכים לסיים, לעשות את העבודה ולהתקדם לשלום. אתם צריכים להמשיך לחיים נורמליים עבור ישראל ועבור כל האחרים".

דונלד טראמפ בראיון מיוחד עם עמר לחמנוביץ ואריאל כהנא, צילום: עמי שומן, פלורידה

טראמפ הדגיש עם זאת כי הבעיה היא הסברתית וכי מהותית היה מגיב כמו ישראל למתקפת ה־7 באוקטובר באופן דומה מאוד לזה של ישראל. הוא הוסיף כי "מה שראיתי ב־7 באוקטובר, היה אחד הדברים העצובים ביותר שראיתי אי פעם".

אני רוצה להציג שאלה שלדעתנו כל מנהיג בעולם צריך להתייחס אליה. כיצד היית מגיב אם חס וחלילה, הילדים או הנכדים שלך היו נחטפים על ידי חמאס, או עוברים זוועות כמו שעברו כל כך הרבה ישראלים ב־7 באוקטובר?
"במידה רבה כפי שאתם עשיתם. צריך להיות משוגע או טיפש לא לפעול כך (כמו ישראל). זו הייתה התקפה מחרידה". יחד עם זאת, הוא סבור כי ישראל שגתה קשות באופן שבו הסבירה את המלחמה מה שהוביל לפגיעה בתמיכה בה. 

., צילום: EPA

מאז 7 באוקטובר ראינו עליה גדולה בהתקפות האנטישמיות בארה"ב. אם תבחר לנשיאות כיצד תטפל בבעיה הזו?

"זה קרה משום שנלחמתם בחזרה. אני חושב שישראל עשתה טעות גדולה שראיתי כל לילה. רציתי להתקשר ולהגיד 'אל תעשו את זה'. כי נדמה שמשרד הביטחון הישראלי מראה את התמונות האלה, את היריות והיריות בתנועה (כנראה הכוונה לחיסולים ממוקדים, ע"ל א"כ). פצצות שמוטלות לתוך בניינים בעזה. ואמרתי, 'זה דיוקן נורא. זו תמונה רעה לעולם'".

אבל הטרוריסטים של חמאס נמצאים בבניינים האלה. איך אפשר להתמודד איתם אחרת?
"מה שאני אומר שלא הייתם צריכים להראות את התמונות. כל לילה אני רואה בניינים נופלים על אנשים. ונאמר שזה (הפרסום) ניתן באופן בסיסי על ידי ישראל, על ידי משרד הביטחון הישראלי. ואמרתי, 'למה הם מספקים את זה?' זו תדמית גרועה. תעשו מה שצריך אבל את זה (הפרסום) לא עושים. אנשים לא צריכים לראות את זה. ישראל רצתה להראות שהיא קשוחה אבל לפעמים לא צריך לעשות את זה".

הסנטור צ'אק שומר קרא לפני מספר שבועות לקיים בחירות חדשות בישראל ולהחליף את הממשלה. בנוסף לכך, אנו רואים התערבויות יומיומיות של הממשל 'אל תעשו כך ואל תעשו כך'. מה אתה חושב על ההצהרה של שומר ועל ההתערבויות האלה?
"אני חושב שזה דבר נורא לעשות. כי זה מוריד את כל המומנטום שלכם. כי הם (אויבי ישראל) רואים, רואים את הממשלה, רואים את האנשים וזה מלמד על פיצול גדול מצד ארה"ב. אתם צריכים לקבל תמיכה. ואין את התמיכה שהייתה לכם. פעם, לפני 15 שנה, לישראל היה הלובי הכי חזק. אם היית פוליטיקאי לא יכולת להגיד שום דבר רע על ישראל. זה היה סוף הקריירה הפוליטית שלך. היום זה כמעט הפוך. לא ראיתי דבר כזה.

"יש לך את AOC פלוס שלוש מהמטורפות (חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקזיו קורטז ושותפותיה בפלג האנטי ישראל במפלגה הדמוקרטית, ע"ל א"כ). וכל מה שהם עושים זה לדבר רע על ישראל. והם שונאים את ישראל ואת העם היהודי, והם לגמרי פתוחים לגבי זה. תראה מה אומרת ראשידה טאליב. הם באמת שונאים את העם היהודי. אז ישראל צריכה לקבל אהבה, ישראל צריכה להשתפר עם קידום יחסי הציבור, כי כרגע הם נפגעים מאוד במובן של יחסי ציבור".

לא הייתם צריכים להראות את התמונות. כל לילה אני רואה בניינים נופלים על אנשים. ונאמר שזה (הפרסום) ניתן באופן בסיסי על ידי ישראל, על ידי משרד הביטחון הישראלי. זו תדמית גרועה, אנשים לא צריכים לראות את זה. ישראל רצתה להראות שהיא קשוחה אבל לפעמים לא צריך לעשות את זה"

טראמפ, שהבטיח לאחרונה את מועמדותו לנשיאות ארה״ב מטעם המפלגה הרפובליקנית, מוביל בסקרים וממעט בראיונות. עם זאת הוא ניאות להעניק ראיון ל"ישראל היום" בחדר הספרייה שבאחוזה, שם התייחס בהרחבה להתמודדות שלו על הנשיאות מול הנשיא המכהן ביידן. טראמפ תקף בחריפות רבה את ביידן על יחסו לישראל.

"אני מאשים בה (בהתקפת 7 באוקטובר) את ביידן כי אין להם (לחמאס) שום כבוד כלפיו. הוא לא יכול לחבר שני משפטים ביחד. הוא לא יכול לדבר. הוא אדם מאוד מטומטם. הוא אדם מטומטם. מדיניות החוץ שלו לאורך 50 שנה הייתה איומה. הם ראו בו נשיא חלש ולא יעיל, והם עשו מתקפה שלעולם לא היו עושים, ולא היו תוקפים אותם (את ישראל) אם אני הייתי שם".

ביידן הוא נשיא לא כשיר, הגרוע ביותר שהיה לארה"ב. איראן נמצאת במרחק 35 יום מפצצה. הוא הנשיא הגרוע ביותר שהיה למדינה שלנו אי־פעם. וזה כל כך עצוב כשאני רואה מה קורה בישראל ובאוקראינה ובמקומות אחרים"

טראמפ הדגיש בראיון את הצעדים ההיסטוריים הרבים שעשה כנשיא בשנים 2021-2017, למען ישראל: הסכמי אברהם בין ישראל לארבע מדינות ערביות, ההכרה ברמת הגולן כשטח בריבונות ישראלית, ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעלאת השגרירות לבירה. לדבריו, "הדבר הגדול ביותר היה ביטול הסכם הגרעין עם איראן".

אירן בדרך לפצצה. הכור הגרעיני בבושהאר, צילום: AFP

טראמפ הסביר כי בתקופתו כנשיא, הכלכלה האיראנית התרסקה עקב הסנקציות שהטיל עליה. "אמרנו ל־47 מדינות, שעם חלקן דיברתי באופן אישי: 'אם אתם תקנו נפט מאיראן, לא יהיו לכם עסקים בארה"ב. נטיל עליכם מכסים'. כולם הסכימו... והם (האיראנים) היו שבורים. לא היה להם כסף לאלוהים, לא היה להם כסף לחיזבאללה, ולא לאף אחד. אבל עכשיו הם יושבים על 221 מיליארד דולר, כי ארה"ב בטיפשותה (הכוונה לממשל ביידן) פוצצה הכל. הסיבה השנייה שהם (חמאס) לא היו עושים את זה כי אני הייתי הנשיא. הם ידעו שיהיו השלכות משמעותיות. ביידן הוא נשיא לא כשיר, הגרוע ביותר שהיה לארה"ב. איראן נמצאת במרחק 35 יום מפצצה. הוא הנשיא הגרוע ביותר שהיה למדינה שלנו אי־פעם. וזה כל כך עצוב כשאני רואה מה קורה בישראל ובאוקראינה ובמקומות אחרים".

אז מה צריך לעשות עכשיו כאשר איראן כל כך קרובה לפצצה?
"אני לא רוצה להגיד לך את זה, כי אני לא חושב שזה מתאים שאני אגיד, אבל אני לא חושב שניתן לאפשר לאיראן להחזיק נשק גרעיני. אני לא חושב שאני כרגע בעמדה להגיד לכם את זה, אבל כן אומר שהייתי נחוש מאוד לגבי זה שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, באופן כזה שהם לא יוכלו לעשות עסקים והם נשארו בלי כסף".

"יש הרבה יהודים שנלחמים בישראל"

כאמור, חלק נכבד מהשיחה הוקדש על ידי הנשיא לשעבר להתקפות קשות על יריבו, ג'ו ביידן, שלדבריו, "לא יודע לחבר שני משפטים". הוא הוסיף כי "ביידן אינו חבר של ישראל. כי אם ביידן היה ידיד של ישראל, 7 באוקטובר לא היה קורה לעולם. תשכחו ממה שקרה אחרי 7 באוקטובר. 7 באוקטובר לא היה קורה לעולם, אם ביידן, כלומר הנשיא, היה חבר. אם היה לך את הנשיא המתאים, זה לא היה קורה".

יש לך תוכניות לבקר בישראל בקרוב?
"אשמח לעשות את זה. שם אני מקבל 98 אחוזי תמיכה. פה לא. פה יש לך הרבה יהודים שנלחמים בישראל. תראה את ה'ניו יורק טיימס'. זו משפחה יהודית. אני חושב שהם שונאים את ישראל. אני רואה מה הם כותבים. זה נורא. היהודים השמרנים אוהבים אותי ואוהבים את ישראל. הם נהדרים".

"איך אדם יהודי יכול להצביע לקמלה האריס?! כי בסופו של דבר, זה מה שכנראה יקרה. אתה מסתכל על הבחור הזה (ביידן), הוא לא יכול לרדת במדרגות, הוא לא יכול לחצות חדר, הוא לא מוצא את היציאה מהבמה שבה יש חמישה סטים שונים של מדרגות. אז אולי יש לך את קמלה האריס (כנשיאה), אם זה לא יסתדר. היא תומכת באויב, וגם הוא תומך באויב"

יש לך במשך שנים ביקורת על יהודים דמוקרטים שלא תומכים בך. אולי עכשיו לנוכח העלייה באנטישמיות בארה"ב והמלחמה, שהגדילה את האכפתיות שלהם לישראל, יש לך מסר חדש עבורם?
"אם צריך לשכנע אותם זו בעיה, כי זה צריך להיות אוטומטי. אני לא יהודי, ובכל זאת ישראל חשובה לי מאוד".

סגנית הנשיא האריס, צילום: אי.אף.פי

הבת של סגנית הנשיא קמלה האריס גייסה כסף לאונר"א. מה חשבת על כך?
"אז אל תצביע עבורה. איך אדם יהודי יכול להצביע לקמלה האריס?! כי בסופו של דבר, זה מה שכנראה יקרה. אתה מסתכל על הבחור הזה (ביידן), הוא לא יכול לרדת במדרגות, הוא לא יכול לחצות חדר, הוא לא מוצא את היציאה מהבמה שבה יש חמישה סטים שונים של מדרגות. אז אולי יש לך את קמלה האריס (כנשיאה), אם זה לא יסתדר. יש לך אותה עכשיו. היא תומכת באויב, וגם הוא תומך באויב".

כותרות נוספות מהשיחה המיוחדת, עם מי שעשוי בעוד שמונה חודשים לשוב לחדר הסגלגל, יתפרסמו ביישומון "ישראל היום", באתר ובמהדורה המודפסת בימים הקרובים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר