בלינקן בקבינט: דואג מפעולה ברפיח; נתניהו: אם נצטרך - נפעל ללא תמיכת ארה"ב

ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני, בפעם השביעית מפרוץ המלחמה, כלל השתתפות בקבינט וכן פגישות עם נתניהו ועם גנץ • חברים בקבינט שנכחו במפגש מתארים מנוף לחץ גובר על ישראל, נתניהו השיב בתקיפות לדברי בלינקן: "מה שצה"ל עשה בלוחמה בעזה והשמדת גדודי חמאס בשטח מאוכלס לא עשה אף צבא מעולם" • מזכיר המדינה האמירקני הזהיר: "אתם מסתכנים בלהיתקע בעזה ובאובדן תמיכת העולם" • קרובי חטופים מחו בסמוך למלון בו בלינקן שהה

נתניהו: "אמרתי לבלינקן שאין דרך לנצח את חמאס בלי להיכנס לרפיח, אם נצטרך - נעשה זאת בלי תמיכת ארה"ב"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סיים מוקדם יותר היום (שישי) את פגישתו עם קבינט המלחמה במסגרת ביקורו השביעי בישראל מפרוץ מלחמת חרבות ברזל. במהלך הפגישה הציג שוב את החשש האמריקני מפעולה ברפיח ושמע מהצד הישראלי על הכוונות לפעול במטרה להימנע מפגיעה בחפים מפשע ולדאוג לסיוע הומניטרי. 

פגישת קבינט המלחמה עם בלינקן, צילום: דיוויד עזגורי, שגרירות ארה"ב בירושלים

כמו כן נפגש בארבע עיניים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע המתיחות עם ממשל ביידן וכן נפגש עם השר בני גנץ. בין השאר במהלך הפגישה עם נתניהו, רה"מ הביע הערכה כלפי תמיכת ארה"ב במלחמה ואמר כי ישראל מכירה בצורך לפינוי האזרחים מאזורי הלחימה ואספקה הומניטרית. עוד הוסיף לסיום: "אמרתי שאין דרך לנצח את החמאס בלי להיכנס לרפיח, ושאני מקווה שנעשה זאת בתמיכה של ארה״ב, אבל אם נצטרך - נעשה זאת לבד".

אלו שנכחו בפגישת הקבינט עם בלינקן אמרו לאחריה כי הלחץ על ישראל להימנע מפעולה ברפיח עולה באופן מתמיד וכן כי "התחדדו פערי העמדות בנושא בין ישראל לארה"ב". בלינקן הביע ספק בנוגע ליכולת של ישראל לממש את מטרת המלחמה לרבות למוטט את חמאס. חרף הלחצים אמר רה"מ בתקיפות: "מה שצה"ל עשה בלוחמה בעזה והשמדת גדודי חמאס בשטח מאוכלס לא עשה אף צבא מעולם". נוסף על כך, הציגו חברי קבינט המלחמה לבלינקן סרטים ונתונים שמפריכים את טענות חמאס לרעב ברצועה. זאת מאחר שמזכיר המדינה האמריקני שב לחזור על טענות לפיהן ישראל מונעת לכאורה סיוע הומניטרי מתושבי הרצועה. כמו כו, בלינקן שב והזהיר את הקבינט הישראלי: "אתם מסתכנים בלהיתקע בעזה ובאובדן תמיכת העולם".

מחאת משפחות החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

בתוך כך, נציגי משפחות חטופים מחו מחוץ למלון "קמפינסקי" בתל אביב בו שוהה המזכיר בטרם יטוס בחזרה מאוחר יותר היום, כשהם מניפים דגלי ארצות הברית וישראל לצד שלטים באנגלית וקוראים לממשל האמריקני ולממשלה הישראלית לקדם עסקה מיידית.

בלינקן לוחץ ידיים למפגינים בעד עסקה לשחרור החטופים לאחר הדיון בקבינט המלחמה // רויטרס

  

בצל הקריאות הנמרצות לגיבוש עסקה, לחץ מזכיר ההגנה האמריקני בלינקן את ידי המשפחות ששההו מחוץ למקום הפגישה.

בלינקן חותם את הביקור בישראל: "פעולה ברפיח תבודד את ישראל בעולם ותסכן את ביטחונה", צילום: אי.פי

טרם המראתו לקטאר, להמשך דיונים במסגרת המגעים לעסקה, אמר בלינקן: "בסוגיית החטופים אנחנו סוגרים פערים, אבל כשיורדים לפרטים הקטנים הם הקשים ביותר, אולם  אנחנו נחושים. 100% מאוכלוסיית עזה זקוקה לסיוע הומנטרי.
דיברנו על סוגיית רפיח, אנו שותפים לרצון הישראלי להביס את חמאס, אבל כניסה לרפיח היא לא הדרך להשיג זאת, ואף מסכנת בטווח הארוך את ביטחון ישראל. יש לנו פגישות בוושיגנטון בשבוע הבא, למצוא פתרון גם להביס את חמאס, וגם להבטיח ביטחון ישראל. פעולה ברפיח תבודד את ישראל בעולם ותפגע באזרחים בעזה ובביטחון ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר