בכיר בשב"כ לשעבר לגל הירש: שחרור חטופים בעסקה - רק בלחץ צבאי כבד על חמאס

יניר מלך, לשעבר קצין מבצעים מיוחדים בצה"ל ורכז שב״כ, ממליץ להמשיך ללחוץ על ארגון הטרור בעזה ולגרום לכך שממנו תגיע הבקשה לקיום עסקה נוספת • נוסף על כך, הבכיר לשעבר הציע לממונה על החטופים והנעדרים לבצע עסקה ללא הגבלת גילים או מגדר, וכן לקיימה במשך יום הפוגה אחד בלבד

גל הירש. צילום: גדעון מרקוביץ

בכיר בשב"כ לשעבר, יניר מלך, המליץ לראש מטה החטופים והנעדרים, גל הירש, לעצור את מסלול עסקאות החטופים. במסמך שחיבר מלך לבקשת הירש והגיע ל"ישראל היום", הוא כותב כי "הדרך היחידה לשחרר חטופים חייבת להיות מתוך עוצמה, לחץ ואכזריות, ובלי לשחרר מחבלים עם דם על הידיים - גם לא כאלה שפצעו ולא מנהיגים".

מחבלים מצלמים את עצמם יורים על כוח צה״ל - מאותרים בזמן אמת ומחוסלים על ידי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 // צילום: דובר צה"ל

מלך, לשעבר קצין מבצעים מיוחדים בצה"ל ורכז שב״כ, מסביר כי "אחד הכלים המשמעותיים של ארגוני טרור להשגת מטרותיהם הינה חטיפת בני ערובה". הוא מזכיר כי "אף עסקת שחרור לא הביאה לרגיעה. שחרור עסקת ג'יבריל הובילה לאינתיפאדה הראשונה. שחרור במסגרת אוסלו, הביא לאינתיפאדה השנייה. עסקת טננבאום הביאה לחטיפת גולדווסר ורגב, ולמלחמת ללבנון השנייה שבסיומה הסכם של ישראל במסגרת החלטה 1701 שהביאה להתפרסות כוח רדוואן על הגדר. עסקת שליט הביאה ל-7 אוקטובר".

שחרור גלעד שליט. "אף שחרור לא הביא לרגיעה", צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון

הבכיר לשעבר מדגיש כי "כל שחרור מחבלים מחזק את חמאס בכמה היבטים: חיזוק תמיכה של הפלשתינים (בעזה ובאיו"ש) בארגון הרצחני, השארת החמאס ב'חיים' כגוף רלוונטי, תדלוק השטח".

במקום עסקאות, מלך מציע להפעיל לחץ על חמאס בשורה של אמצעים. בין היתר, לחכות שחמאס הוא זה שיפנה לעסקה, למנות מנהלי מו"מ שהם יליד ארצות ערב השולטים בשפה ובמנטליות, להגדיר את העסקה הרצויה ע"י ישראל ולא לחכות ולא לקבל הצעות מצדדים אחרים. נוסף על כך, לדרוש עסקה מהירה ולא נגררת – שחרור כל החטופים ללא חלוקה לקבוצות משנה, גילים, או תפקידים.

צה"ל ברצועת עזה. עסקה רק על ידי לחץ צבאי, צילום: דובר צה"ל

מלך מדגיש כי "ישראל צריכה להיות מוכנה 'להקריב' ולא לוותר על עמדותיה – כגוף החזק והעמידה האיתנה של ישראל תביא בהכרח לכיפוף הטרור".
ברוח זו הוא מציע להסתפק ביום אחד בלבד של הפוגה לטובת ביצוע העסקה הכוללת, כאשר ישראל היא זו שתקבע את המועד של יום הביצוע. "לשחרר חטוף בעד אסיר אחד בלבד, ולא רוצחים ולא מנהיגים. כל גופה תוחזר בתמורה לגופה בלבד. מתן פרס כספי של מיליון דולר, והבטחה לחיים לכל מי שיביא לחטוף חי וחצי מיליון למי שיביא לגופת חטוף שנרצח במהלך אוקטובר/ גולדין/ אורון שאול".

ההצעה כוללת גם הפעלת לחץ על מחבלי חמאס הכלואים בישראל, בדרכים הבאות:

• חקיקה מהירה כי כל מחבלי חמאס/ תומכי חמאס הכלואים/ עצורים בישראל יוגדרו כנאצים ותומכיהם ומכאן לשלול את כל זכויותיהם בבתי הסוהר למעט מזון מינימאלי ומים.

• מתן גזר דין מאסר עולם/ מוות לכלל מחבלי חמאס

• בניית מתקן כליאה מבודד במדבר לאסירי חמאס (תת קרקעי מבוטן וללא חלונות – תנאי כליאה אכזריים של אין טיולים/ אין ביקורי צל"א/ אין תקשורת עם העולם החיצון/ טיפול רפואי במקרה קיצון בלבד.

• רשימת האסירים הכלואים תפורסם ובכל יום שעובר יורדו מהרשימה 100 אסירים שלא ישוחררו לעולם ובשום תנאי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר