בממשל ביידן סבורים: הסיכוי שאחת ממדינות ערב תקבל אחריות על עזה - אפסי

מדיונים פנימיים במחלקת המדינה עולה: הסיכוי היחיד שאינו כיבוש ישראלי הוא שלטון של הרשות - אך לאחר רפורמה • בראש השינויים הנדרשים - החלפת אבו מאזן

ביידן: "היתה לי שיחה ארוכה עם נתניהו, לא ביקשתי הפסקת אש"

בממשל ביידן סבורים כי הסיכויים שאחת ממדינות ערב המתונות תקבל אחריות על רצועת עזה ביום שאחרי קלושים עד אפסיים. כך נאמר בדיונים פנימיים של מחלקת המדינה בימים האחרונים. גם הסיכוי להקמת משטר משותף לכמה ממדינות ערב לדעת אנשי הממשל - נמוך ביותר.

הדיונים נערכים כחלק מסיעור מוחות של אנשי הממשל עם גורמים שונים במטרה לדון בהתפתחויות הצפויות בעזה לאחר המלחמה. בין האפשרויות שנבחנות בדרג הממשלתי הישראלי, וגם בקרב ארגונים חוץ־ממשלתיים, הוצע כי מדינות ערביות, המתנגדות לאסלאם הקיצוני, ינהלו את החיים האזרחיים ברצועת עזה, אם וכאשר תושלם השמדת חמאס.

השמות שעלו באותם דיונים הן מצרים, בחריין, ירדן ואיחוד האמירויות שיש להן קשרים רשמיים עם ישראל, וכן סעודיה, שאופן פורמלי עדיין אין לה כאלה.

להערכת הבכירים האמריקנים, אף לא אחת ממדינות אלה תרצה להיות במצב של חיכוך עם הכוחות המקומיים ברצועת עזה, בין אם מדובר בשרידי חמאס, באנשי הרשות הפלשתינית או בבעלי עוצמה מקומיים.

מעדיף שלטון מקומי מתון. ביידן, צילום: רויטרס

מסיבה זו מאמינים בממשל כי יש לכוון את המאמצים לרפורמות ברשות הפלשתינית, ובראשן החלפת יו"ר הרשות אבו מאזן. לדעת האמריקנים, זו האפשרות היחידה שאיננה כיבוש ישראלי.
בתוך כך, גורם מדיני בכיר בישראל מביע ספק אם מסירת עזה לשלטון ערבי מתון ישימה. בשיחה עם "ישראל היום" אמר הבכיר כי ישראל לא תהרוג 30 אלף אנשי חמאס, ולכן שרידים של הארגון תמיד יסכנו את הכוחות הזרים שיבואו לעזה.

"זו תהיה בעיה קשה, אם בשטח שנגדיר כאזור הומניטרי ויימסר לאמירויות או לסעודיה, יופיעו פתאום חוליות", אמר. "אני באמת לא יודע להגיד איך הם יגיבו ואיך אנחנו נגיב, אם ראש עיר של חמאס יתחיל למשל לקבל קהל. מבחינתנו, הוא בן מוות כי החלטנו לחסל את חמאס. אבל מה יעשו אותם אמירותים או סעודים אם כטב"מ ישראלי יסכל את אותו ראש עיר? הם לא יכולים להיות מוצגים בעולם הערבי כמי שמשתפים פעולה עם צה"ל. כך שיש רעיונות, דיונים ותכניות אבל הפלונטר רציני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר