החלטת שרי הקבינט: היערכות להפסקת התיאום הביטחוני עם הרשות הפלשתינית

בישיבה שנערכה בסוף השבוע, הוחלט כי ישראל תיערך גם למצב שבו יחליטו ברשות לפעול נגד ישראל • בנוסף, ל"ישראל היום" נודע כי תא"ל (במיל') אודי דקל ישמש כיועץ לתכנון "היום שאחרי המלחמה" ברצועה • על פי תפיסתו של דקל, יש "לשלב בהדרגה את הרשות הפלשתינית ברצועת עזה"

יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן. צילום: איי.פי.

לראשונה ישראל נערכת למצב של הפסקת התיאום הביטחוני עם הרשות הפלשתינית. על פי החלטת השרים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביום חמישי האחרון, בתוך שבוע על מערכת הביטחון להציג תוכנית ל"היפוך הקרעה" ביהודה ושומרון. כמו כן, יוצגו פתרונות למקרה בו מנגנוני הביטחון של הרשות יחלו לפעול כנגד ישראל.  

את ההצעה להיערך לתרחיש העלה בקבינט שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כבר לפני חודשים רבים, אך עד כה עמדתו נדחתה. בישיבה שנערכה עלה סמוטריץ' פעם נוספת את ההצעה נוכח קריסת הקונספציות של מערכת הביטחון עם פרוץ המלחמה. יו"ר הציונות הדתית הציג את התנהלותה של הרשות הפלשתינית מאז הטבח בשבת השחורה. כמו כן, חזר שר האוצר על עמדתו שלא לאפשר תשלום כסף בתמורה לשקט זמני.

רה"מ בנימין נתניהו בםתח ישיבת הקבינט מדיני-ביטחוני: "אנחנו במלחמה, במלחמה צריך לשמור על קור רוח" // צילום: רועי אברהם/לע"מ

בעקבות הדברים, שרים רבים הצטרפו לעמדה כי יש לשנות גישה מול הרש"פ ולהיות ערוכים למצב שלא נהיה תלויים בה ביטחונית. בשלב זה אין עדיין החלטה מתי ייצא לפועל מהלך של ניתוק התלות ברשות, ואולם מטרת התכנית היא לא להיתפס במצב שאנו לא מוכנים במקרה שתרחיש שכזה יתפתח.

בתוך כך, בעוד הקבינט נערך לניתוק התלות ברשות הפלשתינית, צה"ל נעזר בשירותיו של יועץ חיצוני שדוגל במדיניות הפוכה. ל"ישראל היום" נודע כי האגף האסטרטגי של צה"ל, בראשות האלוף אליעזר טולדנו, הזמין את תא"ל (במיל') אודי דקל, לשמש כיועץ לתכנון "היום שאחרי המלחמה" ברצועת עזה.

אודי דקל, צילום: גדעון מרקוביץ'

דקל עומד בראש "התכנית הפלשתינית" של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). לתפיסתו, בסוף המלחמה יש להגיע ל"שילוב הדרגתי של הרשות הפלשתינית ברצועת עזה, תחילה של המנגנונים האזרחיים". כך כתב לפני ימים אחדים במאמר מטעם המכון. עוד סבור דקל כי, "ישראל תידרש לנקוט צעדים בעלי משמעות מדינית וציבורית גבוהה, בפרט בהקשר תהליך מדיני עם הפלשתינים".

כמו כן, דקל סבור כי "על ישראל מוטלת חובת ההוכחה... למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה..." וכי יש לאמץ "נכונות להתקדם לקראת הסדר מדיני בזירת הסכסוך הישראלי-פלשתיני". יצוין כי בניגוד לדעתו של דקל, מרבית שרי הקבינט מתנגדים להחזרת הרשות הפלשתינית לעזה, וכך סבורים גם רבים מיוצאי מערכת הביטחון.

עזה. חושבים על היום שאחרי, צילום: אי.פי

הרשות הפלשתינית נוקטת קו אוהד לחמאס ולזוועת שביצע מאז פרוץ המלחמה. במסמך שהגישו לקבינט, תנועת "הביטחוניסטים" וחוקרי המרכז הירושלמי לציבור ומדינה, פורטו צעדי התמיכה של הרשות בטבח ב-7 באוקטובר, באופן ישיר או עקיף. "עד עצם היום הזה, אבו מאזן לא גינה את הטבח ולא גינה את המחבלים. מחבלים מגדודי חללי אל אקצא של הפת"ח, ארגונו של אבו מאזן ששולט ברש"פ, השתתפו בטבח באופן פעיל", נכתב במסמך.

עוד הם ציינו כי הרשות הפלשתינית צפויה לשלם משכורות קבועות לכל החיים למי שהשתתפו בטבח ונותרו בחיים, וכן לבני המשפחות של המחבלים שנהרגו. היקף התגמולים האלה, שמשולמים גם לרוצחים נתעבים שרצחו יהודים באשר הם, נאמד ב-1.2 מיליארד שקלים בשנה. מעבר לכך, אבו מאזן בעצמו פועל לעשות דה-לגיטימציה למדינת ישראל, ורודף את המדינה ואת חייליה בפורומים בינלאומיים רבים".

ניר עוז. ברשות לא גינו את הטבח, צילום: אורן כהן

מצה"ל נמסר בתגובה: "תא"ל (במיל') אודי דקל ותא"ל (במיל') אסף אוריון הנם קצינים מוערכים אשר הקדישו את חייהם לבטחון מדינת ישראל ומשרתים בשירות מילואים פעיל מזה שנים רבות במכלול לתכנון אסטרטגי באגף האסטרטגיה והמעגל השלישי בצה"ל. צה"ל פועל באופן מקצועי וממלכתי ומונע משיקולים ביטחוניים בלבד, לטובת הגנה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר