חמש שנים אחרי ארה"ב: רוסיה תפתח שלוחת שגרירות בירושלים

חיזוק היסטורי למעמדה הבינלאומי של הבירה • עיריית ירושלים ומשרדי החוץ של ישראל ורוסיה חתמו על הסכם סודי • בתמורה להכרה בבעלות הרוסית על השטח, מוסקבה תבנה נציגות קונסולרית במרכז העיר

מסר למדינות המושפעות ממוסקבה. השגרירות הרוסית בישראל. צילום: גדעון מרקוביץ

מעצמה עולמית שנייה פותחת נציגות דיפלומטית בירושלים: חמש שנים לאחר חנוכת השגרירות האמריקנית בירושלים, רוסיה תפתח שלוחת שגרירות במרכז הבירה, כך סוכם בהסכם סודי בין המדינות, שעותק ממנו הגיע ל"ישראל היום".

עיריית ירושלים, בראשות משה ליאון ומשרד החוץ הרוסי הגיעו לאחרונה להסכם פשרה בעל משמעות היסטורית. במרכזו, התחייבות רוסית רשמית לתכנן, לבנות ולהפעיל שלוחה קונסולרית במתחם "חניון המעלות" שבלב ירושלים. בתמורה, העירייה לא תפקיע את השטח לטובת מסלול הרכבת הקלה שצפוי לעבור במקום, ותחפש פתרונות תחבורתיים אחרים.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

נוסף על כך, העירייה תאפשר לרוסים לרשום בבעלותם שטח באורך 100 מטרים עבור הדרך למתחם הדיפלומטי העתידי. ירושלים גם תסיר את כל התביעות והדרישות שלה מהפדרציה הרוסית, ששנים רבות נמנעו מלשלם עליו מסים והיטלים כנדרש בחוק. כמו כן, החניון ברחוב המעלות ימשיך לפעול עד לבינוי מתחם שלוחת השגרירות.

משא ומתן ארוך

המתחם הרוסי הרשמי יעניק שירותים קונסולריים לתושבי ירושלים והאזור. נוסף על כך, יהיו בו מגורים דיפלומטיים, מה שיעניק למקום מעמד גבוה יותר מאשר קונסוליה. על פי ההסכם, בניית המקום תושלם בתוך חמש שנים, עם אפשרות להאריך את פרק הזמן לעשור.

ההסכם נחתם ביום ירושלים האחרון בלשכת ראש העיר, משה ליאון, שהוא ושר החוץ אלי כהן, ליוו את המשא ומתן המייגע בחצי השנה האחרונה. את הרוסים יצגו במעמד החתימה השגריר בארץ, אנטולי ויקטורוב, וסרגיי מקרוב, שפעלו בשמו של סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב. מטעם העירייה חתמו המנכ"ל איציק לארי והיועץ המשפטי אלי מלכה. נוסך על כך, חתום על ההסכם, ראש חטיבת אירו־אסיה במשרד החוץ, יובל פוקס.

שר החוץ אלי כהן, צילום: אורן בן חקון

בהסכם נכתב כי "הפדרציה הרוסית תקים מתחם מבנים אשר ישמש שלוחה של האגף הקונסולרי של שגרירות רוסיה... משרד החוץ רואה הסכמה זאת באופן חיובי... הצד הרוסי הסכים לנקוט את הצעדים הנדרשים לבנייה מהירה של המתחם".

משמעות היסטורית

רוסיה הכירה רשמית במערב ירושלים כבירת ישראל כבר לפני כמה שנים. עם זאת, להתחייבותה לבנות כעת מתחם דיפלומטי רשמי בבירה יש משמעויות היסטוריות, שכן כעת ארה"ב ורוסיה, שתיים משלוש המעצמות החזקות בעולם, יפעילו באופן מעשי נציגויות דיפלומטיות בבירת ישראל. בכך מתחזקת עוד יותר עמדתה ארוכת השנים של ישראל שירושלים היא בירתה, בניגוד להחלטת החלוקה מ־1947 שקבעה כי ירושלים תהיה בינלאומית.

בנכונותם להקים כעת נציגות רשמית בירושלים, הרוסים מנחיתים מכה קשה על הרשות הפלשתינית והעומד בראשה, מחמוד עבאס, שכן הם לא מתנים את הפעלתה בהגעה להסכם בין ישראל והפלשתינים.

מחמוד עבאס, צילום: אי.פי.אי

יצוין כי ישראל דורשת ממדינות העולם לפתוח בי-ם שגרירויות בהיקף מלא ואוסרת הפעלת קונסוליות. הסיבה לכך היא שעל פי התקנון הדיפלומטי, קונסוליות קיימות בערים מרכזיות ואילו שגרירויות ממוקמות תמיד בבירות. ברוח זו, יש מי שסבורים שפתיחת "שלוחה" גרועה יותר מאשר העדר נציגות, מכיוון ש"שלוחה" מאפשרת למדינות להימנע מללכת עד הסוף ולפתוח שגרירות מלאה. מאידך, ההישג המשמעותי שיש בפתיחת נציגות דיפלומטית רוסית בירושלים, הוא מסר רב־חשיבות לעשרות מדינות בעולם שעדיין מושפעות מהעמדות של מוסקבה.

בירושלים פועלות כיום ארבע שגרירויות רשמיות, מטעמן של ארה"ב, גוואטמלה, הונדורס וקוסובו. פרגוואי, פפואה ניו גיני וככל הנראה גם הונגריה, צפויות בהמשך לפתוח שגרירויות בבירה. הונגריה, צ'כיה וסלובקיה מפעילות כיום שלוחות דיפלומטיות בבירה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר