רשמית: זו השגרירה המיועדת של ישראל בטורקיה

במשרד החוץ הודיעו על מינויי ראשי נציגויות ישראל בעולם • אירית ליליאן מונתה לשגרירה באנקרה לאחר ארבע שנים ללא שגריר • המינויים שהוכרזו כפופים לאישור הממשלה

שגרירת ישראל המיועדת לטורקיה, אירית ליליאן, צילום: ללא

לאחר ארבע שנים ללא שגריר בטורקיה: משרד החוץ הודיע היום (שני) על מינויה של אירית ליליאן לשגרירת ישראל באנקרה.

המשרד הודיע היום על מינויים של ראשי נציגויות ישראל בעולם ועל מינוי סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ. ועדת המינויים העליונה החליטה למנות לתפקיד שגרירת ישראל בטורקיה את אירית ליליאן, המשרתת כיום כממונה באנקרה.

ליליאן היא השגרירה לשעבר בבולגריה. היא משרתת כיום כראש נציגות ישראל באנקרה, ומינויה היה צפוי יחסית שכן היא נחשבה למועמדת הטבעית והמובילה. היא תיכנס לתפקיד לאחר שהנשיא ארדואן יקבל את כתב האמנה שלה.

ישראל וטורקיה סיכמו לאחרונה על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן לאחר שנים ארוכות של נתק. לנשיא המדינה הרצוג היה חלק מרכזי בהתנעת התהליך של הפשרת היחסים מול טורקיה.

מינוי ליליאן - צעד נוסף לחימום היחסים בין המדינות (ארכיון), צילום: ללא

לתפקיד שגריר ישראל בטורקמניסטן מונה איסמעיל חאלדי, לתפקיד הקונסול הכללי בשנגחאי מונתה רוית בר, המשרתת כיום כמנהלת מחלקה באגף האסטרטגי, ולתפקיד סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ מונה השגריר דניאל מרון.

נזכיר כי הממשלה תצטרך עוד לאשר את המינויים לפני שאלה ייכנסו לתוקפם.

התחממות נוספת ביחסי המדינות? לפיד וארדואן ייפגשו השבוע, צילום: רויטרס, קובי גדעון, אי.פי.איי

מינוי ליליאן הוא צעד נוסף במסגרת תהליך הנורמליזציה עם טורקיה. מוקדם יותר השבוע נודע כי לפיד עתיד לפגוש את נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, במהלך ביקורו בארה"ב. ארדואן, שבעבר התבטא לא פעם בצורה אנטישמית ותקף בחריפות את מדינת ישראל, החליט לשנות כיוון על רקע המשבר הכלכלי הקשה שאיתו מתמודדת טורקיה בשנים האחרונות והבידוד המדיני של אנקרה.

על פי ההערכות בישראל, ארדואן מקווה כי חידוש היחסים עם ירושלים יאפשר לו לשפר את יחסיו הצוננים עם וושינגטון. כמו כן, על רקע המשבר הכלכלי, בטורקיה מעוניינים בחזרתם של עשרות אלפי התיירים הישראלים למדינה.

גם ארדואן מקווה להרוויח מהפלישה הרוסית לאוקראינה (ארכיון), צילום: רויטרס

יתרה מכך, טורקיה אף מעוניינת לשמש תחנת מעבר לגז שישראל תייצא לאירופה בעקבות משבר האנרגיה שחווה היבשת בשל המלחמה של רוסיה באוקראינה. עם זאת, ייצוא הגז דרך טורקיה כרוך בקשיים שונים, ונכון לעכשיו ישראל צפויה לייצא אותו דרך מצרים, שם הוא יעבור הנזלה (הפיכת הגז לנוזל לשם העמסתו על מכליות) במתקנים ייעודיים לחוף הים התיכון.

לאחר הפגישה עם ארדואן, לפיד ייצג את ישראל בעצרת הכללית של האו"ם. לפי התכנון, הוא ינאם בעצרת ביום חמישי אחר הצהריים (שעון ישראל), ומייד לאחר מכן ישוב לארץ כדי להשתתף בחתונת בנו, יואב, שתיערך ביום שישי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר