מגעים דיפלומטיים בין ישראל לתוניסיה; דיווח: "אלג'יריה מנסה לסכל את המהלך"

הנשיא בתוניס קייס סעיד מבקש להתקרב לישראל • האופוזיציה במדינה הצפון־אפריקאית מנסה לסכל את המהלך • גורם מדיני ל"ישראל היום": "הרחבת מעגל המדינות הקרובות היא יעד עקבי שלנו" • השכנה אלג'יריה עדיין מפגינה יחס עוין

רוצה להתקרב לישראל. נשיא תוניסיה קייס סעיד , צילום: רויטרס

תוניסיה וישראל מקיימות מגעים דיפלומטיים בנוגע להתקרבות אפשרית ביניהן, אולם המהלך נתקל בקשיים הן מכיוון האופוזיציה במדינה הצפון־אפריקאית והן מכיוון שכנתה אלג'יריה, שמנסה לסכל אותו, כך נודע ל"ישראל היום".

גורם מדיני אמר ל"ישראל היום" כי "הרחבת מעגל המדינות באזור שאנו מקיימים קשרים איתן היא יעד עקבי שלנו". במקביל דווח כי אלג'יריה מפגינה יחס דיפלומטי עוין גם כלפי ניסיונות נוספים של ישראל לחזק את קשריה עם מדינות באפריקה.

על פי דיווח בעיתון הערבי הבינלאומי "ראי אל-יום", נשיא תוניסיה קייס סעיד מבקש להתקרב לישראל, אולם "אלג'יריה מהווה מחסום לנפילת תוניסיה לנורמליזציה". עוד נכתב כי לשלטונות בתוניס אינטרסים מול אלג'יריה בתחומי האנרגיה, הסחר והקרנות הפיננסיות - והם מבינים שיאבדו את כל אלה אם יתקרבו לישראל. בנוסף דווח כי אלג'יריה חוסמת את ישראל מלקבל מעמד של משקיפה באיחוד האפריקני, ופתחה בקמפיין לסילוקה מהפורום.

בין ישראל לתוניסיה התקיימו בעבר קשרים דיפלומטיים חלקיים. בעקבות הסכמי אוסלו פתחו שתי המדינות משרדי אינטרסים בתוניס ובתל אביב ב-1996, אולם אלה נסגרו לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000. הנשיא הנוכחי סעיד הקל על ביקורי ישראלים במדינה, אך נתקל באופוזיציה מבית לרצונו להתקרב לישראל. בקיץ 2021, על רקע משבר כלכלי וטענות שהאופוזיציה חותרת תחת השלטון, הקפיא סעיד את פעילות הפרלמנט ופיזר את הממשלה, ובמארס פיזר את הפלרמנט.

לדברי ד"ר מרים גז-אביגל, יו"ר הפדרציה העולמית של יהדות תוניסיה בישראל, גם כיום, לאחר ההקפאה החלקית של היחסים בין המדינות, ישראלים יכולים להיכנס לתוניסיה עם דרכון ישראלי, אם כי באופן מוגבל. "מדי שנה בל"ג בעומר נערכת בתוניסיה הילולת 'אל-גריבה' באי ג'רבה שבדרום המדינה, וגם לפני כחודש ביקרו במקום כ-500 ישראלים על מנת להשתתף בה. מעבר לכך, בשאר תקופות השנה ישראלים מנועים מלהיכנס לתוניסיה. 

"תוניסיה היא מדינה מתונה ומתקדמת יחסית, אולם פועלת בה אופוזיציה אסלאמיסטית חזקה שמתנגדת לכל נורמליזציה עם ישראל", אמרה גז-אביגל. "תחת שלטונו של זין עבאדין בן עלי נכנסו ישראלים לתוניסיה ללא הגבלה, אולם הוא ברח מהמדינה בעקבות אירועי האביב הערבי, שהחלו בתוניסיה. לאחר מכן שלטה במדינה מפלגה אסלאמיסטית שניתקה כל קשר עם ישראל, ויצרה תאים איסלאמיסטיים לחיזוק המשטר. ב-2019 נבחר הנשיא הנוכחי קייס סעיד, שיש אומרים כי הוא מעוניין להתקרב לישראל, אולם האופוזיציה האסלאמיסטית נותרה חזקה וככל הנראה היא מהווה גורם מעכב משמעותי בהקשר זה".

בתוך כך, ליבריה הודיעה היום כי תפתח משרד בירושלים, שעל פי התוכנית אמור לשמש בסיס לשגרירות עתידית בעיר. בשלב זה, המשרד יתמקד בפיתוח הסחר בין המדינות. בין ישראל לליבריה שוררים יחסים דיפלומטיים, אך כיום אין למדינה נציגות בארץ. ההודעה הליברית פורסמה במהלך ביקור של משלחת שרים בישראל, שבין היתר נפגשה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר