יופי הולך ונעלם: זה הנזק שנגרם לאלמוגים בים התיכון כתוצאה ממשבר האקלים

מחקר חדש מגלה כי עליות קיצוניות בטמפרטורות המים, הנגרמות כתוצאה משינויי האקלים, מביאות להכחדה של אלמוגים בים התיכון • במקרים מסוימים אוכלוסיית האלמוגים הצטמצמה בכ-80-90% • אחד החוקרים: "הנתונים מדאיגים ומצביעים על כך למשבר יש השלכות ברורות על הנופים התת ימיים"

שמורת אלמוגים, צילום: רויטרס

קשה שלא להיות מוקסמים מיופיים של האלמוגים. בעלי חיים יפהפיים ומרהיבים שלא ניתן להישאר אדישים אליהם. אך מעבר לכך – תפקידם במערכת האקולוגית מתחת לים חשוב ביותר והם מהווים בית גידול חשוב למגוון מינים. בשנים האחרונות, אוכלוסיית האלמוגים באזורים שונים ברחבי העולם הולכת ונכחדת. מחקר חדש מגלה כי עליות קיצוניות בטמפרטורות המים, הנגרמות כתוצאה ממשבר האקלים, מביאות לירידה באוכלוסיית האלמוגים בים התיכון, כאשר במקרים מסוימים הכמות שלהם הצטמצמה בכ-80-90%.

על פי המחקר, שנעשה בשיתוף הפקולטה לביולוגיה, המכון לחקר המגוון הביולוגי אוניברסיטת ברצלונה, והמכון למדעי הים של ברצלונה, אוכלוסיות האלמוגים בים התיכון חיוניות לתפקודן של שוניות האלמוגים. המחקר בחן את היכולת של האלמוגים להתאושש מעליית טמפרטורת המים בתקופות מסוימות. על פי המחקר, עליית טמפרטורת המים במשך ימים ואף שבועות, משפיעה קשות על אוכלוסיית האלמוגים בים התיכון ומביאה לתמותה שלה, כאשר חשיפה חוזרת לאותם גלי חום רק מחמירה את המצב ומקשה עליהם להתאושש.

אלמוג בים התיכון // מתוך ויקיפדיה,

משבר האקלים משפיע קשות על המערכות האקולוגיות הימיות ברחבי העולם, והים התיכון אינו יוצא מן הכלל. עלייה בטמפרטורת המים הקשורה למשבר האקלים גורמת לאירועי תמותה המוניים בכל המערכות האקולוגיות החופיות של אזור זה, ובין המינים המושפעים ביותר הם האלמוגים הים תיכוניים.מדובר במחקר הראשון שנעשה על מנת להעריך את יכולת ההתאוששות של שני מיני אלמוגים ים תיכוניים: הגורגוניה האדומה (Paramuricea clavata) והאלמוג האדום (Coralium rubrum), המהווים בתי גידול חיוניים לעולם החי ולכן חשוב להבין את חוסנם לעליות טמפרטורה קיצוניות.

החוקרים ניתחו תוצאות שהתקבלו בניטור ארוך טווח של אוכלוסיות שונות של אלמוגים שנפגעו בתמותה המונית גדולה שנגרמה מגל חום ב-2003 באזור הימי המוגן של סקנדולה שבצרפת.
התוצאות הראו כי גם אחרי 15 שנים, האלמוגים באזור זה רחוקים מהתאוששות – הם לא מתפקדים, וניתן לומר כי הם למעשה נכחדו. "הנתונים הללו מדאיגים, והם מצביעים על כך שלמשבר האקלים יש השלכות ברורות על הנופים התת ימיים. אובדן האלמוגים בים שווה לאובדן עצים ביערות", מציין החוקר חואקים גרבאו.

שוניות אלמוגים ודגים בסביבתן, צילום: GettyImages

כריסטינה לינארס, פרופסור במחלקה לביולוגיה אבולוציונית, אקולוגיה ומדעי הסביבה של הפקולטה לביולוגיה בברצלונה, הסבירה: "אנו מאמינים שאחת הסיבות העיקריות לכך שצפינו במסלולי הקריסה הללו היא החשיפה החוזרת לאותן טמפרטורות קיצוניות, שאינן תואמות למיני אלמוגים אלו. הדבר הוביל ככל הנראה לתמותה נוספת בקרב אוכלוסיית האלמוגים והפך את ההתאוששות לבלתי אפשרית".

בעוד משבר האקלים רק הולך ומחריף, הדבר מעמיד את אוכלוסיית האלמוגים בסכנה חמורה בעשורים הקרובים. הפחד הוא כי רבים מהאלמוגים בים התיכון לא יישרדו את עליית טמפרטורות המים הקיצונית וכי הם עלולים להיכחד. החוקרים מדגישים כי ישנם אזורים מסוימים בים התיכון שעשויים להיות מושפעים פחות מההתחממות, אך עם זאת יש לנקוט בצעדים משמעותיים יותר נגד המשבר כדי הימנע עד כמה שאפשר מפגיעה במגוון הביולוגי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר