איגוד ערים: "חידוש היתר הפליטה של תחנות הכוח בחדרה - יוביל למוות ותחלואה עודפת בסרטן באזור"

איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אורות רבין" • לטענתם, התחנה היא המפעל המזהם ביותר בישראל בעקבות השימוש בפחם • היחידות המזהמות היו אמורות לרדת משימוש עוד ב-2022 אך העניין נדחה ועד היום אין צפי לסגירת היחידות

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (ארכיון). צילום: משה שי

איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אורות רבין". ההשגות מגיעות אחרי שהמשרד להגנת הסביבה פרסם לאחרונה טיוטת חידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח להערות ציבור.

היתר הפליטה קובע את האופי והתנאים בהם תפעל התחנה בשבע השנים הבאות, ובכלל זה משך הזמן בה תופעל התחנה, כמות האנרגיה - חשמל שתסופק ממנה, וכיוצא מכך גם כמות המזהמים אותם תפלוט התחנה.

בעקבות כך הגיש איגוד ערים לסביבה שרון כרמל, ביום חמישי, השגות בשיתוף עם 19 הרשויות החברות בו, בהן מתגוררים כמיליון איש. לטענת האיגוד תחנת הכוח 'אורות רבין' היא המפעל המזהם ביותר בישראל. כפי שעלה בנתוני המשרד להגנת הסביבה מזה שנים.

תחנת הכוח בחדרה, צילום: פרטוש

מדי שנה נפלטות מתחנת הכוח עשרות אלפי טונות של תחמוצות חנקן, גופרית דו חמצנית, חלקיקים וגזי חממה – תוצרים ישירים של ייצור החשמל באמצעות פחם וכן של שינוע הפחם ופעילות שוטפת. בתחנה זו פועלות שש יחידות ייצור חשמל פחמיות, ארבע מתוכן, יחידות 1-4, מיושנות ביותר- משנות ה-80, ואין בהן מערך טיפול במזהמים גזיים (תחמוצות חנקן וגופרית דו חמצנית). שתי היחידות האחרות בתחנת הכוח אורות רבין 5-6, גדולות וחדשות יותר ומותקנים בהן סולקנים המשמשים להפחתת פליטות של מזהמים.

דו"ח משרד הבריאות משנת 2018 קבע כי גברים בחדרה הוגדרו כבעלי שיעורי סרטן ריאה גבוהים משמעותית מהאוכלוסייה הכללית (16%) פרופסור גרוטו ממשרד הבריאות קבע כי מידי שנה מתים 50 איש כתוצאה מהזיהום וכי אי סגירת יחידות 1-4 תוסיף לתחלואה הקשורה לזיהום אויר ולתמותה עודפת במרחב האיגוד.

מנכ"ל האיגוד ניר סהר, "בעוד שהעולם התקדם לשימוש באנרגיות מתחדשות, בישראל מתקשים להיפרד מהפחם המזהם - שבאמצעתו מיוצר החשמל בתחנת הכוח 'אורות רבין', ולעבור במקומו לאמצעים ידידותיים יותר לאדם ולסביבה".

תחנת הכוח בחדרה ''אורות רבין'', צילום: ללא

ביולי 2018 התקבלה החלטת ממשלה, בה נקבע כי הפעלתן השוטפת של יחידות הייצור הפחמיות המזהמות 1-4 תסתיים עד 01.06.2022, זאת במקביל להקמת 2 יחידות חדשות 7-8 האמורות לפעול באמצעות גז טבעי. אולם, באוקטובר 2021, הודיעה חברת החשמל כי לא תצליח לעמוד ביעד שהוצב לה והיחידות הפחמיות ימשיכו לפעול גם מעבר ליוני 2022. אחרי דחיות חוזרות ונשנות, נכון להיום, אין צפי לסגירת יחידות 1-4 והזיהום והתחלואה והמוות נמשכים בכל רגע.

באיגוד ערים לסביבה שרון כרמל מנהלים מאבק מזה מספר שנים לסגירה של היחידות. הפעלת יחידות 1-4 בעת הזו, מבוצעת מכוח החלטה שהתקבלה על הפעלת התחנות במצב חירום, אך המהות של מצב חירום זה לא הוגדרה ועל פי חברת החשמל שעת חירום הינה גם שעת חירום - אנרגטית, כלומר צריכה גבוהה של חשמל, בכך למעשה מופעלות היחידות כמעט באופן רציף לאורך כל השנה ואף באופן מוגבר בחודשים החמים ובחודשי החורף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר