המגה-פרויקט של ישראל יוצא לדרך

עולים על הפסים: רכבת ישראל ומשרד התחבורה נערכים לקפיצה מ-70 מיליון נוסעים ברכבת כיום ל-300 מיליון ב-2040 • ההיערכות כוללת: הקמת מסילה רביעית באיילון שתאפשר 26 רכבות בשעה בכל כיוון, מסילה מירושלים שתקצר את הנסיעה לדרום ותגדיל את תדירות הנסיעות גם לפריפריה • שרת התחבורה רגב: "הרכבת אינה רק כלי תחבורה, אלא מנוף חברתי וכלכלי"

רכבת ישראל. נערכת לעתיד, צילום: יוסי בן חקון

בשורה על גלגלים: מיזם ענק של משרד התחבורה ורכבת ישראל יוצא לדרך. הרכבת פרסמה מכרז להקמת מסילה רביעית באיילון. המגה-פרויקט מבוצע במסגרת התוכנית האסטרטגית של הרכבת לעשורים הקרובים ויאפשר הכפלת תדירות הרכבות בכל קווי מטרופולין תל אביב והפריפריה, ואת הגדלת מספר הנוסעים ברכבת במאות אחוזים.

בנוסף לכך פורסם מכרז להקמת תחנה רמלה דרום, במסגרת פרויקט מסילת 431 המוקם בימים אלה. התחנה תוקם ליד מחלף רמלה דרום, בין כביש 431 וכביש 40. הפרויקט כולל הקמה של תחנה חדשה נוספת, מעוין שורק, וכן שדרוג של תחנת ראשון לציון הראשונים. תחנת רמלה דרום תכלול אולם נוסעים, שטחי מסחר ותפעול, מבני שליטה ובקרה, שני רציפים באורך 350 מ' וגשר הולכי רגל, חניון ובו כ-300 מקומות חניה, מסוף תחבורה ציבורית, ומערכות תחזוקה ובקרה.

תחנות חדשות תאפשרנה תנועת נוסעים מותאמת למאה הבאה, צילום: רכבת ישראל

התוכנית המשולבת תיתן מענה לגידול האוכלוסייה ולגידול המשמעותי הצפוי בהיקף השימוש ברכבת בשנים הבאות. מספר הנוסעים ברכבת ישראל, העומד כיום על כ-70 מיליון בשנה, צפוי להגיע ל-200 מיליון נוסעים בשנת 2030 ול-300 מיליון בשנת 2040. קידום המסילה הרביעית באיילון, יחד עם פרויקטים נוספים, ובהם השלמת חשמול רשת המסילות והקמת המסילה המזרחית, שנמצאת בשלבי ביצוע, ייתנו מענה מיטבי לצורכי התחבורה של ישראל לשנים הבאות.

בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, המבוצע בשיתוף נתיבי ישראל, פורסם מכרז DB (Design-Build) רחב היקף הכולל את קירוי נחל איילון ובניית 4.5 ק"מ מסילה בין תחנות תל אביב ההגנה וסבידור מרכז. המכרז כולל גם הכנות הנדסיות להרחבת תחנות סבידור מרכז, השלום וההגנה, והתאמתן לגידול הצפוי במספר הנוסעים עם הפעלת המסילה החדשה.

קטע המסילה העובר בתחנות תל אביב משרת כיום כ-80% מנפח הנוסעים, אך ציר האיילון כולל היום שלוש מסילות בלבד ומהווה "צוואר בקבוק" המקשה על הגברת תדירות הרכבות והגדלת מספר הנוסעים. הפעלת המסילה הרביעית, הצפויה ב-2029, תאפשר להגדיל את מספר הרכבות ל-26 בשעה לכל כיוון, לעומת 14 רכבות כיום.

מראשל"צ לירושלים ב-45 דקות

פרויקט מסילת 431 יחבר את תחנות מודיעין אל תחנת ראשון לציון משה דיין באמצעות 30 ק"מ מסילה כפולה ומחושמלת לאורך תוואי כביש 431. בנוסף לתחנות החדשות, הפרויקט כולל הקמת גשרים ומנהרות, בהם גשר רכבת באורך 3.5 ק"מ, הארוך ביותר בארץ, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, וכן שלוש מנהרות בעומק 20 מ' מתחת לכביש 20, הארוכה שבהן באורך 450 מ'.

המסילה צפויה להתחיל לפעול בשנת 2027, עם שתי רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא. בשלב הבא, עם הרחבתן המתוכננת של תחנות מודיעין וירושלים יצחק נבון, תוכפל תדירות הרכבות לארבע רכבות בשעה לכל כיוון. עם הפעלתו המלאה צפוי הפרויקט להסיע כ-15 אלף נוסעים ביממה.

מסילת 431 מיועדת לקצר את זמני הנסיעה מאזור הדרום אל ירושלים, מודיעין ורמלה, ללא צורך בהחלפת רכבות בתל אביב כפי שנדרש כיום. זמן הנסיעה בין ראשון לציון למודיעין יתקצר ל-30 דקות בלבד לעומת כשעה כיום, ומראשון לציון לירושלים יצחק נבון ל-45 דקות בלבד לעומת כשעה ו-20 דקות כיום.

מסילה רביעית בנתיבי איילון, צילום: רכבת ישראל

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: "הרכבת היא עמוד השדרה של מערכת התחבורה הציבורית הבין-עירונית, והדרך היעילה ביותר לחבר בין כל חלקי הארץ, בין הצפון לדרום ובין המרכז לפריפריה. היא אינה רק כלי תחבורה, אלא מנוף חברתי וכלכלי המאפשר ניידות וחופש בחירה. אמשיך לפעול להרחבת קווי רכבת נוספים ולשיפור השירות לאזרחי ישראל״.

מרכבת ישראל נמסר, כי הגדלת קיבולת הנסיעה ברכבת בגוש דן הצפוף והעמוס תתרום להפחתת הגודש בכבישים, תאפשר שיפור ביתירות ובגמישות התפעולית, ותבטיח שירות מהיר, נוח אמין ומדויק יותר לנוסעים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר