"נערכים לחזרתם של שני מיליון תלמידים": אלו הנחיות פיקוד העורף החדשות

הערב הודיע פיקוד העורף על הרחבת האזורים בהם ניתן לקיים לימודים במסגרות החינוך: למידה ללא הגבלות באזור השרון, יהודה ושומרון, וכן למידה בסמיכות למרחב מוגן באזורים מרכז הנגב ולכיש למעט אשדוד, בני עי"ש וגן יבנה • בתי ספר למפונים ייפתחו באילת, בים המלח ובערבה התיכונה • באשר למעונות היום, שר החינוך קיש הצהיר כי הוא פועל יחד עם משרד האוצר כדי להחזיר להורים את כספם

בתי הספר נותרו ריקים מעל שבועיים. (אילוסטרציה). צילום: אורן בן חקון

לפני שבועיים פרצה מלחמת חרבות ברזל, וכמו גופים רבים בישראל, גם מערכת החינוך מתקשה לתפקד כבשגרה. היום (ראשון) פרסם פיקוד העורף הנחיות חדשות בעיקר כלפי יישובי הצפון בנוגע לחזרה אפשרית ללימודים. בעקבות כך, פרסם משרד החינוך כי הם "נערכים לחזרתם של יותר משני מיליון תלמידים לשגרת לימודים בחירום".

הערב הודיע פיקוד העורף על הרחבת האזורים בהם ניתן לקיים לימודים במסגרות החינוך: למידה ללא הגבלות באזור השרון, יהודה ושומרון, וכן למידה בסמיכות למרחב מוגן באזורים מרכז הנגב ולכיש למעט אשדוד, בני עי"ש וגן יבנה. 

הנחיות פיקוד העורף המעודכנות, צילום: פיקוד העורף

משרד החינוך מציינים כי מדובר בחזרה הדרגתית, שמתבצעת תוך הקפדה ושמירה על ביטחון התלמידים ובטיחותם במסגרת החינוכית. לאור זאת, המשרד פרסם נוהל המאפשר להורים מתנדבים לתגבר את האבטחה במוסדות החינוך. לצד זאת, פרסם המשרד גם נוהל לכלל הרשויות המקומיות, לפיו הורים אשר התפנו באופן עצמאי יוכלו לפנות למחלקת רישום ברשות המקומית בה הם שוהים, ולשבץ את ילדיהם במוסדות החינוך ברשות זו.

במסגרת ההערכות לחזרת התלמידים למסגרות החינוך, הוחלט לאפשר מעבר למתכונת של חמישה ימי לימודים בגני הילדים שחוזרים ללמידה במסגרות, כך שהם יפעלו בין הימים ראשון עד חמישי. החזרה לשגרת הלימודים במסגרות הכרחית לחיזוק החוסן הלאומי של החברה הישראלית וחיונית לתלמידי ישראל, הזקוקים בשעת משבר וחירום למסגרת יציבה, לסדר יום ברור ומוגדר, למפגש פנים אל פנים עם דמות חינוכית משמעותית ועם חבריהם לכיתה.

הצהרת שר החינוך יואב קיש, מצב הלמידה בצל המלחמה // צילום: דוברות משרד החינוך

בימים האחרונים אמנם הותר ליישובים רבים לקיים למידה תחת הגבלות (מרחב מוגן תקני לתלמידים המגיעים ללמידה והגעה אליו בזמן), אך שר החינוך יואב קיש עדכן כי רק 40% מבתי הספר הפוטנציאליים ללמידה מקיימים לימודים בפועל. בסופו של דבר, רשויות שיכולות לקיים לימודים ולא עושות זאת - פוגעות בהורים. 

בינתיים, האתגר הגדול של מערכת החינוך הוא קיום לימודים לתלמידים מיישובי הדרום והצפון שנעקרו מבתיהם. בתוך כך, מינהלת חדשה הוקמה לעיר אילת עבור אלו שפונו או התפנו מבתיהם. כמו כן, יוקמו שלושה בתי ספר חדשים במקומות שאליהם התפנו תלמידים רבים - באילת, בים המלח ובערבה התיכונה. לטענת השר קיש, כ-60 אלף תושבים ממקומות שונים פונו לאילת.

מפונים מהקיבוצים בעוטף מקבלים סיוע בבגדים באחד מבתי המלון בים המלח, צילום: אי.אף.פי
בניין משרד החינוך בירושלים, צילום: ליאור מזרחי

סוגיה כואבת נוספת היא מעונות היום. שר החינוך קיש הצהיר כי הוא פועל יחד עם משרד האוצר כדי להחזיר להורי הפעוטות את סכום הכסף ששילמו בגין הימים שבהם לא התקיימה פעילות במעונות בשל המלחמה. ההחזר יהיה דומה למודל ההחזר שנקבע בתקופת הקורונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר