נשירת עובדי ההוראה של משרד החינוך והחשש משנת הלימודים תשפ"ד. אף ששכר המורים עלה – מנהלים מעידים כי הם עדיין מתקשים למצוא מורים. במקביל, מסמך חדש של אוניברסיטת בר־אילן שם במרכז את תופעת נשירת המורים והמחנכים ושימורם וטוען כי העלאת שכר לבדה לא תהיה אפקטיבית.
שנת הלימודים הבאה כבר נמצאת באופק - אך אף ששכר המורים עלה במסגרת הסכם השכר עם הסתדרות המורים – עדיין מנהלים מספרים כי הם מתקשים למצוא מורים.
"כותרות על הסכם שכר חדש זה יפה – אבל לא הביא מורים חדשים למערכת, גם לא כאלה שעזבו בגלל השכר הזעום", מספרת מנהלת בית הספר יסודי במרכז הארץ. "מנהלים עדיין מתקשים למצוא מורים איכותיים שלמדו את תחום הדעת שאותו הם מלמדים, בטח באזור המרכז – הם צריכים להתמודד עם לא מעט אתגרים כמו פקקים, ביורוקרטיה וכדומה. חלק מהמורים שעובדים במערכת מראים סימני שחיקה רציניים – אני לא יודעת כמה מהם יחזיקו מעמד".
התופעה של התפטרות ונשירת מורים התרחשה בתום עידן הקורונה בלא מעט מדינות והובילה לתופעה של מחסור עולמי במורים. נייר עמדה חדש שאותו כתבה פרופ' אורלי שפירא־לשצ'ינסקי, ראש התוכנית למנהיגות וניהול מערכות חינוך וראש המכון לאינטגרציה חברתית בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן, מסביר את ההשלכות השליליות על מערכת החינוך של הקורונה.
לדבריה, "ההתפטרות והנשירה הרחבה של מורים הביאה להתפשרות בתנאי הקבלה של מורים ובכניסתם של סטודנטים להוראה שטרם סיימו את לימודיהם לכיתות הלימוד. תופעות אלו דוחקות מורים איכותיים לצאת ממערכת החינוך למקצועות אחרים מאחר שנוצרה זילות בכוח ההוראה וכל אחד יכול להפוך כיום להיות מורה".
התפטרות שקטה - גם אצל המורים
תופעה מעניינת נוספת שעליה היא מדברת היא "התפטרות שקטה" שקיימת בסקטורים רבים. המשמעות היא שעובדים לא מגישים מכתבי התפטרות, אבל בתוך תוכם קיבלו החלטה להנמיך ציפיות, להצטיין פחות ולא לתת לעבודה לשלוט יותר בחייהם. "תופעה זו השפיעה גם על המורים לאור תופעות לא פשוטות שהם עברו בקורונה, כמו זה שההורים צפו בהם בזום והעירו הערות, ביקשו מהם להשלים חומר בשעות הפנאי ומשרד האוצר ביקש להפחית להם מהשכר בגלל הלמידה המקוונת, בעוד שלרופאים מחאו כפיים. בנוסף, המורים הרגישו שזנחו אותם ולא הגנו על בריאותם במהלך גלי הקורונה השונים כשנדרשו לחזור לבתי הספר".
לדברי החוקרת פרופ' שפירא־לשצ'ינסקי, שכר גבוה לבדו לא יחזיר את המורים ולא יגרום להם לתת יותר, שכן גם במדינות אחרות הדבר לא התגלה כאפקטיבי אלא כגורם בודד לשימור מורים. לדבריה, המדינה ומשרד החינוך צריכים לאפשר גמישות ועבודה היברידית – כפי שקורה ביתר הסקטורים במגזר הציבורי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו