אל״מ במיל׳ טליה לנקרי: ״החטופים החיים נלקחים עם מחבלי חמאס שנמלטים בין המנהרות״

אחרי השבת שלושת גופות החטופים הבוקר, טליה לנקרי שהיתה ראש חטיבת עורף במל״ל קוראת לקדם עסקה במהירות ומספרת ל״ישראל היום״: ״הצבא הופתע מעוצמת התת קרקע של חמאס, הטווחים, האיכות והעומק״ • עוד היא מוסיפה שצה״ל יוכל לפתוח שוב באש כאשר תשוגר רקטה לישראל

פירי מנהרות וחוליות מחבלים: כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס ברצועה// דובר צה"ל

אלוף-משנה במילואים טליה לנקרי, לשעבר ראש חטיבת עורף במטה לביטחון לאומי, משוכנעת שישראל חייבת לחתור לעסקת חטופים מיידית שתפתח הזדמנות להסדרה אזורית, ואחר כך לפעול לפירוק חמאס וחיזבאללה.

בשיחה עם ״ישראל היום״ היום (שישי)  אומרת לנקרי כי ״מבצע צבאי אינו הדרך היחידה להחזיר חטופים והשאלה היא אם להחזיר חטופים חיים או חטופים מתים – גופות. במהלך הבריחה של מחבלי החמאס הם השאירו את הגופות בתת קרקע וברחו משם.

הבור בג'באליה בו אותרו גופות חטופים, צילום: יהודה שלזינגר

״אני מעריכה שהחטופים החיים נשמרים יותר טוב״, אומרת לנקרי. ״הם נלקחים איתם בין המנהרות כשהם בורחים והם שומרים עליהם. ולכן יש יכולת לצבא שלנו להחזיר גופות שנשארו תוך כדי הבריחה ועם התקדמות הצבא בלחימה״.

לדבריה, הלחימה הנמשכת מייצרת הזדמנויות להחזרת חטופים, ״פעם אחת בהקשר מודיעיני כשאנחנו לוקחים שבויים. גם הבנת השטח ב-8 החודשים האחרונים. המפקדים הבכירים מספרים שיש למידה גדולה מהתחקורים של המחבלים, גם ביכולת של הצבא לראות את הדברים בעין אחרת ויכולת לתחקור. זה מביא איתו הזדמנויות מאוד גדולות להבין מה קרה לחטופים.

״אני לא בטוחה שאנחנו יודעים על כל 125 החטופים שנשארו ברצועת עזה, אנחנו אולי יודעים יותר אם הוא חי או מת על בסיס הבנת השטח ותחקור מחבלים שנתפסו. הצבא אומר שחקירת המחבלים היא מקור מודיעין חשוב ומאפשר את היכולת להגיע אל החטופים. המידע שמתקבל והתצפיות בשטח מביאים את המקור והיכולת להגיע לחטוף או לגופה של חטוף. הצבא הקים צוות שכל ייעודו הוא מעקב אחר החטופים, היכן הם נמצאים״.

סינוואר במנהרות, צילום: דובר צה"ל

לנקרי מתריעה כי החטופים בסכנת חיים גדולה יותר ככל שעובר הזמן. ״בין אם מחבלי חמאס משאירים אותם כשהם בורחים ובין אם המחבלים הורגים אותם כשהם נמצאים בבריחה, הפרמטר של הזמן הוא קריטי ומשפיע על היכולת להחזיר חטופים חיים הביתה. והפקטור השני אלו המחירים שאנחנו משלמים תוך כדי המלחמה, גם אובדן חיילים, גם מדינה במלחמה, גם ביכולת שלנו כמדינת ישראל להתמודד עם חזיתות נוספות״.

מפגינים למען קידום עסקת חטופים בקריה בזמן ישיבת הקבינט, צילום: עדי ברנר

אל״מ במיל׳ לנקרי אומרת כי עסקה עם חמאס זו הדרך ההגיונית יותר להחזיר חטופים. ״יש שני גורמים אסטרטגים לחמאס, האחד זה הסיפור של השבויים עצמם שזו ההגנה שלהם להמשך הדרך וזה מה שמחזיק אותם. והיכולת שלהם להגיע עם כוח לעסקה וזה מה שהחמאס רוצה, להגיע להפסקת הלחימה זה ההישרדות של חמאס.

אל"מ (במיל') טליה לנקרי, צילום: קרן זמסקי

״המרכיב השני הוא המרכיב הקריטי זה התת קרקע, זה נושא שהצבא מנסה להגיע אליו ביום יום כדי להשמיד אותו, הוא לא רק תת קרקע אסטרטגי, זה תת קרקע נקודה. זה מאפשר למחבלים להמשיך להתקיים. אפשר להגיע מקצה אחד של הרצועה לקצה השני. אני יודעת מההישגים של אוגדה 98 שהם הצליחו להשמיד 70 קילומטרים של מנהרות בחאן יונס. היעד של פירוק החמאס מהיכולות הצבאיות ויכולות שלטניות המנהרות זה סיפור אסטרטגי״.

הצבא הופתע בעת התמרון הקרקעי מהיכולות שפיתח חמאס ברצועה. לדברי לנקרי ״מה שהפתיע את הצבא ואת המפקדים זו העוצמה של התת קרקע, הטווחים, האיכות, העומק, ההישגים של חמאס בתת קרקע, צריך להגיע לכל המנהרות כדי לגרום לסינווואר ולחמאס להבין שהוא לא יכול לשרוד. ההישרדות של החמאס נמצאת על כף המאזנים. דרך האיום על ההישרדות של החמאס ושל סינוואר זה מה שמאפשר לדרג מדיני את המנוף להגיע למשא ומתן בנושא החטופים. אבל ככל שאנחנו נאפשר את הזמן הזה כך החטופים לא יחזרו חיים. לכן צריך להגיע לעסקת החלפת שבויים כמה שיותר מהר.

״אם באמת ההנחה שההישרדות של סינוואר אישית וארגונית היא הדבר המשמעותי, הוא ירצה להחיות את עצמו, להתעצם מחדש. המנהרות יישארו בלי פיקוח ובלי תקיפות שלנו והוא יצליח לקום על הרגלים. כל האיום הזה לצערי יישאר גם אחרי שהחטופים יחזרו הביתה. עזה לא הולכת לשום מקום, חמאס לא הולך לשום מקום ולכן במסגרת היכולות אתה צריך כמדינה אסטרטגית להחליט איך לחזור ללחימה, ליעד של לפרק את חמאס. גם הצבא אומר שגם אם הם יישארו שם בכדי להגיע לאחרון המחבלים, אחרון המשגרים, אחרון הרקטות, זה ייקח עוד הרבה זמן, חודשים או שנים״.

האם עסקה תחייב את הפסקת המלחמה? לדברי לנקרי צה״ל יוכל לפתוח שוב באש כאשר תשוגר רקטה לישראל. ״גם אם המדינה מתחייבת לעולם בערבויות להפסיק את הלחימה, הרי תהיה הזדמנות נוספת להגיע ללחימה עם ירי הפצמ״ר ראשון כי זה הדבר ההגיוני. יש אפשרות לעשות את זה אחר כך. אבל החיים של החטופים תלויים בזמן. זה לא רק החיים של החטופים, יש פה משפחות שלמות שהחוסן שלהן נפגע, יש פה מדינה שלמה שאזרחיה סובלים ממשבר אמון מול המדינה והצבא״.

אוריון הרננדס ראדו, מישל ניסנבאום וחנן יבלונקה, שגופותיהם אותרו היום, צילום: באדיבות המשפחה

לנקרי התייחסה להתערבות בית המשפט הבינלאומי בהאג בנעשה ברצועה, ואמרה "מי שצריך להוביל את ההחלטות שלנו זו מדינת ישראל ולא האג. אם האסטרטגיה של ישראל אומרת שאנחנו ממשיכים להילחם כי לא מעניין אותנו, אנחנו מבחינתנו כרגע מה שחשוב זה להסיר את איום החמאס, אז מדינת ישראל צריכה לעמוד מאחורי מה שהיא רוצה. עד כמה שזה מורכב. אם מדינה ישראל תחליט ש׳היום שאחרי׳ זה ממשל צבאי, זה סיפוח השטח, זו רשות פלשתינית, היא צריכה להסביר את זה. מדינת ישראל החליטה לנסות לחזור על שולחן הדיונים. ראש הממשלה הורה לחזור לשולחן הדיונים. וביום ראשון אמורה להיות פגישה ראשונה עם הסי.אי.אי. ככל שהמדינה תשכיל ליזום צריך ללכת לעסקה, זה יפרק הרבה מאוד מהגורמים, זה יאפשר הזדמנויות נכונות יותר מול  איראן, יאפשר הסדרה בעזה, זו הזדמנות אדירה להסדרה אזורית. וחזרה לשפיות של מדינת ישראל. אני לא אומרת שצריך לוותר או להיכנע. צריך לפרק את החמאס ואת חיזבאללה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר