סערת וינטר: צה"ל עוצר את הסוסים הדוהרים

הקונספציה מכה שוב: בצבא מעדיפים יס־מנים • לא ראוי שהרמטכ"ל שהודה בכישלונו ימנה קצינים בדמותו

תא"ל עופר וינטר. צילום: יהודה פרץ

בצה"ל מנסים לשדר מאז 7 באוקטובר כי הבינו את טעותם ואת הקונספציה שבה שגו. הם טוענים בכל הודעה לעיתונות שהצבא כשל, שהם מבצעים תחקירים, והם משדרים התקפיות משמעותית בקרבות ברצועת עזה. אך פרשת עופר וינטר מוכיחה שמדובר בבלוף שהם מספרים לעצמם ולנו.

עופר וינטר הוא קצין מנוסה, בזאת אין ספק. האיש פיקד על חטיבת גבעתי במבצע צוק איתן ועל יחידת דובדבן בעופרת יצוקה, ובתפקידו האחרון שימש כמפקד עוצבת האש, אחת מהאוגדות הקרביות ביותר בצה"ל. בשבת השחורה הגיע מיוזמתו לעוטף ולחם בקרב שבו נהרגו 11 מחבלים.

עופר וינטר, מח"ט גבעתי (ארכיון), צילום: // צילום: דובר צה"ל // מח"ט גבעתי, עופר וינטר. ידע או לא ידע?

אך יש לו חטא אחד, שעליו לא ניתן לכפר: מדובר בקצין שנחשב כסוס דוהר ולא יס־מן, שלא מתיישר עם ההיררכיה הצה"לית ועם הקוד הזהה שמשכפל את קציני המטכ"ל, ועל זה אי אפשר לעבור לסדר היום. הסימון החל ב־2014 כשהעז לערב את אלוהים בדף מפקד, ונמשך כשנפגש עם חבר כנסת מהצד הלא נכון של המפה הפוליטית. הוא הפך לכוכב של הימין, ולדמות שהקצינים הבכירים פשוט לא מסוגלים להכיל.

איני יודע האם עופר וינטר מתאים להיות אלוף בצה"ל, אך ברור למדי שהוא סומן. במשך שנים הוא מטולטל בתוך מערכת שידועה ביכולתה לבעוט קדימה, וניכר כי במטכ"ל לאורך השנים היו מעדיפים שיפרוש מעצמו. כעת הרמטכ"ל הנוכחי הראה לו את הדלת, והוכיח אחת ולתמיד שאין מקום לאדם שחושב אחרת ממך בקצונה הבכירה בצה"ל.

ווינטר אינו לבד, הוא רק הדמות הבולטת ביותר בקטגוריה. מי שהמערכת רוצה ביקרו מקבל תפקידים בולטים, מי שאינו כזה נבעט הצידה, לתפקידים פחות יוקרתיים, או החוצה. תא"ל דדו בר־כליפא, שעומד בראש אחת האוגדות החזקות ביותר בצה"ל, שכוללת את חטיבת גולני וחטיבה 7, ונחשב לסוס דוהר, מונה לתפקיד ראש אכ"א, אחד התפקידים העורפיים והאפורים ביותר שקיימים למעשה במטכ"ל. לעומתו, תא"ל דן גולדפוס, שנשא את הנאום הביקורתי המפורסם כלפי הממשלה, מונה לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון.

דוגמאות רבות הן של חובשי כיפה. הסיבה, למרות הקונספירציה המוכרת, אינה לתפיסתי בהכרח הכיפה על ראשם, אלא העובדה שהם מעזים לאתגר את המערכת, לרבע את המעגל.

עמדת המטכ"ל שגויה, שוב

צה"ל של 2024 אינו שונה מזה של 6 באוקטובר 2023, והמטכ"ל מסרב בתוקף לשנות את עמדתו גם כשזו התבררה כשגויה לחלוטין. זה גם מסוכן למדינה, מכיוון שאין שום סיבה שאסון נוסף לא ייפול עלינו אם לא יאתגרו את צה"ל מבפנים.

לא ראוי שהרמטכ"ל ימנה קצינים בצה"ל, לא מח"טים ולא אלופים. לא ראוי שאדם שאחראי על מערכת שכשלה והאמינה בקונספציה מופרכת יהיה זה שיעצב את צה"ל בשנים הקרובות. אם הלוי אשם, כפי שהוא מצהיר, ראוי שיתפטר, כמו יתר מנהיגי הקונספציה, בצבא ובפוליטיקה, ולא ימנה את הדור הבא של צבא העם. דמיינו מה הייתם חושבים אם נתניהו היה ממנה כעת רמטכ"ל. אז מה בנוגע לרמטכ"ל שכשל והוא ממנה אלופים?

הרמטכ"ל הרצי הלוי, צילום: דובר צה"ל

למדינת ישראל מגיע מטכ"ל מגוון, שחושב מחוץ לקופסה, שכולל קצינים מכל הגוונים והסוגים, ולא יפסול קצינים אחרים רק כי אינם חושבים כמוהו. הטרגדיה באי־מינוי וינטר אינה מכיוון שלא התאים לתפקיד. הטרגדיה היא שהנהגת צה"ל החליטה אם הוא ראוי בגלל קונספציה, תפיסה שגורסת שאינו מתאים לתבנית. בגלל שאינו הם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר