"ערוכים ומוכנים לכל איום": כוננות שיא בחיל האוויר על רקע המתיחות מול איראן

בצה"ל הוחלט על "עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית" • המטרה: לאותת שישראל ערוכה לתגובת איראן על חיסול הבכיר בדמשק • היום: רה"מ נתניהו ישוחח עם נשיא ארה"ב ביידן • גלנט: "נגן על אזרחינו ונתקוף את אויבינו"

בכירי מערכת הביטחון הישראלים על כרזת חוצות באיראן. צילום: רויטרס

​​​​​​​דריכות רבה מאוד בישראל מול מה שמסתמן כנחישות של איראן להגיב על חיסול הבכיר שלה, מוחמד רזא זהדי, בלב דמשק. ישראל לא קיבלה אחריות על החיסול, כידוע, ובכל זאת - לנוכח האיומים החריפים מטהרן, הוחלט על העלאת כוננות ניכרת בחיל האוויר ובמערך ההגנה האווירית.

רחפנים תוצרת איראן בתצוגה צבאית. שלל תרחישים אפשריים, צילום: אי.אף.פי

בהודעה לקונית וחריגה מאוד הודיע אמש דובר צה"ל על "עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית", בין היתר כדי לאותת לאיראנים כי ישראל מודעת לתוכניותיהם ונערכת בהתאם. החשש בישראל נובע בין היתר מהאיומים לתגובה מצד איראן, כמו גם ממה שמסתמן כנחישות איראנית להגיב על חיסולו של זהדי - נחישות שלא נראתה באיראן לאחר חיסולים קודמים שיוחסו לישראל.

אתמול דווח כי בשיחות בין גורמי ביטחון ישראלים למקביליהם האמריקנים, הביעו גורמי המודיעין בארה"ב דאגה לנוכח תמונת המצב המודיעינית כפי שהם מבינים אותה, והזהירו את עמיתיהם בישראל בנוגע לכוונות איראן בטווח הזמן הנראה לעין. בהקשר זה נזכיר כי מחר יצוין "יום ירושלים" האיראני, שכתמיד מתלכד עם יום שישי האחרון של הרמדאן, ובמהלכו צפויה ישראל להיות ממילא בכוננות שיא בכל הגזרות. עוד דווח אתמול כי ראש הממשלה נתניהו צפוי לשוחח מחר עם נשיא ארה"ב ביידן.

ביידן בחגיגות יום פטריק הקדוש. ידבר עם נתניהו על השלכות חיסול הבכיר האיראני, צילום: אי.פי

בתוך כך, באתר "ישראל היום" פרסמנו אתמול כי בחיל הים יקיימו היום דיון היערכות לקראת מה שמכונה "משט המרמרה 2", שבו כאלף פעילים ינסו להגיע בספינות מטורקיה לחופי עזה כדי לספק מזון לתושבים.

"נגד אויבים רחוקים"

הודעת צה"ל על עיבוי מערך ההגנה האווירית נועדה להרתיע את האיראנים ולהבהיר להם שכוונתם ידועה, מתוך ניסיון להרתיע אותם מלבצע את זממם. כבר אתמול רמז לכך שר הביטחון, יואב גלנט, כשאמר במהלך תרגיל לבחינת מוכנות העורף למלחמה במחוז חיפה: "אנחנו צריכים להיות ערוכים ומוכנים לכל תרחיש ולכל איום, נגד אויבים קרובים ונגד אויבים רחוקים. אנחנו נדע כיצד להגן על אזרחי ישראל וכיצד לתקוף את האויבים שלנו".

בישראל לא שוללים אפשרות שלפיה איראן תנסה להגיב בירי לישראל מכמה גזרות בו-זמנית, באמצעות שלוחיה ברחבי המזרח התיכון, וייתכן שאף תחליט לירות לעבר ישראל משטחה, עובדה שתשנה את פני המערכה.

עורכים ומוכנים. מערך הטילאות וההגנה האווירית מוביל. מערכת כיפת ברזל (אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ

שלוחיה של איראן כבר שיגרו לעבר ישראל רקטות, טילים, טילי שיוט וכטב"מים מעיראק, מתימן, מלבנון, מסוריה וכמובן מעזה. אלא שייתכן שהפעם תנסה איראן להפתיע את ישראל מכמה מקומות בו-זמנית, ולראשונה, כאמור, עולה על השולחן האפשרות שאיראן תנסה לירות לעבר ישראל משטחה. גם במקרה זה, נזכיר כי לאיראן יש ארסנל של אפשרויות - החל מטילים כבדים וארוכי טווח, דרך כלי טיס בלתי מאוישים ועד טילי שיוט.

אפשרות נוספת שנלקחת בחשבון היא ירי נרחב גם מכיוון לבנון, אם כי כלל לא בטוח שזו תהיה האופציה שבה יבחר המשטר בטהרן.

דבר נוסף שלא נשלל הוא כמובן ניסיון לפגוע ביעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם. אתמול התריע גם מערך הסייבר הלאומי מפני התגברות מתקפות טרור של איראן לקראת יום ירושלים האיראני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר