"מוכנים לכל תרחיש": הרמדאן בעוד חודש מהווה אתגר יוצא דופן לכל המערכות

היתרי כניסה לתפילה בהר הבית יחייבו הכרעה גם בנושא כניסת פועלים לצרכי עבודה • האתגר הביטחוני: תפילה במערת המכפלה בלב היישוב היהודי בחברון • ברוכים הבאים לממלכת אי-הוודאות

תפילה בהר הבית. מבוגרים שיעברו בידוק קפדני (ארכיון). צילום: רויטרס

חודש בלבד נותר עד הרמדאן, שהפך בשנים האחרונות לשם נרדף לתקופת פיגועים. במערכת הביטחון עושים את ההכנות האחרונות לצום המוסלמי שמשתרע על פני חודש שלם, תוך הבנה שהוא לא יהיה דומה לשום דבר שנראה עד כה.

האמירה ששבה ועולה בשיחות עם גורמים בצה"ל היא "מוכנים לכל תרחיש", אך האמת היא שמדובר בממלכת אי הוודאות בצל מלחמת חרבות ברזל.

מלחמה היא ממלכת אי הוודאות. פעילות כוחות צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

מחד, בעוד שמדי שנה מנסים בצבא לנטרל אלמנטים בעייתיים מיהודה ושומרון קודם לרמדאן, הפעם מגיע צה"ל כשבצד הפלשתיני יש יותר עצורים והרוגים מאשר בשנה טרור שלמה. מנגד, ייתכן שדווקא המלחמה, על כל המשקעים שהיא נושאת בקרב הערבים, היא שעלולה לעודד מחבלים לצאת לפיגועים.

שאלת הפועלים

כבר כעת יש יותר פיגועים ביהודה ושומרון לעומת חודשי המלחמה הראשונים, אף שהשטח רגוע בהרבה ממה שהיה לפני 7 באוקטובר. כך, השבוע, בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה, ירו מחבלים מאזור ג'נין לעבר קיבוץ מירב שבגלבוע. במקביל, בשכם ירה מחבל לעבר כוח צבאי וחוסל, ומחבל שניסה לדקור לוחמי מג"ב בסמוך לכניסה למעלה אדומים נוטרל גם הוא לפני שמימש את זממו.

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. "לא נחים על זרי הדפנה", צילום: דובר צה"ל

סימן השאלה הגדול ביותר הוא סביב השאלה האם הפלשתינים יגיעו לתפילות יום השישי בהר הבית. מדובר בהחלטה שעומדת לפתחו של הקבינט המדיני ביטחוני, אך כזו שנושאת עמה אתגר חדש: מבחינת האמריקנים אין הבדל בין כניסת מוסלמים לתוך הקו הירוק לצורך תפילה ברמדאן או פועלים שנכנסים לצורך עבודה, ולכן יצטרכו בקבינט ככל הנראה לקבל החלטה שנוגעת לשני הדברים גם יחד - ולהכריע בשאלת הפועלים הפלשתינים, שזכתה לפני זמן לא רב להתנגדות מקיר לקיר.

מבחינת האמריקנים אין הבדל בין כניסת מוסלמים לתוך הקו הירוק לצורך תפילה או לצורכי עבודה, ולכן הקבינט יידרש לשני הדברים גם יחד

גם אם ייכנסו פלשתינים להר הבית, מדובר יהיה כנראה במספרים קטנים בהרבה לעומת השנים הקודמות.

בשנה שעברה היו בתפילות יום השישי על ההר כ-70 אלף פלשתינים, ואילו הפעם מעריכים בזהירות במערכת הביטחון שמדובר יהיה בכ-20 אלף, אף שהמספר כמובן יכול להשתנות דרמטית לכאן או לכאן בחודש הקרוב. אלו שייכנסו, אם אכן כך יקרה, יהיו מבוגרים יחסית ויעברו בידוק קפדני. העיר העתיקה וירושלים בכלל תתוגבר באלפי לוחמי מג"ב ושוטרים, על מנת למנוע כל סכנה.

מערת המכפלה. אתגר ביטחוני, צילום: רפאל בן ארי

"נערכים לכל תרחיש"

ייתכן שההחלטה על כניסת פלשתינים תתקבל גם בדקה ה-90, כשמבחינת מערכת הביטחון היא יכולה להתקבל גם יממה לפני הכניסה בפועל, ככל שמדובר באישורים ובהיערכות לכך במעבר רחל ומעבר קלנדיה. השאלה הגדולה היא לאן יגיעו עשרות אלפי המתפללים המוסלמים שבשנה רגילה מגיעים למסגדים שעל הר הבית. ישנה הערכה כי רבים מהם יגיעו למערת המכפלה, שנחשבת לאתר קדוש לאסלאם. הדבר, אם יתרחש, יעלה לכדי אתגר ביטחוני יוצא דופן. מערת המכפלה נמצאת עמוק בתוך היישוב היהודי בחברון, ותפילה אלטרנטיבית של פלשתינים שייתכן שתלווה בדרשות ארסיות עלולה להפוך להפרת סדר גדולה. גורמים בצה"ל אומרים כי הם ערוכים להגנת המתיישבים בכל מצב, ויתגברו כוחות אם יידרשו לכך.

"צה"ל נערך לכל תרחיש, בהתאם להחלטות הממשלה והנחיות שר הביטחון. אין לנו את הפריווילגיה לנוח על זרי הדפנה. אולי יהיו ניסיונות טרור ואולי נתבדה ונראה ירידה בטרור כפי שהיה בחודשים האחרונים", אומרים גורמים בצה"ל. "רק השבוע אוגדת איו"ש עברה סדרת תרגילים משמעותית על מנת להתכונן לכל אירוע – היכן לחזק הגנה והיכן לתקוף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר