בעקבות מותו של אסיר ביטחוני: 20 סוהרי שב"ס נחקרו בחשד למעורבות

הסוהרים תושאלו בפרשה במסגרתה עלה חשד כי ת'אאר אבו עסב, איש פת"ח שיושב בכלא קציעות כ-20 שנה - הוכה למוות בתאו • שב"ס: "האירועים מחייבים בדיקה ומתקיים שיתוף פעולה מלא עם היחידה החוקרת עד לסיום הפרשה" • השר בן גביר ל"ישראל היום" בתגובה ראשונה לפרשה: "לא נכון לחרוץ את דינם ולעשות להם משפט שדה"

כלא קציעות. צילום: משה שי

כ-20 סוהרים בשירות בתי הסוהר תושאלו לאחרונה בפרשה הנחקרת בלהב 433. במסגרת החקירה עלה חשד כי אסיר ביטחוני השוהה בכלא קציעות כ-20 שנה הוכה על ידם למוות.

כוחות מג"ב מפזרים חגיגות על שחרור אסירים ביטחוניים, מעבר ביתוניא

נודע כי גופת האסיר ת'אאר אבו עסב, שהיה משוייך לפת"ח ואשר נשפט לשנים ארוכות בגין עבירות ביטחוניות גופתו נמצאה בתאו והסוהרים החשודים במעשה נחקרו ושוחררו בערבות למעצר בית.

גופתו של אבו עסב הועברה לנתיחה שלאחר המוות במכון לרפואה משפטית באבו כביר. גורמים המעורבים בפרשה אמרו כי אין בחוות הדעת של הנתיחה קביעה לעובדה שהסוהרים אחראים למותו.

ת'אאר אבו עסב, האסיר שנמצא מת בתאו, צילום: ללא קרדיט

השר בן גביר אמר ל"ישראל היום" בתגובה ראשונה לפרשת הסוהרים: "לא נכון לחרוץ את דינם ולעשות להם משפט שדה".

"לא אערוך לסוהרים משפט שדה," אמר השר. "חזקת החפות עומדת להם - ואין מקום לחרוץ את גורלם בטרם תבוצע בדיקה מעמיקה - צריך לזכור שהסוהרים שלנו מתמודדים עם חלאות אדם, רוצחים, שנשקפת מהם סכנה ביטחונית, והייתי מציע שלא להשמיץ את הסוהרים ולקבוע מסמרות".

השר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

משב"ס נמסר כי "מאז החלה מלחמת 'חרבות ברזל', קלט שירות בתי הסוהר אלפי אסירים ביטחוניים. לאור זאת עלה רף האתגרים והאיומים מולם מתמודדים הסוהרים, אשר מבצעים את משימותיהם ומתגייסים למאמץ הלחימה".

עוד הוסיפו כי "יש להדגיש כי גם תחת המציאות הביטחונית הקשה בישראל, מקפיד הארגון בשמירה על המקצועית והערכיות. אירועים המחייבים בדיקה, ככל וישנם, יתקיימו בשיתוף פעולה מלא עם היחידה החוקרת עד לסיומה".

משפחות סוהרים זועמות

אחת מהמשפחות תקפה את החקירה כנגד הסוהרים: "ביזיון. אחי שנים ארוכות בשרות אינטנסיבי, מסכן את עצמו בעבודה יומיומית בכוחות הביטחון. מאז 7 באוקטובר העבודה מאתגרת וקשה יותר, יש המון ניסיונות להפס"דים ופיגועים כלפי אנשי שב"ס. מדובר במחבלים מסוכנים".

התפרעויות אסירים כלא (ארכיון), צילום: דוברות שב"ס

עוד הוסיף: "לא יתכן שעלילה של כמה מחבלים תביא לפגיעה בכל כך הרבה לוחמים שלנו, המערכת חייבת לגבות את אנשיה – גם בסמטאות בעזה, וגם באגפים הביטחוניים עם המחבלים המסוכנים. אנחנו לא מוכל להשלים עם זה".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו המלווה את הסוהרים מסר "סוהרים אשר פעלו בהתאם להנחיות למול אסירים ביטחוניים מוצאים את עצמם נחקרים כאחרון העבריינים בחקירות בהם ספגו השפלה. מדובר בלוחמים אשר מתמודדים עם אתגרים קשים למול אסירים מסוכנים ופועלים בהתאם להנחיות".

עו״ד חי הבר, המייצג גם מטעם ארגון חוננו, הוסיף: "הסוהרים אותם אני מייצג כלל לא באו במגע עם המחבל ולכן כלל לא ברורה ההחלטה לחקור אותם כחשודים. גם המחבלים צריכים להבין שאחרי אירועי 7 לאוקטובר הורדנו את הכפפות, מי שלא יפעל בהתאם להוראות שיקבל יטופל מיד בהתאם - לא יהיו יותר הנחות ולא יהיה רפיון במשמעת".

השתתף בהכנת הידיעה: מתי טוכפלד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר