גם אם השקט יישמר, הסיכוי להסלמה יישאר

לפי הערכת אמ"ן, איראן הבטוחה בעצמה עברה למצב של יציבות אסטרטגית עם ישראל, והרצון לפגוע בישראל בכל דרך אפשרית עלה בסדר העדיפויות שלה • איך שלא מסתכלים על זה, המגמות הביטחוניות באזור הן שליליות

הרצון לפגוע בישראל בכל דרך אפשרית עלה בסדר העדיפויות של איראן, צילום: אייל מרגולין, ג'יני

דריכות השיא במערכת הביטחון בעקבות החשש מהסלמה נוספת בימים הקרובים בכל הגזרות - מרחובות ירושלים והר הבית, דרך גבולות לבנון סוריה ועזה והניסיון לעצור פיגועים נוספים ברחבי הארץ - מביאה את נתניהו לאסור עליית מבקרים יהודים ותיירים להר הבית עד סוף רמדאן, בהמלצת כל ראשי מערכת הביטחון, ובהם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל.

הסיבה להמלצת גורמי הביטחון היא ההערכה שהר הבית הוא שעמד במוקד ההסלמה של הימים האחרונים, והוא זה שצפוי להמשיך לעמוד במרכז העניינים גם היום ומחר.

במערכת הביטחון לא שוללים לחלוטין גם את האפשרות שחיזבאללה יירה לעבר ישראל. למרות איומיו כי יגיב לכל פעולה ישראלית בלבנון, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בחר בינתיים לא להגיב בירי או בדרך אחרת לתקיפה הישראלית המינורית מאוד כלפי יעדי חמאס בלבנון, לאחר מטח 28 הרקטות לעבר הגליל העליון בחג הראשון של פסח. גורמים ביטחוניים לא שוללים את האפשרות שהוא שומר לעצמו את זכות התגובה. בנאום שהוא יישא היום הוא צפוי להתייחס לאירועים ביום ירושלים, שיחול מחר.

עמד במוקד ההסלמה של הימים האחרונים. הר הבית (ארכיון), צילום: אי.פי

גם פריסת סוללות כיפת ברזל ברחבי הארץ, וגיוס כמה מאות של אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית ולמערך התקיפה של חיל האוויר, מעידים על כך שבמערכת הביטחון לא מוכנים לקחת סיכונים. שכן, ההנחה היא שגם אם חיזבאללה לא יירה לעבר ישראל, עדיין קיימת אפשרות שחמאס יעשה כן. במקרה כזה, חרף הרצון הישראלי לא לערב את חיזבאללה בעימות, לא תוכל ישראל להגיב באיפוק בדומה לתגובתה לפני כשבוע, והדבר עלול להכניס גם את חיזבאללה לעימות עם ישראל.

במערכת הביטחון גם חוששים שרצף הפיגועים הקטלני של השבועות האחרונים יימשך, ובידי גורמי הביטחון מספר דו־ספרתי של התרעות לפיגועים. לאור כל אלו, כוחות הביטחון צפויים להישאר בכוננות גבוהה לפחות עד יומו האחרון של רמדאן, ב־21 באפריל.

בצמרת מערכת הביטחון מקווים שאם נצליח לעבור את הימים הקרובים ללא הסלמה משמעותית, ייתכן שהדברים יירגעו מעט, גם אם לתקופת זמן מוגבלת מאוד. אך לכולם ברור שהתמונה הרחבה אינה מבשרת טובות, וההערכה במערכת הביטחון היא כי הסיכון למלחמה גובר בשנה הקרובה, על רקע ההתפתחויות האסטרטגיות באזור.

מקור הרשע, מבחינת ישראל, הוא איראן, שביטחונה העצמי גובר נוכח ירידת העניין של ארה"ב בנעשה באזור ולאור המתיחות המסוימת בין וושינגטון לירושלים, כמו גם ההתקרבות בין טהרן למוסקבה והתבססותה כמדינת סף גרעינית. ההערכה היא שמרגע שתקבל החלטה בנושא, יידרשו לה פחות משבועיים עד שתשיג כמות מספקת של אורניום מועשר ברמה של 90% לייצור פצצת גרעין אחת.

ימים מתוחים בפנינו. פלשתינים בהר הבית (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

לפי הערכת אמ"ן, איראן הבטוחה בעצמה עברה למצב של יציבות אסטרטגית עם ישראל, והרצון לפגוע בישראל בכל דרך אפשרית עלה בסדר העדיפויות שלה. זה, בין היתר, מה שהביא את איראן לממן ולאמן גם גורמים פלשתיניים במטרה שאלו יפגעו בישראל, והדבר מטריד במיוחד על רקע היחלשות הרשות הפלשתינית, וההערכה של אויבי ישראל כי ישראל נחלשה עקב המשבר הפנימי החריף שאליו נקלעה בשבועות האחרונים.

כך או אחרת, איך שלא מסתכלים על זה, המגמות הביטחוניות באזור הן שליליות, והגורמים שיכולים לרסן את המצב אינם מספיק דומיננטיים. בשורה התחתונה - לפנינו ימים מתוחים מאוד, ולנו נותר לקוות שהם בכל זאת יהיו שקטים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר