מכת הפרוטקשן בצפון: 82% מהחשודים - מהמגזר הערבי

נתוני המחוז הצפוני במשטרה לשנת 2021 מדגישים את חומרת הפשיעה בחברה הערבית • מתוך 225 חשודים בסחיטה באיומים - 186 "אינם יהודים" • יו"ר ארגון לביא: "החקלאים והקבלנים הופקרו ע"י המדינה"

הצתת מתבן בקיבוץ שניר, צילום: אייל מרגולין, ג'יני

מכת הפרוטקשן בצפון: נתונים רשמיים של המשטרה מאששים את מה שתושבי הצפון חשים בשטח כבר תקופה ארוכה - 82% מעבירות הסחיטה באיומים מבוצעות בידי אזרחים שאינם יהודים כלל.

עבירות הסחיטה באיומים שהתרחשו בשנת 2021 מדגישות עד כמה חמורה ועמוקה בעיית הפשיעה בחברה הערבית. עבירות פרוטקשן, או בשמן המכובס "גביית דמי חסות", הפכו במהלך השנה האחרונה למכת מדינה של ממש. אזרחים מדווחים על עבריינים הפועלים באור יום ללא חשש ומורא. ואכן, נתוני המשטרה שנמסרו לארגון לביא, במסגרת חוק חופש המידע, מאשרים את מה שמורגש ביתר שאת במחוז הצפוני בתקופה האחרונה.

כך, למשל, נפתחו במחוז צפון בשנת 2021 מספר שיא של תיקים - 225 תיקים בגין עבירות סחיטה באיומים. כאשר בוחנים את הנתונים מתברר כי ב-186 תיקים מתוך 225 התיקים היו החשודים ערבים, וב-45 מהתיקים היו החשודים יהודים, יחס של כ-82% חשודים ערבים לעומת 18% חשודים יהודים בעבירות סחיטה באיומים במחוז הצפוני.

הצתת כלים חקלאיים בסמוך לקיבוץ אשדות יעקב, צילום: גיל אליהו, ג'יני

גורם משטרתי אמר ל"ישראל היום": "נתונים אלו ממחישים את אוזלת ידה של משטרת ישראל בטיפול בפשיעה הערבית במחוז הצפון, ומצטרפים לשורת דיווחים מהשנה החולפת על פשיעת פרוטקשן שהולכת ומחמירה במחוז הצפון".

"תופעת הפרוטקשן הפכה מזמן למכת מדינה אשר מחוז הצפון סובל ממנה באופן משמעותי", אומר יו"ר ארגון לביא, עו"ד אביחי בוארון, שאסף את הנתונים. "מדובר בנתונים חד-משמעיים, שמלמדים על הפקרה של הקבלנים, החקלאים ובעלי העסקים בישראל על ידי כלל רשויות האכיפה במדינת ישראל. קשה להאמין שיש מישהו שמופתע מהנתונים המופיעים בכתבה, דבר שאולי מלמד יותר מכל על אוזלת היד של מדינת ישראל".

"מחוז צפון מנהל מלחמת חורמה נגד תופעת סחיטת דמי החסות, ו-80% מהתיקים בנושא נפתחו ביוזמת המשטרה מבלי שכלל התקבלה תלונה", אומר גורם משטרתי במחוז. "מתחילת השנה, במחוז צפון הוגשו 12 כתבי אישום בגין עבירות של סחיטה. פעולות המשטרה מבוצעות ברוב המקרים ללא שיתוף פעולה מצד הקורבנות, בין השאר בשל החשש מהעבריין המאיים, כמו גם הענישה המקילה הנהוגה בבתי המשפט", סיכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר