שוד הכספות בת"א: למשטרה יש קצה חוט, החברה שהמתחם בבעלותה הגיבה לראשונה

ההערכה שעולה מהחקירה היא כי השודדים הם אזרחים זרים בשנות ה-50 לחייהם • הם הגיעו לזירה כשהם עוטים מסכות קורונה, בשעה שבה נהוג להפקיד את חפציהם • החוקרים אספו מצלמות אבטחה מהמתחם • מחברת "רוטניום" נמסר: "השודדים תיאמו פגישה מבעוד מועד"

תיעוד מתוך מתחם הכספות בתל אביב לאחד השוד

במשטרה מעריכים כי שודדי הכספות בתל אביב ביום חמישי האחרון היו אזרחים זרים בשנות ה-50 לחייהם. על פי החקירה, השודדים, שהכירו את סידורי הביטחון במתחם, הגיעו לזירה ב-18:00 כשעל פניהם מסכות קורונה. זוהי השעה שבו הלקוחות רשאים להפקיד את חפציהם בכספות.

כזכור, במהלך השוד במתחם הכספות של חברת "רותניום" ברחוב אחד העם, כפתו השודדים את השומר עם אזיקונים תוך שהם מאיימים לפגוע בו. הם רוקנו עשרות כספות. לאחר שהשודדים יצאו, הצליח השומר להשתחרר וקרא למשטרה.

במשטרה החלו לחקור את השוד, אך לא פרסמו הודעה על המקרה כפי שהמשטרה נוהגת לעשות במקרים כאלה. עוד עולה מהחקירה, כי לאחר כניסתם, השודדים ירדו לכיוון הכספות ועברו מספר מעגלי אבטחה, כאשר כאמור אז פגשו את השומר בכניסה לחדר הכספות.

מתחם הכספות בתל אביב שבו בוצע השוד, צילום: יהושע יוסף

כוחות גדולים של משטרת מרחב ירקון הגיעו למקום תוך דקות ספורות מקריאתו של השומר, והחלו ביחד עם צוותי מז"פ (המחלקה לזיהוי פלילי; א.כ) לאסוף ראיות. כמו כן יש למשטרה את הפרטים שהשאירו השודדים כאשר נרשמו לאותו מתחם כספות מתוך מטרה "להפקיד", אולם עדיין לא ברורה אמיתותם. השוטרים גם אספו את מצלמות האבטחה מהמתחם וכן מכל האזור, על מנת להתחקות אחר נתיב בריחתם של אותם שודדים.

באתר חברת "רותניום", שמשכירה את הכספות, מצוין כי הן ממוקמות "בחדר כספות מפואר, המשתרע על שטח של כ־500 מ"ר ומאובטח ברמת הבטיחות הגבוהה ביותר בישראל". עוד נכתב כי המתחם "מותאם לדרישות הרגולטוריות ולדרישות של כל חברות הביטוח". הכיסוי הביטוחי, אשר מעניקה החברה ללקוחותיה, הוא הכיסוי הביטוחי הגבוה והמקיף בישראל והחברה בחרה את חברת הביטוח LLOYD'S LONDON חברת הביטוח הגדולה בעולם לחדרי כספות וכן לכל לקוח שיבחר בכך תנפיק החברה פוליסה המותאמת באופן אישי לצרכי הלקוח בהתאמה מושלמת.

מחברת רוטניום נמסר: "ביום חמישי בשעות הערב המוקדמות הגיעו למתחם הכספות בתל אביב שני גברים בשנות ה 50 לחייהם דוברי צרפתית, אשר תיאמו פגישה מבעוד מועד לפתיחת כספת. השניים הגיעו לפגישה שתואמה בפנים גלויות עם מסיכת קורונה. לקראת סיום הליך הבדיקה הוציאו השניים אקדח איימו על השומר וכפתו אותו.

תוך פרק זמן מאוד קצר פעלו מנגנוני האבטחה ואזעקה שקטה החלה לפעול אף כן. באותו הרגע השודדים ברחו מהמקום. כעבור דקות בודדות השומר הצליח להשתחרר והזעיק את משטרת ישראל שהגיבה במהירות. חשוב לציין כי מבדיקה ראשונית עולה שכל הקופסאות שהוצאו נשארו במתחם.

"כמו כן חשוב לציין שהמתחם מבוטח על ידי חברת הביטוח הבנלאומית לוידס ומידה וישנם לקוחות שנפגעו יפוצו בהתאם. חברת רוטניום עומדת לשירות לקוחותיה בכל שידרשו ובימים הקרובים מתחם הכספות ישוב לפעילות מלאה".

השוד שלא פוענח

בשנת 2002, נפרץ חדר הכספות הסניף המרכזי של בנק דיסקונט שברחוב יהודה הלוי בתל אביב, בתיק שעד היום המשטרה לא הצליחה לפענח. במקרה זה, השודדים פרצו ל-451 כספות וגנבו, ככל הידוע, שלל של כ-25 מיליון דולרים, תכשיטים ויהלומים יקרי ערך. כל זאת - בתוך שתי יממות שבמהלכן שהו בבנק.

במשטרה העריכו אז שארבעה גנבים לפחות היו מעורבים בפריצה, וחקרו באותם ימים מאות אנשים, כולל עובדי הבנק, קבלני שיפוצים, עבריינים, עובדים בבניינים סמוכים וגם בעלי חנויות למכירת כלי עבודה. החוקרים אף הצליחו להפיק דגימת די.אן.איי בזירה, אך לא הגיעו לפריצת דרך במקרה.

בשנת 1999, הצליחו פורצים לחפור מנהרה לחדר הכספות של בנק מזרחי בחולון, ופרצו לכ-190 כספות. במשטרה עצרו בני משפחה ביפו בחשד למעשה, ואחד מהם אף הפך לעד מדינה - אך הוא ברח ממעצר הבית שבו שהה ולא נמצא עד היום. בריחתו הובילה לביטול כתבי האישום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר