לאחר 15 שנה בחו"ל: גילתה שמתנהלים נגדה תיקי הוצאה לפועל

האישה שחיה ברוסיה חזרה להתגורר בארץ וגילתה על חמישה תיקים נגדה • לדבריה, ייתכן כי הגרוש שלה ביצע עסקאות מבלי ליידע אותה • לאחר הגשת בקשה לצו תשלומים, הורתה הרשמת על ביטול על ההליכים נגדה

לשכת ההוצאה לפועל. הזוכים ישלמו את ההוצאות. צילום: ללא

רשמת ההוצאה לפועל הורתה על סגירת תיקים בשל מסירות כוזבות ל"חייבת", ששהתה בחו"ל במשך 15 שנים ושבה ארצה.

"מדובר בהליכים שמטבעם הם הליכים פוגעניים, שיש בהם פגיעה בקניינו של אדם, בחירותו ובשמו הטוב. לכן, להמצאת אזהרה כדין יש חשיבות ראשונה במעלה בתיקי ההוצאה לפועל", כתבה, והטילה על הזוכים בתיקים הוצאות בגובה סכום החוב לאחר הפחתת הריביות.

רשות אכיפה וגביה, צילום: יהושע יוסף

החייבת הגישה בקשה לקביעת צו תשלומים, שבה ציינה בין היתר כי שבה לארץ אחרי שנים שבהן שהתה ברוסיה. בישראל התברר לה שמתנהלים נגדה חמישה תיקים בהוצאה לפועל, וכי ייתכן שהגרוש שלה ביצע עסקאות מבלי ליידע אותה. היא ביקשה להגיע להסדר בתיקים, כולל בתיקים ישנים שצברו ריביות והצמדה - והבהירה שהיא לא מתחמקת מהחוב.

הרשמת חן לוי מלשכת תל אביב ציינה בראשית ההחלטה כי לאחר שעיינה בתיקים ובתגובות הזוכים, עומדות בפניה שתי שאלות עיקריות:

הראשונה - אם בוצעו מסירות בתיקיה של החייבת; וככל שתמצא שלא בוצעו - מהן ההשלכות של כך בתיקיה של החייבת. השנייה - אם מתקיימים טעמים להפחתת ריביות בתיקיה של החייבת. היא גם הבהירה בהחלטתה כי תנאי לביצוע הליכים בתיקי ההוצאה לפועל הוא המצאת אזהרה כדין לחייב.

כיוון שהייתה בחו"ל לא הייתה מודעת לתיקים נגדה, צילום: Getty Images

בהחלטה גם הודגש כי לרוב, כדי לברר אם מסירה בוצעה לחייב נדרש בירור עובדתי - אך בתיקיה של החייבת אין כל טעם בבירור עובדתי, מכיוון שלא יכול להיות חולק על כך שלא בוצעה מסירה, כי היא שהתה בחו"ל ולא היתה מודעת לפתיחת התיקים נגדה.

לאור האמור, הרשמת קבעה כי מועד המסירה שהוזן בתיקי החייבת יימחק, ותעודכן מסירה למועד איחוד התיקים. כפועל יוצא מכך הורתה על ביטול כל ההליכים שבוצעו נגד החייבת קודם למועד איחוד התיקים, לרבות המגבלות שהוטלו על החייבת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר