המהפכה השקטה – דרכון גרמני בהישג ידם של רבבות ישראלים

המהפכה השקטה - דרכון גרמני בהישג ידם של רבבות ישראלים שינוי חוק האזרחות הגרמני בשנת 2021 פתח את הדלת למאות אלפי ישראלים לקבל אזרחות ודרכון גרמניים. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי מאחר וחוקי האזרחות בגרמניה נוטים להשתנות אחת למספר שנים, קיים סיכוי גבוה שבעתיד התנאים לא יהיו כל כך נוחים ויצטמצמו מעגל הזכאים. מסיבה זו חשוב מאוד להכיר את כל המידע הרלוונטי בנושא ולפעול בצורה נכונה, רצוי באמצעות עורך דין בקיא ומנוסה בתחום

דרכון גרמני. צילום: freepik

בשיתוף עו"ד ערן וגנר

עו”ד ונוטריון ערן וגנר הינו מהמובילים בתחום, תחתו מחלקה גרמנית המונה כחמש עשרה עובדים דוברי גרמנית. להלן ריכוז של הדברים שחשוב לדעת על הסדרת אזרחות גרמנית לישראלים נכון לשנת 2024 כפי שנכתבו על ידו.

לקבל דרכון גרמני – למה זה יותר קל בימינו?

עד לאחרונה התנאים בגרמניה היו נוקשים בכל הקשור לאפשרות לקבל דרכון גרמני ולמעשה האזרחות הוענקה בקשר דם, רק מי שהיה צאצא לאזרח גרמני. הדבר גרם למצב שבו רק מספר מצומצם של ישראלים יכלו לקבל אזרחות גרמנית מידי שנה, אך השינוי בחוק באוגוסט 2021 יצר מצב חדש בו נפתח צוהר למאות אלפי ישראלים לקבל בהליך של התאזרחות אזרחות ודרכון גרמניים. אילו ישראלים יכולים כיום לקבל לדרכון גרמני?

  • צאצאים ליהודים שגורשו מגרמניה ולא היו בעלי אזרחות – בסוף ינואר 1933, עם עליית השלטון הנאצי ועד לסיום המלחמה ב-1945, יהודים נרדפו על ידי הנאצים, הומתו או גורשו מגרמניה, בין אם הם היו אזרחי המדינה ובין אם לא. השינוי המשמעותי בחוק קובע כי גם צאצאים ליהודים שחיו בגרמניה באותם השנים וברחו ממנה שהיו תושבים אך לא היו אזרחי המדינה, יכולים כעת לקבל דרכון גרמני וכך גם שאר השושלת המשפחתית.
  • צאצאים לגבר גרמני אך גם לאישה – תנאי זכאות לאזרחות גרמנית על פי החוק הישן כללו גם הגבלה בכל מה שקשור למגדר של האדם לו יש למגיש הבקשה קשר. לפי החוק הישן, אישה גרמניה שהתחתנה עם אזרח זר בשנים מסוימות אבדה את אזרחותה ולכן לא היה ניתן להגיש בקשה לאזרחות גרמנית על פי צאצאות זו. כיום גם סעיף זה השתנה בחוק החדש וניתן להגיש בקשה לאזרחות גרמנית בגין צאצאות לגרמני באשר הוא, גבר או אישה כך שאין הפיה בין נשים לגברים בכל הקשור בזכאות להעביר את האזרחות הלאה.

הקלות נוספות בדרך לקבלת הדרכון הגרמני

הרחבת מעגל הזכאים לדרכון גרמני נובעת גם מהקלות נוספות בחוק, כמו אי הצורך להוכיח ידע בשפה הגרמנית, לשהות בגרמניה או לגלות אליה זיקה כלשהי. גם לא צריך לבקר בגרמניה בזמן הוצאת האזרחות או לאחריה ואין שום מניעה משירות בצבא קבע, מה שבהחלט מהווה בעיה במדינות אחרות. כמו כן, ניתן להיות אזרח גרמני גם במקביל לאזרחויות אחרות, כולל הישראלית.

דרכון גרמני – מה הוא נותן בעצם?

זה נכון שהסיכויים להוציא דרכון גרמני עלו בצורה משמעותית, אך אילו יתרונות יש לדרכון כזה? ובכן, מאחר ומדובר באחת המדינות החזקות והמתקדמות כלכלית באירופה, כזאת שגם משתייכת לאיחוד האירופאי, הדבר יכול להביא לשיפור רמת החיים בהיבטים רבים:

  • שהייה ועבודה – ניתן לגור ולעבוד בגרמניה ללא הגבלת זמן (וגם בכל שאר מדינות האיחוד האירופאי), לקבל משכנתא לקניית נכסים, להיות בעלי זכות הצבעה וגם לקבל את כל שאר הזכויות כמו כל אזרח אחר במדינה הספציפית באיחוד האירופאי.
  • השכלה גבוהה – בגרמניה לימודי ההשכלה הגבוהה מסובסדים במלואם. חלק ממוסדות הלימוד אף מפעילים מסלולים להוצאת תארים ומקצועות בשפה האנגלית. כמו כן, הזכויות להשכלה גבוהה בשאר מדינות האיחוד פתוחות אף הן לאזרחים גרמניים כמו לאזרח של אותה מדינה ספציפית באחוד האירופאי.
  • ויזה – בעלי דרכון גרמני אינם צריכים להוציא ויזת כניסה לארה”ב, קנדה, אוסטרליה ולעוד עשרות מדינות נוספות בעולם, מה שאינו קיים עבור ישראלים. הדרכון הגרמני גם מקל על קבלת ויזת שהיה ועבודה במדינות מחוץ לאחוד האירופאי כמו ארה”ב קנדה ואוסטרליה.
  • ניתן להנות מזכויות סוציאליות ושירותים רפואיים, בכל מדינה בה גרים באיחוד האירופאי, ממש כמו כל אזרח אחר במדינה.

אזרחות גרמנית לא כדאי להוציא לבד

למרות השינויים בחוק, עדיין יחסית לכל מדינות האיחוד, הסדרת האזרחות הגרמנית היא המורכבת ביותר מבחינה בירוקרטים ומבחינת כמות המסמכים והאישורים הנוטריונים שיש להגיש כחלק מהבקשה לקבלת האזרחות והדרכון הגרמני. זה בעיקר נובע מהקפדנות הגרמנית על כל פרט ופרט.

על מנת לצלוח את הדרך ולהוציא דרכון גרמני בצורה חלקה, כדאי מאוד להיעזר בעורך דין שמתמחה בכך. יש לקחת בחשבון שהבקשה צריכה להיות מוגשת בצורה מדויקת, תוך הקפדה על צירוף של כל המסמכים הנדרשים, שעיקרם הוכחת הקשר בין המבקש לבין אב/אם המשפחה האחרון שעזב את גרמניה. מי שאינו בקיא בחוק האזרחות הגרמני לא ידע אילו מסמכים נדרשים ואיך להשיג אותם, מה שעלול לבזבז זמן יקר וגם להביא במקים מסוימים לדחיית הבקשה.

מעבר לזאת, לאור העובדה שכל המסמכים צריכים להיות גם מתורגמים נוטריונית לגרמנית וחתומים עם חותמת בינלאומית (אפוסטיל), ממש לא כדאי לנסות להוציא את האזרחות לבד אלא יש לפנות לאנשי מקצוע שמתמחים בכך. כבר היו מספיק מקרים בהם היה מאוד ברור כי מגיש הבקשה זכאי לדרכון גרמני אך הבקשה נשללה בעקבות הגשה לא נכונה וחבל!

הוצאת דרכון גרמני – מה עוד כדאי לדעת לפני שמתחילים בתהליך?

הנה מספר תשובות לשאלות נפוצות שיעשו לכם עוד קצת סדר בעניין:

  • האם ניתן להסדיר אזרחות גרמנית גם לילדיכם ולבן/בת הזוג?– אין מגבלת דורות על הוצאת האזרחות, כך שמי שעונה על התנאים, הוא, ילדיו ונכדיו יוכלו להוציא אזרחות גרמנית יחד. בני ובנות הזוג אינם קשורים לקשר הדם הזה ולכן אינם זכאים לכך בהליך זה. יחד עם זאת, הם כן יכולים יחסית בקלות לקבל ויזת שהיה מקומית ולגור עם מקבל/ת האזרחות בגרמניה בכל מדינות האיחוד האירופאי, לעבוד וללמוד כתושבים, למעשה להיות זכאים לרוב הזכויות הפתוחות בפני אזרח מקומי, למעט זכות בחירה. ילדים מגיל 16 ומעלה יכולים להגיש בקשה לאזרחות גרמנית לבדם, ללא צורך באישור הוריהם.
  • כמה זמן לוקח להוציא אזרחות גרמנית? – כל מקרה שונה מהאחר אך בממוצע ניתן לקבל את האזרחות הגרמנית תוך כ-24 חודשים מיום הגשת הבקשה לרשויות.
  • כמה זה עולה? – עלות התהליך נקבעת בעיקר לפי מורכבות המקרה, עד כמה קשה להשיג את ההוכחות והמסמכים וכמו כן, במספר המבקשים להתאזרח בכל משפחה.

בנוגע לקבלת הדרכון עצמו, הדבר אפשרי רק לאחר קבלת האזרחות הגרמנית, כשבכל מקרה מדובר בתהליך פרוצדורלי פשוט למדי.

מעוניינים להתחיל תהליך להסדרת אזרחות גרמנית? ניתן ליצור קשר עם משרד עו”ד ערן וגנר בטלפון: 03-6911066

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף עו"ד ערן וגנר

כדאי להכיר