עורך דין אלי אנושי, עורך דין תעבורה – שופט תעבורה בדימוס

עורך דין תעבורה לתאונות דרכים – מה שצריך לדעת לשמירת הרישיון אחרי תאונה

תאונות הדרכים הפכו למכת מדינה, נהגים רבים מוצאים עצמם נגררים לחקירות משטרה ובתי המשפט לתעבורה, כיצד עליהם לפעול במטרה לשמור על רישיון נהיגתם, לאור החמרת הענישה בתחום, קראו והבינו

בשיתוף עו"ד אלי אנושי

למען קוראינו, אולי תספר לנו בכמה מילים עליך ועל הכשרתך המקצועית בנושא ?

אני עורך דין כ26 שנים, ושופט תעבורה בדימוס, כ-5 שנים כיהנתי כשופט תעבורה בבית המשפט לתעבורה מרכז. בעל תארים ראשון ושני למשפטים. מקדיש את כל זמני ומרצי שנים רבות להתמחות במשפטים בבית המשפט לתעבורה, אני משמש כמרצה בתחום, ובעל ניסיון באין ספור תיקים בבית המשפט לתעבורה. תמיד שמח לחלוק מניסיוני כעורך דין תעבורה לתאונות דרכים.

אז נתחיל, מה הדבר הראשון שחשוב שנהג ידע כאשר הוא מעורב בתאונת דרכים ?

שאלה גדולה, אבל הדבר שהכי חשוב לדעת הוא לא לעזוב את המקום. לצאת לבדוק ולראות מה קרה, ואם צריך אז להגיש עזרה ולהזעיק סיוע. כן אני יודע שבמדינה שלנו יש נהגים שמתעלמים ממכה קטנה פה ושם. הבעיה היא שאם לא בודקים, לא ניתן לדעת שאכן מדובר במשהו שולי.

לדוגמא, כבר נתקלתי במצב שנהג שהואשם בתאונת פגע וברח טען שממש לא קרה כלום, הוא שמע רק רעש קל, אולי “שריטונת” אצלו והמשיך בנהיגה, אך בפועל הוא טרק דלת של רכב על אישה שנפגעה. אם היה עוצר לבדוק יתכן שכתב האישום היה נמנע, שכן האישה היא זו שפתחה דלת לכביש. אז קודם כל וודאו היטב מה תוצאות האירוע.

התחלת בגדול, פגע וברח, אגב מה הענישה בתאונות אלו ?

בתאונות הפקרה הענישה יכולה להגיע לפסילה ממושכת ומאסר בפועל, בתי המשפט רואים אותם לחומרה, גם כיוון שזו עבירה חברתית ולא רק בפן התעבורתי ולכן נהג או נהגת יכולים להיות חפים מכל אשמה בתאונה עצמה אך כיוון שהפקירו נפגע הם עלולים למצוא עצמם נאשמים בעבירה חמורה הרבה יותר.

טוב, אז הנהג או הנהגת שלנו לא ברחו הוא עצרו והנה הם במרכז צומת עם מכונית פגועה, פצועים, צעקות, פקקים נוצרים, מה עושים ?

לשמור על קור רוח, לנסות לסייע לנפגעים ככל שניתן ולהזעיק מד”א ומשטרה, חשוב לזכור שבתאונה עם נפגעים, גם אם יש הפרעה לתנועה, אין להזיז הרכב ללא אישור מהמשטרה. מנגד אם אין נפגעים תחליפו פרטים והלאה לביטוח.

אבל שיש נפגעים, חייבים לדעת שמרגע שתגיע משטרה, אתם תחת חקירה. גם אם זה רק כמה שאלות, גם בלי שמשהו יגיד לכם שאתם תחת חקירה פורמלית.

זה חשוב, השוטרים בשטח הם לא תמיד חוקרי תאונות, אז איך לדבר איתם  ?

שיתוף פעולה במצב זה הוא טבעי, אבל לא בכל מחיר. לשוטרים יש מצלמה וכמעט כל דבר מוקלט, ומשפטים כגון, אולי חציתי באור אדום, אני לא בטוח, שנמסרו אפילו לחובש מד”א לא רק שוטרים, יכולים להוות בעיה בשלב מאוחר יותר. אז לשים לב מה אומרים ואם לא בטוחים לא אומרים כלום.

כמו כן חשוב לנסות לאתר עדים, מצלמות, אולי לצלם בעצמכם דברים שאתם חושבים שיעזרו בשלב מאוחר יותר, כגון כתמים של נוזלים על הכביש.

נוזלים על הכביש ? מה הקשר ?

אתן דוגמה אמיתית, דשא שהושקה באי תנועה, מים ובוץ זרמו לכביש, ויחד עם כתם שמן ישן הפכו למפגע שגרם לרכב להחליק שניסה לבלום בכניסה לצומת ולפגוע ברכב אחר. בלי צילום בזמן אמת מי יודע אם בוחן המשטרה היה יכול עדין לתעד זאת, זמן רב לאחר תאונת הדרכים.

הזכרת את בוחן המשטרה, מה אתו באמת ?

לרוב בתאונות רציניות הוא יגיע לזירה, במטרה לחקור ולתעד. אבל זה ייקח זמן. ולכן כבר כאן חשוב להכניס לתמונה עורך דין תעבורה לתאונות דרכים, הוא יכול להגיע לשטח ואפילו בטלפון לתת כמה עצות מהירות.

בכלל רצוי שלא להתפתות לחקירת בוחן בשטח. הנהגים עדין המומים לאחר התאונה ולא בטוחים מי נגד מי ומה קרה. זה הזמן שהם הכי פגיעים ובוחני המשטרה יכולים לנצל זאת ולדחוף אותם בצורה כזו או אחרת להודאה באשמה בתאונת הדרכים. בנוסח יתכן שנהגת באדום ? יתכן שלא בחנת את הכביש לפני הפניה ? נהגים בלחץ נוטים לומר הרבה “שטויות” אם הם סבורים שיעזבו אותם בשקט אחרי זה.

אז מה הפתרון ?

לבקש לקיים את החקירה במשרדי המשטרה בצורה מסודרת ולהגיע כמה שיותר מהר לשיחת ייעוץ מסודרת עם עורך דין תעבורה לתאונות דרכים. ברוב המקרים המשטרה תאפשר זאת. שכן על מנת לחקור תחת אזהרה לאחר תאונת דרכים על הבוחן להציע לנהג להשתמש בזכותו להתייעץ עם עורך דין. אז נצלו זכות זו והגיעו לייעוץ אצל עורך דין תעבורה תאונות דרכים – כמוני למשל. בטרם החקירה.

ומה כוללת שיחת ייעוץ זו, אם ניתן לדעת ?

במסגרת פגישת הייעוץ שתערך תחת חיסיון במשרד עורך הדין, תשמע גרסת הנהג, ויבחנו נתונים נוספים כגון המצאות תמרורים, מצלמות, כיווני נסיעה, וכדומה.

פגישת הייעוץ תכין אתכם טוב יותר לחקירת החוקר, כך שתדעו את שלביה, תכירו את השאלות ודרכי ההתמודדות ובכלל תדעו כיצד להציג את גרסתכם בצורה נאותה, ברורה ומועילה.

האם עורך דין תעבורה תאונות דרכים יכול ללוות את הנהגים לחדר החקירות ?

זה רק בסרטים מחו”ל, בארץ אין זכות לחשוד לנוכחות עורך דין בחקירת הבוחן, יש חריגים ספציפיים לקטינים וכדומה. אך רובם המוחלט של נהגים ישבו לבדם מול חוקר או כמה חוקרים ולכן חשוב להתכונן היטב לחקירה. אבל בשימוע אצל קצין משטרה עורך דין כן יכול להיות נוכח ואף לדבר בשם הנהג.

רגע, שימוע אצל קצין, על מה מדובר ?

לאחר סיום החקירה יתכן ותועברו לשימוע בפני קצין תנועה, על מנת לבחון את האפשרות לפסילת רישיון ל-60 יום. זאת עוד בטרם הרשעה בבית המשפט, ממש מיד בסמוך למועד התאונה.

הליך השימוע הוא מנהלי, הוא קצר והחלטה מתקבלת בתוך דקות בודדות. כאן נשקלים לא רק נסיבות התאונה, עדות הנהג אלא גם נסיבותיו ולכן החשיבות להגיע מוכן ולדעת מה לומר בפרק הזמן הקצר המוקדש לכך – ואם מתקשים אז עורך דין תעבורה תאונות דרכים יכול לדבר עבורכם.

חשוב לזכור שעל החלטת הקצין ניתן להגיש ערר לבית המשפט לתעבורה.

וכל זה למעשה עוד טרם שהחל המשפט ?

כל זה למעשה במטרה למנוע מבחינת הנהג או הנהג את המשפט ! עורך דין תעבורה תאונות דרכים יעשה מאמצים על מנת למנוע מהנהג קבלת כתב אישום, לעיתים זה באמת בלתי אפשרי.  אבל לעיתים ויש לי בכך ניסיון, ניתן למנוע כתב אישום גם בתאונות קשות ביותר. תלוי בנסיבות.

ומה לגבי כתב אישום, תוך כמה זמן הוא מגיע ומה עושים אז ?

הדבר יכול לנוע בין כמה שבועות לכמה חודשים ואפילו מעל שנה לעיתים. תלוי בחומרה תלוי בעומס העבודה של המשטרה.

במצב של קבלת כתב אישום יש ליצור קשר עם עורך דין תעבורה תאונות דרכים במטרה להתכונן לדיון ולהכין כל שנדרש על מנת לשמור על רישיון הנהיגה של הנהג.

יש לבחון חומר חקירה, לשקול העזרות במומחים הנדסיים, ראיות חיצונית שונות, ולהכין את הטקטיקה והאסטרטגיה של ניהול המשפט.

לסיכום, איזו עצה או טיפ תוכל לתת לקוראנו ?

סעו בזהירות ותשמרו על עצמכם. זה הכי חשוב. מעבר לכך אם אתם מעורבים בתאונה עם נפגעים, צרו קשר עם עורך דין תעבורה תאונות דרכים שיסייע לכם לשמור על רישיון נהיגתכם.

ליצירת קשר:

עו”ד אלי אנושי  – עורך דין תעבורה ושופט בדימוס.

אתר: https://www.taavuraenoshi.co.il/

שד’ ירושלים 159, הכישור 47 חולון.

טל’ ישיר 050-5738228

אין לראות באמור תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

בשיתוף עו"ד אלי אנושי