שף אלי רוזנפלד: חוזר אל קדמת הבמה

לפני מספר שבועות בתוכנית הבוקר הפופולרית של אברי גלעד, התארח באולפן שף שהלהיב את המגישים כמו גם את קהל הצופים, לאחר שבנה מנת פריקסה מיוחדת עם קציפה של לימון כבוש ופלפל צ'ומה, אלי רוזנפלד שמו

צילום רן קורן

בשיתוף שף אלי רוזנפלד

אם השם הזה מצלצל לכם מוכר אתם לא טועים, לפני כ- 15 שנים שמו של אלי רוזנפלד היה שגור בפיהם של רבים בעולם הקולינריה בישראל.

כנגד כל הציפיות דאז, רוזנפלד בחר להגשים את עצמו בדרך אחרת, רק כדי לעשות סיבוב פרסה ולחזור אל התחום שכל כך אהב.

כיום, לצד ארוחות שף מגוונות שהוא מכין עבור קהל סועדים של עד 100 איש, רוזנפלד החל להעביר גם סדנאות בישול מרתקות, וזו רק ההתחלה בדרך לכבוש מחדש את הפסגה.

עולמות המדע והרוח נפגשים על צלחת

אז מי אתה אלי רוזנפלד?

את תחילת דרכו המקצועית רוזנפלד עשה בבית ספר תדמור, והרושם שהשאיר על המורים גרם לזה שהם שידכו בינו לבין המסעדנים הידועים ביותר בישראל תוך כדי הלימודים.

זמן קצר לאחר מכן רוזנפלד מצא את עצמו עושה חיל בכמה מקומות שונים: במסעדת ביסטרו צרפתית ידועה בצמרות בהרצליה, בכמה מסעדות בקליפורניה, במסעדת “מסה” בתל-אביב ובנוסף ארגן ארוחות שף ללקוחות פרטיים, ובשנים שעבד כשף החל להתעניין בעולם עיצוב המוצר והחליט להרחיב אופקים בעולם העיצוב וללמוד את התחום בצורה מעמיקה יותר.

רוזנפלד, אשר נולד בארה”ב ועלה עם הוריו ואחיו לארץ בשנת 1982 מסביר: “אלו בסופו של דבר היו אבני הדרך שהנחו אותי מאז שהייתי ילד קטן לצד שני הוריי ושלושת אחיי במטבח לצד אמא שלי. מצאתי את עצמי קוצץ סלטים ומנקה עופות כבר כשהייתי בן 6, ואני לא נרתעתי ממשימות סיזיפיות במטבח, להיפך. בנוסף, תמיד אהבתי לצייר, לשמוע מוסיקה, לנגן במנדולינה או בגיטרה, לבד בחדרי כנער מתבגר וגם עם חברים בלהקות ובהרכבים שונים מאוחר יותר ועד היום. התחתנתי עם אמנית (גלית, אותה פגש בטיול אחרי צבא בדרום אמריקה) כך שהצד הטכני מבחינתי צריך להיות מגובה ומחובר גם לרגש, לאינטואיציה הטבעית שלנו ולאסתטיקה. בבישול עולמות המדע והרוח נפגשים על הצלחת.

תוך כדי תנועה כאיש מקצוע צומח בעולם הקולינריה במטבחים מקצועיים, אני מודה שעולם העיצוב התעשייתי קסם לי מאוד גם כן. אשתי החלה ללמוד אמנות בבית ברל ואני ניגשתי ללימודי עיצוב המוצר לתואר ראשון בHIT בחולון, לימודים מרתקים ומאתגרים עם המון לחץ נפשי ויצירתיות רבה.

תוך כדי לימודי העיצוב המשכתי להתמקצע בעולם הקולינריה, בעבודה עם ד”ר סרחיו ברוידו (מומחה לבישול מולקולרי) בהנחיית שפים, באירועי שף ללקוחות פרטיים, ולבחור פרויקטים עיצוביים במהלך הלימודים העוסקים בעולם הקולינריה והמטבח. שף טוב הוא גם ללא ספק מעצב טוב, כך שבעיניי מעולם לא עזבתי את עולם הקולינריה, להיפך: לימודי העיצוב עזרו לי לגבש בצורה מעמיקה מאוד את זהותי כשף.

בשנה האחרונה ללימודים התחלתי לעבוד כמעצב בסטודיו הממוקם בתוך מפעל מתכת במושב תימורים (“הפח תעשיות מתכת בע”מ”) ובמשך קרוב לעשור ביצעתי תפקידים שונים. עיצוב מגוון רחב של מוצרים שונים, ניהול פרויקטים, תכנונים הנדסיים מורכבים ועיצוב אמנותי כעצמאי (פרילאנס) וכשכיר, לצד ארוחות השף שהמשכתי לבשל עבור הלקוחות שלי, כל זאת עד לתאונה שעברתי”.

צילום רן קורן

בין חיים ומוות בדרך חזרה לעולם הקולינריה

התאונה שאלי רוזנפלד עבר הגיעה אל ערוצי החדשות, זאת לאחר שפוסט שהוא כתב בפייסבוק הפך לוויראלי. הפוסט זכה לאלפי שיתופים בדפי פייסבוק, קבוצות וואטסאפ, ואף הגיע לאתרים כמו MAKO, האתר הרשמי של הרלב”ד ועוד.

הפוסט מתאר את סערת הנפש שעובר אדם בשבועות שלאחר חוויה כל כך מטלטלת הקרובה למוות, כמו בתאונת הדרכים הקשה שהוא עבר.

נסיעה אחת שגרתית בדרך הביתה מיום עבודה הסתיימה בתאונת דרכים שהשאירה את אלי תלוי בין חיים למוות, לאחר שאיבד את ההכרה והובהל אל בית החולים קפלן בניידת טיפול נמרץ.

בזמן שהמתין ברמזור אדום ליד צומת אחים בנסיעה שגרתית הביתה, רכב אחר נכנס ברכבו של אלי במהירות של כ – 80 קמ”ש. מעצמת המכה רכבו של אלי נזרק מטרים רבים הצידה לכיוון תעלה, תוך פגיעה ברכבים אחרים, כריות אוויר פתוחות ושברי זכוכיות, חילוץ מהרכב המעוך ע”י כוחות מכבי אש והצלה (זק”א), אלי שכב ללא הכרה במשך דקות ארוכות בתוך הרכב מעוך, משם הוא חולץ לביה”ח קפלן. השיקום הפיזי והנפשי שלאחר מכן הותירו את אלי עם הרבה חומר למחשבה ופרספקטיבה חדשה שהוא נושא עמו עד היום.

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

במבט לאחור ובחצי קריצה יהיו מי שיגידו כי זו היתה דרכו של אלוהים לאותת לאלי לחזור באופן מלא למקורות ואל העולם שאהב יותר מכל, עולם הקולינריה. הוא מסתכל על האירוע שעבר כסוג של הארה:

“האירוע הזה גרם לי לראות את הדברים בצורה מחודשת ולבחון את ייעודי בחיים. גם השנתיים של הקורונה השפיעו עליי מאוד כפי שהשפיעו על רבים אחרים בארץ ובעולם.

האירוע שזעזע אותי ושכמעט איבדתי בו את חיי הוביל אותי לחזור למקום הטבעי שבו אני מרגיש הכי בנוח, לבטא את היכולות הטבעיות שלי אשר מתחברות ישירות לעולם הקולינריה. לשמח ולהפתיע אנשים בעזרת אוכל זה הדבר שכנראה נועדתי לעשות, זה מה שמעניין אותי ולשם נמשכתי למעשה במשך כל חיי, גם בשנים בהם עבדתי כמעצב.

החיבור בין העיצוב, הנגינה והיצירתיות בעולם הקולינריה הביאה אותי לפתיחת עסק אשר מעביר חווית לקוח מופלאה ואשר ממקסמת את היכולות והניסיון שצברתי לאורך השנים לסוג של אינטגרציה בין כל העולמות, והלקוח נהנה מהם.

היום אני מעביר סדנאות וארוחות שף לקהל הרחב וללקוחות שמחפשים חוויה הוליסטית ורצון ליצור עולם מופלא של טעמים, ניחוחות, טקסטורות, צבעים, צלילים ומוסיקה.

לקוחות מחמיאים ומשאירים ביקורות בסגנון: “לא דמיינתי שאכנס לחוויה כזו מופלאה דרך הטעמים והצלילים”. חלק גדול מאוד מהחוויה של אירוע בסדר גודל אינטימי זה הקשר והתקשורת הבינאישית שמתחילה עוד לפני האירוע, בבחירת התפריט וזרימה טובה ברמה הארגונית ובחירת המנות.

לשפים ולמעצבים יש את אותן היכולות של ארגון והפקה, חשיבה מחוץ לקופסה, עבודה מול לקוחות עם דרישות גבוהות וחיפוש מתמיד אחר הקסם הבא, כמו גם לשמור על רמת עניין ורעננות באופן מתמיד. ההבדל העיקרי בין שף למעצב נעוץ בעובדה שחומרי הגלם שהשף יוצר איתם הם אכילים.

בשני המקצועות צריך להבין את הצד הטכני ובמקביל לייצר ולעורר את התגובה הרגשית, ושם נכנסת האומנות. דרך כל אלו ביחד אפשר לייצר ערך מוסף ולהגיע למקומות נפלאים”, רוזנפלד סיפר בקול נרגש.

צילום רן קורן

שף אלי רוזנפלד: כל התפריטים האהובים

הכישרון הטבעי והידע הרב שצבר לאורך השנים הפכו את אלי רוזנפלד לשף עם יכולות ביטוי בכמה סוגי מטבחים שונים, והתפריטים שהוא מציע לקהל הלקוחות שלו מגוונים בהתאם.

בין אם מדובר בארוחות השף שהוא מכין או בסדנאות שמעביר, באמנות מרשימה רוזנפלד מקפץ בין המטבח האסייתי למנות הדגל של איטליה, מצייר את המטבח הצרפתי על הצלחות ויודע להעצים את מנות הבשר מדרום אמריקה. כל זאת תוך כדי שמירה על הטאצ’ האישי שלו, כזה שהתגבש לאורך השנים בניסוי וטעייה ועבודה מול הלקוחות הרבים שלו.

“יש מספר מנות הנחשבות למנות דגל בארוחות השף הפרטיות שלי”.

למשל פילה בקר על פירה ערמונים, רצועות זיקיני מגולגלות על גבינת מוצרלה מעושנת עם שמנת כמהין, וקינוח של מוס שוקולד עם פונדו מנגו וטוויל קרמל”, אלי העניק הצצה לכמה מהמנות האהובות ביותר.

שף אלי רוזנפלד: סדנאות אוכל מעוררת רגש ותאבון

בסדנאות האוכל שלו, רוזנפלד שם דגש על בישולים מהמטבח האסייתי בשילוב של איטריות ראמן מסורתיות, לחמניות באו-באן מאודות במילויים שונים ומגוונים, כך שאם מתחשק לכם ללמוד כיצד להכין מרקי טום-יאם, מיסו וראמן שונים או סושי וסשימי, הוא האיש המתאים.

“לאור הדרישה של רבים הכנסתי נישות נוספות לסדנאות שאני מעביר, בין היתר אלו נוגעת באוכל טבעוני, כישורי סכין וחיתוך וגם כיצד להכין בירה.

בבישולי הבירה המומחיות שלי נוגעת בבירות ale בכל מיני סגנונות, בהירות וכהות עם אחוזי אלכוהול משתנים וירידה לרזולוציות גבוהות תוך כדי הקפדה על עבודה מסודרת ונקייה עם הבנה וראייה מדעית”, אלי רוזנפלד סיכם את הדברים.

שף אלי רוזנפלד: יצירת קשר

החזרה של אלי רוזנפלד לעניינים עוררה עניין גדול גם בקרב מפיקים של תוכניות הריאליטי הנוגעות לעולם הבישול. אל אחת מהן – “מאסטר שף” הוא התקבל לאחר שעבר את מבחן הכניסה בהצלחה.

אך מכיוון שעבד בתחום באופן מקצועי, רוזנפלד לא יכול היה להמשיך מבחינת החוקים שהתוכנית העמידה, והרווח כולו שייך לציבור הרחב שיכול ליהנות מביצועיו והדרכתו כאן ועכשיו, בארוחות ובסדנאות שמפיק.

רוצים לראות תמונות, לטעום, לקרוא ביקורות ולשמוע יותר?

אתר: 

אינסטגרם:

פייסבוק: 

הודעות וואטסאפ והזמנות: 052-567-4413

מייל:

בשיתוף שף אלי רוזנפלד

כדאי להכיר