"תסמונת הש"ג": קצין בכיר בנח"ל קודם – ועורר זעם

סא"ל מני עברי מונה לתפקיד מפקד בא"ח נח"ל • אלא ששלושה חודשים קודם לכן הוא ננזף פיקודית כמפקד הגדוד שבו פלט לוחם כדור והרג את סמ"ר יונתן גרנות • משפטו של היורה עדיין מתנהל • גורמים בפרשה מתחו ביקורת על עיתוי המינוי – רק שבוע לאחר תקרית ירי נוספת – ביחידת אגוז: "זה הזוי" • דובר צה"ל: "מדובר בקצין מוערך. ההחלטה התקבלה לאחר בחינת יכולותיו המקצועיות והפיקודיות"

שער הכניסה לבא"ח נח"ל, צילום: אתר צה"ל

במסגרת שורת מינויים בצה"ל התפרסם בשבוע שעבר כי סגן אלוף מני עברי ימונה לתפקיד מפקד בסיס האימונים החטיבתי של חטיבת הנח"ל. אלא שהעיתוי שבהם פורסם המינוי עורר זעם, מכיוון שננזף במסגרת חקירת מותו של סמ"ר יונתן גרנות לפני כשנה, בעוד שהמשפט של היורה עדיין מתנהל, ושבוע בלבד לאחר תקרית הירי הדו צדדי הקשה ביחידת אגוז.

מבצעים על מחשבים וציוד היקפי

עברי משמש כמפקד גדוד 50 של חטיבת הנח"ל, שבה התרחשה תאונת האימונים שבמסגרתה מצא את מותו יונתן גרנות. בפברואר האחרון נורה גרנות בשוגג על ידי חייל אחר במחנה תבץ שבבקעת הירדן. הלוחם הרים רובה רוגר, נשק לפיזור הפגנות, בניגוד לפקודות, ופלט כדור לעבר גרנות ופצע אותו אנושות. הרופאים נלחמו על חייו של גרנות, אך לבסוף הוא נפטר כתוצאה מפצעיו.

יונתן גרנות ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

בנובמבר האחרון הונח תחקיר האירוע על שולחנו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, ובמסגרתו הובהר כי ישנה ביחידה תרבות פיקודית לקויה ועבריינות נשק. הגורם הישיר לאירוע, נקבע, הוא החייל שירה בנשק שאינו מכיר ואינו מוסמך להשתמש בו בניגוד לפקודות, אך נמצאו גם תקלות ושגיאות בהתנהלות היחידה והמפקדים באירוע. עברי, כמפקד הגדוד, ננזף פיקודית על ידי מפקד האוגדה תא"ל נדב לוטן, וכך גם סגנו. מפקד הפלוגה, שהשתחרר, הועמד לדין משמעתי, ננזף והודח מתפקידי פיקוד לצמיתות. גם מפקד המחלקה בעת האירוע וארבעה לוחמים שהיו במתחם הפלוגתי שבו הונחו כלי הנשק ולא עצרו את האירוע הודחו מתפקידי לוחמה ופיקוד. נגד הלוחם שירה בגרנות הוגש כתב אישום בגין עבירה של המתה בקלות דעת, ומשפט הזה מתנהל גם כיום.

ההודעה על קידומו של עברי גרמה לזעם בקרב גורמים שעוסקים בפרשה. אומנם, הוא לא היה מעורב ישירות באירוע הטרגי, אך הגורמים אומרים כי לא ייתכן שבעוד שהמשפט עודנו מתנהל, ושבוע לאחר שהתרחשה תקרית ירי נוספת וטרגית ביחידת אגוז, מקודם קצין שננזף בתקרית חמורה. "הוא מקודם שבוע אחרי האסון באגוז, והילד עומד למשפט? עוד לא עברה חצי שנה ועוד לא נגמר המשפט. איך הוא מקבל את בא"ח נח"ל? זו תסמונת הש"ג. זה הזוי", אמר גורם שעוסק בפרשה ל"ישראל היום". "רק לפני שבוע וחצי היה אירוע באגוז וזה המסר שרוצים להעביר לחיילים? שאפשר לעבור לסדר היום על מותם של אנשים?". יצויין כי בצה"ל אומרים כי לא מדובר בקידום בדרגה אלא בתפקיד רוחב, וכן כי ההחלטה לנזוף פיקודית בקצין אינה מובילה אוטומטית לעיכוב בקידום.

הגורם ציין כי לא מדובר באירוע הבעייתי הראשון שבו מעורב עברי. הקצין היה סגן מפקד יחידת דובדבן ב-2018 כשסמ"ר שחר סטרוג נורה כתוצאה ממשחק בנשק של חבר בחדר. באירוע זה בוטל קידומו של מפקד היחידה לתפקיד מפקד חטיבה בעוצבה 98. יש לציין כי ועדת בדיקה לא מצאה פגם בהתנהלותו של עברי בתקרית זו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האירוע המצער בו נהרג סמ״ר יונתן גרנות ז״ל נבחן בוועדת מומחים שמסקנותיה נבחנו ואושרו על ידי הרמטכ״ל. בעקבות ממצאי הוועדה, ננזף הקצין בשל אחריותו הפיקודית הכוללת למתרחש ביחידה. הקצין המדובר הוא קצין מוערך, אשר ביצע מגוון רחב של תפקידים פיקודיים בליבת העשייה המבצעית בצה״ל במסירות ומקצועיות רבה על פי חוות דעתם של מפקדיו. ההחלטה למנות את הקצין לתפקיד, התקבלה לאחר בחינת יכולותיו המקצועיות והפיקודיות ותוך שקילת מסקנות ועדת המומחים והצעד הפיקודי שננקט בעניינו של הקצין. המינוי אושר על-ידי מפקד זרוע היבשה ויובא לאישור הרמטכ״ל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר