תמונת ארכיון (למצולם אין קשר לידיעה) | צילום: אורן כהן

הדירוג השנתי של הצבאות בעולם: מי יותר חזקה – איראן או ישראל?

באתר "global firepower" מציבים את טהרן באמצע העשירייה השנייה בעולם, ואת ירושלים ארבעה מקומות מתחתיה • למה הנתונים נראים כך ומדוע צריך לקחת אותם בעירבון מוגבל • וגם – אילו מדינות הן החלשות ביותר בעולם – והיכן נמצאת השותפה החדשה שלנו למאבק בטרור – איחוד האמירויות

מי יותר חזקה, ישראל או איראן? אם מסתכלים על הנתונים היבשים, שהתפרסמו השבוע בדירוג השנתי של אתר "global firepower", טהרן היא זו שמנצחת. ישראל מתייצבת במקום ה-18 בדירוג - עלייה לעומת השנה שעברה, שבה הייתה במקום ה-20, בעוד איראן שומרת על מקומה, ה-14, בטבלת הצבאות העולמיים.

מדובר בנתונים דומים לאלו שהתקבלו לפני שנתיים, בדירוג לשנת 2020, שבו ישראל הייתה במקום ה-18 ואיראן במקום ה-14. בין שתי המדינות היריבות נמצאות השנה אינדונזיה, גרמניה ואוסטרליה, כשטהרן מצליחה להביס בדרך את טורקיה, מצרים ואיטליה, שנמצאות במקומות ה-11, ה-12 וה-13 בטבלה.

במקום הראשון, כצפוי, ממוקמת ארה"ב, ומייד אחריה רוסיה, סין, הודו ויפן, שסוגרת את החמישייה הפותחת. אחריהן נמצאות דרום קוריאה, צרפת, בריטניה, פקיסטן וברזיל במקום העשירי.

יש לציין כי מדובר במספרים מוטים, שאינם נכונים בהכרח. באתר מסבירים, בין השאר, כי אינם מודדים את מספר כלי הנשק שיש לכל מדינה, אלא את המגוון שלהם, וכן לא סופרים יכולות גרעיניות. לכן, ניתן להבין מדוע ישראל מדורגת נמוך יחסית, מכיוון שבדירוגים אחרים נעזרים בפרסומים זרים שעל פיהם לישראל יש נשק גרעיני – דבר שלא נעשה בדירוג הנוכחי.

טנק מרכבה סימן 4 באימון,

סיבה אחרת לעיוות בדירוג נובעת מסל היכולות שאליו נזקקת כל מדינה. בעבר התייחס מייקל פק, כתב ה"National Interest", מהמגזינים הביטחוניים המובילים בעולם, לבעייתיות בדירוג וטען כי יש בו כשלים מובנים. "ההשוואה הצבאית בין ישראל לאיראן אינה משקפת את העובדה שאיראן רחוקה מישראל ולכן אין משמעות לצבאה הגדול, ואילו לישראל יש יכולות צבאיות להגיע עד לאיראן עצמה ולפגוע בה בתשתיות שונות", כתב.

ישראל במקום ה-18, איראן במקום ה-14. העשירייה השנייה של הדירוג,

אתר "global firepower" מדרג מאז 2006 את הצבאות של 140 מדינות ברחבי העולם בהתבסס על היקף אמצעי הלחימה השונים, לרבות מטוסים, טנקים וספינות. ואולם, מלבד פרמטרים אלה, מתבסס דירוג האתר האמריקני על עשרות פרמטרים נוספים כמו כוח אדם, תקציב, תעשייה ביטחונית, יכולות לוגיסטיות, גיאוגרפיה ועוד.

בכל הנוגע לשכנות האחרות שלנו. לבנון ממוקמת במקום ה-113 והלא מחמיא במיוחד, ירדן במקום ה-75 וסוריה במקום ה-47. עיראק נמצאת במקום ה-34 וסעודיה במקום ה-20. השותפה החדשה שלנו למאבק בטרור, איחוד האמירויות, נמצאת במקום ה-36.

אם תהיתם אילו מדינות הן בעלות הצבאות החלשים ביותר, תגלו כי בהוטן היא ה"מנצחת" בתחתית הדירוג, במקום ה-140, ולפניה קוסובו, סומליה, ליבריה, סיירה לאון, סורינאם, צפון מקדוניה, הרפובליקה המרכז-אפריקנית, פנמה ומונטנגרו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו