משרתים למרות הקושי. למצולמים אין כל קשר לידיעה | צילום: דודו גרינשפן

בגלל הרוח: צה"ל גייס עשרות מתמודדי נפש

החיילים בתוכנית לא יורשו להחזיק בנשק ויטופלו על ידי קציני בריאות הנפש ביחידות • המסגרת נועדה לתת להם הזדמנות לשרת בצבא חרף הקשיים • עד כה אף חייל לא נשר מהשירות

צה"ל החל לגייס צעירים בעלי בעיות נפשיות, שבעבר היו מקבלים פטור משירות צבאי בשל בעיות נפשיות.

הצעירים, שמביעים רצון להתגייס לצה"ל, מבצעים טירונות 01 בסמוך לביתם, ולא יורשו להחזיק נשק למען בטיחותם ובטיחות סביבתם. עם תום הטירונות, משובצים הצעירים בבסיסים הקרובים למקום המגורים שלהם.  

לתוכנית החדשה קוראים "מנעד הכשירות", ובמסגרתה גייס הצבא 69 חיילים בחודש יולי האחרון, ו-83 נוספים בנובמבר. כ-123 צעירים נוספים צפויים להתגייס במסגרת התוכנית בחודש ינואר, אם כי המספר אינו סופי. יצוין כי מדובר בחיילים שמביעים רצון להתגייס לצבא, ולא כאלו שהצבא מכריח אותם להתגייס למרות הלקות ממנה הם סובלים.

כל חייל בעל לקות נפשית שיבקש להתגייס לצה"ל יעבור אבחון. חלק מהחיילים שיתגייסו במסגרת התוכנית סובלים מחרדות, חלקם ניסו להתאבד בעבר ואחרים מתמודדים עם בעיות נפשיות מאובחנות. הצבא מקיים מעקב הדוק אחרי אותם חיילים, והם מטופלים על ידי קציני בריאות הנפש ביחידות שבהן הם משובצים. עד כה, כחמישה חודשים מאז שהחלה התוכנית, אף אחד מהחיילים הללו לא שוחרר מצה"ל. 

ביקור הרמטכ"ל כוכבי בלשכת הגיוס // צילום ארכיון: דובר צה"ל

החיילים המתגייסים במסגרת התוכנית יבצעו, כאמור, טירונות ללא נשק, גם כדי שלא יהוו סכנה עבור עצמם ועבור סביבתם, וגם כיוון שאצל חלקם הבעיה שמנעה מהם להתגייס היא חוסר היכולת להחזיק נשק. המתגייסים במסגרת התוכנית ייחשבו חיילים רגילים, ולא מתנדבים, אם כי הם יהיו בעלי סעיף ליקוי נפשי.

בצה"ל מסבירים כי התוכנית נועדה לתת לאותם חיילים הזדמנות לשרת בצבא למרות בעיותיהם הנפשיות. נזכיר כי בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית ומדאיגה במספר החיילים שקיבלו פטור משירות צבאי בשל סיבות שהוגדרו "נפשיות". בצה"ל מבהירים כי בגיוסים האחרונים נבלמה העלייה, ואף כי חלה ירידה קלה במספר החיילים שמקבלים פטור משירות מסיבות נפשיות.

תוכנית "מנעד הכשירות" מצטרפת לתוכנית נוספת שחשפנו לאחרונה ב"ישראל היום", שבמסגרתה מגייס צה"ל צעירים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה. בחודש יולי האחרון גייס הצבא 53 צעירים על הרצף האוטיסטי, ובחודש דצמבר מתכוון הצבא לגייס 54 נערים ושש נערות על הרצף.

גיוס הצעירים על הרצף האוטיסטי הגיע לאחר עבודה של כמה חודשים בחטיבת תכנון ומינהל כוח אדם באגף כוח האדם בצה"ל. תוכניות "מנעד הכשירות" ו"תתקדמו" הן פרי עבודה של ראש האגף, תא"ל אמיר ודמני ומפקד מיטב, אלוף משנה אלון מצליח. במסגרת ההכנות למהלך, נפגשו הגורמים האמונים על כך בצה"ל עם גדולי המומחים בתחום, ולאחר מכן, נבנתה לצעירים הללו תוכנית גיוס וחניכה מותאמת.

הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית חם" הנותנת מענה רחב בתחומי בריאות הנפש, בירך: "זהו מהלך חשוב של צה"ל למען שילובם של מתמודדי הנפש בחברה, זאת עתידה להיות מקפצה לחיים עבור מתמודדים רבים שסוף סוף ירגישו שרואים אותם ונותנים להם מקום אמיתי בגוף חשוב כ"כ של המדינה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו