הצוללת באימון (ארכיון). צילום: רונית זילברשטיין

מים שקטים חודרים עמוק: הצטרפנו למסע המסכם של חניכי שייטת 7

בשנים האחרונות נרשם ביקוש גבוה במיוחד לגיוס לשייטת 7 של חיל הים • "היחידה נחשבת כחוד החנית של היחידות המובחרות בצה"ל", טוען מפקד בית ספר צוללן המכשיר את הלוחמים • "בסופו של דבר, הצוללת שלנו היא הכלי הכי יקר של הצבא" • כתבתנו הצטרפה למסע המסכם של חניכי הקורס

עד היום רק כ־3,000 צוללנים הוסמכו על ידי צה"ל ושירתו בשייטת 7 של חיל הים. חלקם כבר לא בחיים, מרביתם עדיין מתנדבים למילואים, וכולם מסכימים כי בשל הדרישות הגבוהות מהתפקיד מדובר בנוער האיכותי ביותר שיש בישראל שמתגייס ליחידה. לאחרונה נרשם ביקוש גבוה לגיוס ולשירות בשייטת.

מדובר באחת מיחידות העילית של צה"ל הפועלת בישראל כבר 65 שנים. בשבועיים האחרונים התקיים במפרץ אילת מסע סיכום של סדרת ים במסגרת קורס צוללן. מדובר באירוע המרכזי בשלב הראשון של הכשרת הצוללן אשר כולל אתגרים פיזיים ומנטליים רבים. במהלך הסדרה החניכים יוצאים למסעות, להפלגות ולצלילות. הסדרה מקנה לחניכים את הנדרש מצוללן ולוקחת אותם אל הקצה.

שייטת הצוללות חוגגת 60

כתבת "ישראל היום" הצטרפה ביום הכי חם בקיץ למסע רטוב במפרץ אילת - למסע המסכם של חניכי קורס הכשרת צוללן. מסע עם חניכים צעירים חדורי מוטיבציה שהתגייסו באפריל האחרון, עם מפקדי הקורס ועם כמה עשרות חיילי מילואים שהגיעו מכל קצות הארץ לבחון את החניכים החדשים שצפויים למלא את השורות. בדומה לחיל האוויר, גם השייטת נעזרת רבות במשרתי המילואים.

הקורס עצמו נערך בבסיס ההדרכה של חיל הים בחיפה. השלב הראשון, המתקיים במפרץ אילת, הוא קורס בסיסי הכולל היכרות עם צוללת ולימוד על המערכות שלה. נוסף על כך, נבחנות דמותו הערכית של הצוללן לעתיד, יכולותיו המנטליות ויכולותיו הפיזיות.

"מגיעים לפה האנשים הכי איכותיים שיש". חניכי קורס צוללן במי אילת, צילום: דו"צ

בשנים האחרונות, בגלל האיומים ממדינות ערב שעימן אין לישראל הסכמי שלום, כמו תימן ומשטר החות'ים, נרשמה נוכחות של צוללות ישראליות גם במפרץ אילת. הצוללות המגיעות מהים התיכון עוברות בתעלת סואץ באופן גלוי, משם לים האדום ולבסוף מגיעות למפרץ אילת.

לדברי רס"ן ס', מפקד בית ספר צוללן, מדובר בשייטת שהיא חוד החנית של צה"ל. "הייחודיות של השייטת היא האופן שבו היא פועלת בחשאיות והיכולת שלה להחזיק הרבה זמן מעבר לגבולות המדינה. היא נחשבת בחוד החנית של היחידות המובחרות בצה"ל, הן ביכולות, הן באיכות האנשים והן במשימות המבצעיות שהיא יכולה לבצע למול התנאים הנוכחיים בזירות השונות".

אתגר מנטלי ופיזי

"עצם קיומה של שייטת 7 מבטיח את שמירת ביטחונה של מדינת ישראל", הוא מוסיף. "בסופו של דבר מדובר בכלי הכי יקר של חיל הים וצה"ל. אחת לחצי שנה נפתחת הכשרה. יש לנו אלפי מתמיינים שמתחילים את המסלול. יש לנו יום סיירות ואז מיון מקוון וגיבוש. מי שמגיע בשלב הראשון בקורס הכשרת הצוללן מבין שיש צורך בהכנה מנטלית ופיזית. מגיעים לפה האנשים הכי איכותיים שיש".

"כמות הפעילויות המבצעיות בשטח האויב גדלה", צילום: דו"צ

סרן ג', סגן מפקד בית ספר צוללן בזרוע הים, מספר כי סדרת הים היא חלק משלב ראשוני והכרחי בדרך להפוך לצוללן. "זו סדרה שמכשירה את החניכים, בודקת יכולות נדרשות, כולל היכולות הפיזיות והמנטליות, ובעיקר גמישות מנטלית. בשלב השני כבר מתמקצעים בתפעול הצוללת. השירות בצוות הצוללת הוא התנדבותי. לוחמי הצוללות עוברים את קורס הצוללן ומתמחים בתפקידים השונים בצוללת.

"בשנים האחרונות התעצמה הנוכחות של שייטת 7. היא מבצעת משימות מיוחדות בעומק שטח האויב. הפעילות המבצעית שלה גדלה באופן משמעותי, מה שמעיד על חשיבותה ועל יכולותיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו