העסקה יצאה לדרך: שלושה מטוסי F-35 נמסרו לישראל

מחירו של כל מטוס עומד על 77.9 מיליון דולר • לאחר מסירת שלושת המטוסים ישנם בידי חיל האוויר הישראלי 36 מטוסים מסוג זה

מטוסי F-35 "אדיר" מתוצרת לוקהיד מרטין שהועברו לחיל האוויר, צילום: לוקהיד מרטין

מסר לאיראן? שלושה מטוסי F-35 "אדיר" מתוצרת לוקהיד מרטין נמסרו היום (ראשון) לישראל והוטסו לבסיס חיל האוויר בנבטים.

מדינת ישראל הייתה הראשונה בעולם לבחור במטוס ה-F-35 כחלק מעסקת מכירה צבאית עם הממשל האמריקאי. חיל האוויר הישראלי הכריז על יכולת מבצעית למטוסי מן הסוג הזה כבר בדצמבר 2017. מאז, נמצא המטוס בשירות מבצעי מלא ותהליך ההצטיידות הנוכחי יימשך בשנים הקרובות עד להשלמת כלל המטוסים שנרכשו.

מחירו של מטוס F-35A עומד על 77.9 מיליון דולר. מטוסי ה-F-35 פועלים מ-36 בסיסים ונושאות מטוסים בתשע מדינות ברחבי העולם. עד כה, 12 מפעילים בלבד הכריזו על מבצעיותם הראשונית (IOC) של המטוסים. שמונה מהם אף הכריזו על יכולות הפעלה בפעילות מבצעית-קרבית. לאחר מסירת שלושת המטוסים ישנם בידי חיל האוויר הישראלי 36 מטוסי F-35 "אדיר", כולל מטוס הניסוי (AS-15) אשר מוצב בבסיס תל נוף.

מטוסי F-35 "אדיר" מתוצרת לוקהיד מרטין, צילום: לוקהיד מרטין
מטוסי F-35 "אדיר" מתוצרת לוקהיד מרטין, צילום: לוקהיד מרטין

לפי כשבוע, מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, קיים הערכת מצב בעקבות מידע שהגיע מארה״ב לפיו נמצא פגם במנגנון הפליטה במושבי הטייס במטוסי F-35 ולכן הוא אמר שהם יקורקע לטיסות אימונים. בסיום הערכת המצב הורה מפקד חיל האוויר על בדיקת כלל סד״כ מטוסי ה״אדיר״ לפני טיסה ראשונה. מדובר בתהליך שיבוצע על ידי הצוותים הטכניים ועתיד להסתיים בימים הקרובים.

מפקד חיל האוויר הדגיש כי "על הבדיקות להעשות באופן קפדני ויסודי וזאת בכדי להחזיר את המערך לכשירות מלאה תוך שמירה על סטנדרט בטיחות גבוה. חיל האוויר הישראלי הינו חלק ממערך עולמי של מדינות המפעילות מטוס מסוג זה ופועל בשיתוף פעולה עם מקביליו ועם היצרניות, וזאת בכדי לעמוד בסטנדרט מחמיר ביותר, שנועד לשמור על בטיחות צוותי האוויר בפעילות אימונים ובפעילות מבצעית".

בצה"ל הדגישו: "משימות מבצעיות אשר תדרשנה ממערך ה'אדיר' עד לסיום בדיקת הסד״כ תהיינה באישור פרטני של מפקד החיל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר