בצה"ל נערכים לעימות עתידי מול חיזבאללה ואיראן: כך יגנו ספינות הטילים על אסדות הגז

כשברקע ההכנות לתקיפה אפשרית באיראן, אושר לעיתונאים ספורים להצטרף לתרגיל הגנה על אסדת ליוויתן – מול חדרה • מפקד שייטת הסטי"לים ל"ישראל היום": "מוכנים למצב קיצון. נעצור כל איום" • בזרוע הים נערכים גם לניסיון להטבעת כלי שיט ישראלי: "יודעים בוודאות שהאויב שלנו ירצה להטביע ספינה בעימות הבא" • צה"ל נערך להכנסת ספינות הסער 6 לפעילות מבצעית בזמן שיא: "זה יקרה ממש בקרוב" ולומד גם מהמלחמה באוקראינה

ספינת טילים, צילום: גדעון מרקוביץ

הדריכות במרכז ידיעות הקרב, החדר החשוב ביותר בספינת הטילים אח"י להב הייתה גבוהה. היה זה רגע האמת. טיל השיוט הופיע במסך, נקודה אדומה על המסך השחור והתקרב במהירות. ואז כיפת הברזל הימית נכנסה לפעולה וחיסלה את האיום. אסדת ליוויתן, במרחק של כשני קילומטרים מהסטי"ל, שרדה את המתקפה.

תרגיל הגנת האסדה // צילום: דובר צה"ל

בצעד חריג אישרו בצה"ל לעיתונאים להצטרף לתרגול הגנה על אסדת גז וחשפו כיצד מתכוון זרוע הים להגן על היעדים האסטרטגיים של מדינת ישראל. עד כה סיפקו בצה"ל תיעודים ספורים של התרגילים המסווגים לאחר מעשה, הפעם הם חשפו את התמונה המלאה. צעד אחר צעד, כולל כניסה לקודש הקודשים של הספינות, ובליווי של מפקד שייטת 3, שייטת ספינות הטילים של ישראל, אלוף משנה ארז בן ציון, הם פרסו בפנינו כיצד מגן צה"ל על האתרים שאסור בתכלית האיסור שייפגעו במהלך עימות.

ביום שני האחרון התייצבנו על ספינת הטילים אח"י להב, ספינה מסוג סער 5. לצדנו עמדה אח"י חנית, אותה ספינה שספגה פגיעה קשה של טיל במלחמת לבנון השנייה, אירוע שבו נהרגו ארבעה לוחמים. כמה מאות מטרים אחריה ניצבו בגאון ארבעת ספינות סער 6, ספינות הטילים החדשות של מדינת ישראל, שנחשבים לטובים בכל קנה מידה לעומת הכלים הקיימים.

כיפת הברזל הימית, צילום: דובר צה"ל

זמן קצר לאחר העלייה לספינה היא התנתקה מהמזח ויצאה לים הפתוח, עוקפת בדרכה את פקק הענק של אוניות הסוחר שהמתינו לפריקה בשני נמלי חיפה. היעד – אסדת ליוויתן, מול חופי חדרה, כשהמטרה היא השתתפות בתרגיל גדול בשיתוף חיל האוויר במסגרת חודש המלחמה "מרכבות אש". כשברקע הפרסומים על הכנות לעימות עתידי מול איראן, כשמתווה התרגיל הוא תקיפה מצד חיזבאללה, וכששלושת העיתונאים על הסיפון מייצגים שלושה כלי תקשורת בולטים בשפות שונות בעולם – בעברית, בערבית ובגרמנית, המסר ברור: צה"ל מוכן לכל תרחיש וערוך להגן על האסדות מפני מתקפה מהים ומהאוויר.

"נקודת המוצא שלנו היא שבעימות עתידי האויב יירה את כל מה שיש לו – טילים בליסטים, טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאויישים", אומר אל"ם בן ציון. "אנחנו מוכנים למצב קיצון ויודעים להפיל כל טיל שיטוס לעברנו, לעצור כל איום". והאיומים אכן מגוונים. במהלך התרגיל מדמים מטוסי F-16 ישראלים את שלושת האיומים המרכזיים מצד חיזבאללה באמצעות מהירויות שונות, ולוחמי הסטי"ל נדרשים לפעול בהתאם.

אחד מקציני הספינה, צילום: דובר צה"ל

בחדר המי"ק (מרכז ידיעות הקרב) אנו נדרשים להפקיד כל מכשיר אלקטרוני, מכיוון שמדובר בקודש הקודשים של הספינה, מקום שבו מבצעים תהליכים שיכולים בעת מלחמה להכריע את גורל הקרב: "אם מדובר בהגנה עצמית, צוות הספינה יכול לקבל החלטה ללא אישור מדרג גבוה יותר", אומר אל"ם בן ציון. "החדר מוקף בעשרות מסכים – אזור שמכונה "אזור המלחמה האלקטרונית" משמש להגנה והתקפה ולירי טילים נגד איומים, מוצב ההגנה עוקב אחר מטוסים וטילים ובמוצב בניית התמונה בוחנים מידע נוסף שמשמש לבניית תמונת מצב ברגע האמת. חלק מהחדר נותר ריק, מוכן להקמת חמ"ל למפקד פלגת סטי"לים, בדרגת סגן אלוף, או למפקד השייטת עצמו שינהל קרב גדול מתוך הספינה.

האנשים ששולטים על הירי בספינה, צילום: דובר צה"ל
מרכז ידיעות הקרב, צילום: דובר צה"ל

הספינה כוללת שתי מערכות טילים נפרדות לאיומים שונים. מטרתם של טילי הברק לנטרל טילי שיוט ואילו מטרתם של מיירטי כיפת הברזל לחסל איומים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאויישים. הסיבה לחזרה שוב ושוב על שלושת האיומים הללו אינה מקרית: אלו האיומים שבאמצעותם ביצעו ארגוני טרור ומדינות מתקפות על אסדות ונכסים אסטרטגיים שונים בעולם. אפשר לומר כמעט בוודאות שאם חיזבאללה ייכנס לקרב עם ישראל – הוא ינסה לפגוע במטרת איכות שכזו באמצעות טילים מדוייקים שבהם הוא מנסה להצטייד ונגדם מנהל צה"ל מלחמת חורמה במב"מ (המלחמה בין המלחמות).

למעשה, ספינת אח"י להב שבו אנו נמצאים כבר ביצעה את טבילת האש המבצעית הראשונה שלה בכל הנוגע לאיומים מצד טילים בליסטיים. "טילים נורו על ידי חמאס בשנה שעברה, בזמן מבצע שומר החומות, לעבר אסדה, אך כיפת הברזל הימית לא הופעלה בגלל שלא היה צורך. אח"י להב היה מוכן לירי", אומר אל"ם בן ציון. מערכות היירוט של הספינה הינן אוטומטיות כמעט לגמרי. "זמן התגובה בין זיהוי ליירוט זה עניין של שניות. המערכות מבצעות את כל ההכנות עד שלב היירוט ומבקשים אישור ירי".

אלוף משנה ארז בן ציון, צילום: דובר צה"ל

הלוחמים תרגלו את התרחיש המבצעי ללא היסוס, וכל אחד יודע את תפקידו. בחדר המי"ק עקבו אחר המטוסים שדימו טיל שיוט, כתב"מים וטילים בליסטיים, מדמים שיגור מיירטים ללא ירי אמיתי על מנת לא לסכן את הכוחות הידידותיים ומיד עוברים להכנות לתרחיש הבא. על הלוחמים פיקח מפקד הספינה, סגן אלוף אור נפתלי עצמו. בינתיים, בגשר הפיקוד ניהלו את הקרב ברמה הוויזואלית ותמרנו את הספינה על מנת להשיג תוצאות מיטביות.

אל"ם בן ציון מתריע כי איום טילי השיוט, שבעבר היה נחלתם של צבאות בלבד, זולג במהירות לתוך ארגוני הטרור. "הטכנולוגיה הזו הפכה למאוד זמינה. אנחנו רואים שיש המון זליגה לארגוני הטרור, ואפשר לראות את זה בין היתר בשיגורים של החות'ים בתימן על כלי שיט בים התיכון. כיום האמל"ח הזה נפוץ יותר ומשתמשים בו בצורה יותר אינטנסיבית".

מפקד שייטת הסטי"לים מודע היטב לכך שיש סיכוי שספינות הטילים עצמן יהיו יעד, כפי שהיו במלחמת לבנון השנייה, ואומר כי הפעם צה"ל לא ייתפס לא מוכן. "אנחנו מוכנים גם נגד איומים משולבים, כולל איומים מסיביים. יש לנו טילי תקיפה ים ים, שמסוגלים להטביע כלי שיט במרחקים מאוד גדולים, ואנחנו מסוגלים לזהות צוללות מתחת למים באמצעות סונאר. אנחנו יודעים בוודאות שהאויב שלנו ירצה להטביע ספינה בעימות הבא וישתמש בכל האמצעים שיש לו כדי להוציא את התכנון הזה לפועל, כולל אמצעים שאנחנו עדיין לא יודעים עליהם. מטרתי היא לבצע את המשימות שלנו – ולהחזיר את כולם הביתה בשלום, ולכך אנחנו נערכים".

מנהלים את הקרב, צילום: דובר צה"ל

בצה"ל לא מסתפקים באימונים, ולומדים בין היתר מהמלחמה באוקראינה, שבה בין היתר נפגעה ספינת הדגל של הים השחור – "מוסקבה" על ידי הצבא האוקראיני. אל"ם בן ציון אומר "כפי שבהכשרה שלי למדתי ממלחמות העבר, כך גם כעת אנחנו מסתכלים על מה שקורה שם באמצעות מה שמפורסם באינטרנט, ולוקחים משם לקחים למקרה של עימות. אני מניח שכשתסתיים המלחמה ייצאו ספרים ונוכל ללמוד מזה בצורה מסודרת, כי כרגע אי אפשר לדעת בדיוק מה האמת ומה לא – יש לא מעט פייק בעניין הזה".

בפברואר האחרון פורסם תיעוד יוצא דופן של ניסוי ירי בספינות סער 6. מדובר ברכש החדש ביותר של זרוע הים, שאמור לשדרג אותו דרמטית. ארבע הספינות החדשות הגיעו לנמל חיפה, האחרונה שבהן באוגוסט האחרון, ושם החלו באינטגרציה של המערכות הרבות. "הספינות נמצאות בתהליכי מבצוע. זה תהליך שאורך בציים אחרים בין שלוש לחמש שנים, ואנחנו עושים את זה בזמן שיא. אנחנו מתכוונים להכניס את הספינה הראשונה לפעילות מבצעית בקרוב מאוד ונהיה עד הקיץ הבא עם 4 ספינות מבצעיות".

אחד היתרונות הגדולים ביותר של ספינות הסער 6 הוא בהגנה על אסדות, זאת בין היתר מכיוון שבניגוד לאח"י להב, שבו מותקנת מערכת כיפת ברזל ימית לפי צורך, על חשבון המנחת של מסוק העטלף, הספינות החדשות כוללות את המערכת באופן מובנה, והוא מסוגל ליירט הן טילים בליסטיים והן טילי שיוט. "כמות המיירטים, המערכות, התקשורת ביניהן, היכולות של המכ"מ, הכל יותר חזק בסער 6. כמות האסדות רק הולכת וגדלה, ולכן אנחנו זקוקים לספינות הללו. כרגע מספר הספינות מספיק, אבל אם נצטרך עוד מישהו יצטרך לקבל החלטה בעניין. צריך לומר שבכל מקום שיש אסדה אנחנו פורסים סטי"לים כדי להגן עליה, וממש בקרוב אח"י להב לא תהיה הספינה היחידה שיש לה את היכולות הללו.

לצד יכולת ההגנה, לסער 6 יש יכולות מתקדמות מאוד שיכולות לסייע במלחמה שבין המלחמות, בין היתר בעובדה שהספינות החדשות מסוגלות לצאת להפלגות ארוכות מאוד ללא צורך בתדלוק או באספקה. "שייטת 3 היא הזרוע הארוכה של צה"ל ואפשר לשלוח אותה להפלגות מאוד רחוקות מנמל הבית. מפעילים אותנו בכל מקום. אנחנו יודעים להפליג מאוד רחוק ולבצע את המשימות במרחקים מאוד גדולים", חושף אל"ם בן ציון טפח ומסתיר טפחיים. למרות המתיחות היחסית עם רוסיה, יש לציין, אין מגבלות על פעילות זרוע הים גם באזורים מחוץ לשטח מדינת ישראל. "אין שום השפעה מהנוכחות הרוסית במרחב על השיט. אנחנו מפליגים ללא הפרעה או שינוי בים התיכון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר