החייל המבוגר ביותר ממלחמת לבנון קיבל את אות המערכה

אליה אסטנובסק בן ה-90 שרד את מלחמת העולם השנייה, עלה ארצה והשתתף במלחמות ישראל • על הלחימה באוקראינה אמר: "המצב מזכיר לי את מה שעברתי לפני 80 שנה"

אליה מקבל את אות המערכה, צילום: דו"צ

אף פעם לא מאוחר מדי: אליה אסטנובסק בן ה-90 קיבל אתמול (חמישי) את אות המערכה בלבנון. "כשאמרו לי שאקבל אות על כך שהייתי בלבנון אמרתי ביידיש 'נחמד שיש הערכה, אבל אי אפשר לשים את זה בסיר'", צוחק אליה אסטנובסק.

ייתכן כי אליה הוא החייל המבוגר ביותר מתקופת רצועת הביטחון שמקבל את אות המערכה בלבנון, שכן היה חייל מילואים מבוגר ב-1983, ששירת בלבנון. אתמול הוא קיבל את אות המערכה מידי קצינת משאבי האנוש של פיקוד דרום אל"ם ליאת שבו, ובכך סגר מעגל של עשרות שנים.

"המראות היום מזכירים לי את מלחמת העולם ה-2", צילום: אי.אף.פי.

אסטנובסק נולד בלטביה ב־1932. שנתיים לאחר פתיחת מלחמת העולם השנייה התרחש מבצע ברברוסה, והנאצים פרצו לעיר מגוריו ופתחו ברצח מזעזע. "היינו בסכנה", מספר אליה, "הלכנו 450 ק"מ תחת הפצצות לעומק רוסיה, במשך שבוע וחצי, כדי להציל את עצמנו". מבין יהודי העיירה שבה גדל אליה, שרדו רק חמישה בני אדם. כל בני משפחתו נספו.

ב־1971 עלה לישראל, ושנתיים מאוחר יותר השתתף במלחמת יום הכיפורים כנהג. לאחר מלחמת לבנון הראשונה שירת בצור, בצידון ובמוצבים בלבנון. "הייתי במקומות שאף אחד לא היה. היינו מגיעים מיחידה ליחידה, בליווי של נגמ"שים עם ציוד רדיו. לא היו מצבים שירו עלינו, אבל המתח היה עצום. עזרתי ללוחמים לדבר עם המשפחות שלהם, וזה משמח אותי מאוד"

בימים אלו עוקב אחר המתרחש באוקראינה, כיליד אחת מהמדינות הבלטיות ששרד את השואה כפליט, הוא מכיר מקרוב את המראות הללו. "לא ציפיתי לדבר כזה. חשבתי שהשכל הישר יגבר אצל פוטין והוא יימנע מפלישה לאוקראינה", הוא אומר. "אני מזועזע, זה מזכיר לי את מה שעברתי במלחמת העולם השנייה. הילדים הקטנים, הפליטים, זה לא ייאמן. הרי ברית נאט"ו לא יתקפו את רוסיה בשום שלב, זו סיבה לפלוש לאוקראינה? זה נורא".

בתמונה: פליטים מאוקראינה בדרכם לחצות את הגבול לרומניה. טרגדיה אנושית קורעת לב, צילום: אי.אף.פי

מי שליווה אותו, ויזם את הענקת אות המערכה, הוא גדי קלרמן, קצין זיהוי חללים ברבנות פיקוד דרום וקמב"ץ דרום של זק"א. "אנחנו גרים באותו רחוב ביישוב מיתר, וכשנודע לי שהיהודי נותר לבד בעולם החלטתי להירתם למשימה, לבדוק את השכן – שהוא קם בבוקר", מספר קלרמן. "מאז אין מצב שאליה אוכל לבד בשבת. לפעמים זה אצל רב היישוב, לפעמים רב חב"ד, ואם אין סידור אז הוא אוכל אצלנו. הוא מכיר את שמות הילדים שלנו, והם מרותקים לסיפורים שלו ממלחמת העולם השנייה, מלחמת יום כיפור ולבנון. בגלל גילו אליה לא מופיע במערכות הצבא, ולכן הגשנו בקשה להענקת האות וארכיון צה"ל אישרו אותו. הוא מאוד מתרגש", מספר גדי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר