צה"ל לבג"ץ: יופסקו "מסדרי החמץ" והחיפושים בציוד אישי של חיילים בפסח

ההחלטה התקבלה בתגובה לעתירה שהגישה קבוצת הורים לחיילים, שמלווים על ידי עמותות חדו"ש והפורום החילוני • חידוד בנושא צפוי להיות מופץ למפקדי צה"ל לקראת חג הפסח הקרוב • מנכ"ל העמותה: "נמשיך את המאבק בבג"ץ נגד תכתיביה של הרבנות וההיענות ללא תנאי של מפקדי היחידות לתכתיבים אלה"

חיילי צה"ל , צילום: אורן בן חקון

צה"ל הודיע הערב (רביעי) לבג"ץ כי יחדול מעריכת חיפושים בציוד אישי ועל גופם של חיילים במסגרת ההכנות לפסח בבסיסים צבאיים, זאת בתגובה לעתירה שהגישה קבוצת הורים לחיילים, שמלווים על ידי עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון ועמותת "הפורום החילוני".

העתירה הוגשה בנובמבר האחרון על ידי שני הארגונים ו-14 הורים לילדים שמשרתים בצבא או עתידים להתגייס בקרוב נגד צה"ל ושר הביטחון, בדרישה לבטל את האיסור הגורף על הכנסת חמץ למחנות צה"ל בימי הפסח, ולאפשר לחיילים, קצינים ועובדי צה"ל שאינם שומרי כשרות להחזיק ולצרוך מזון שאינו כשר לפסח ברשות הפרט שלהם, מחוץ למתחמים שבהם הצבא מכין ומגיש מזון.

העותרים, שמיוצגים על ידי עו"ד אורי רגב ועו"ד שגיא אגמון, סיפרו על מקרים שבהם נכפה על חיילים לאפשר חיפוש בחפציהם במסגרת "מסדרי חמץ" ואף פריצה לתאים נעולים של חיילים ללא הסכמתם, ודרשו גם להוציא צו ביניים שיאסור על צה"ל לערוך חיפושים על גופם או בציודם הפרטי של חיילים ויאסור על הגבלת זכותם של חיילים לצרוך חמץ בשבוע שלפני חג הפסח.

צילום: צחי מרים // חיילי צה"ל בעידן קורונה (למצולמים אין קשר לכתבה),

בתגובת המדינה לעתירה, לקראת הדיון שצפוי ביום שני הבא, הביעה המדינה התנגדות להתרתה, החזקה וצריכה של חמץ בבסיסי הצבא, גם ברשות הפרט, אך הצהירה כי בכוונת צה"ל לרענן את ההנחיות הנוגעות לעניין ביצוע חיפושים לאיתור מזון חמץ, ולהבהיר כי בצה"ל אין לערוך בדיקות יזומות בחפצים האישיים של הנכנסים ליחידות הצבא ולמתקניו, ואף לא בתיקים אישיים של חיילים או על גופם לצורך איתור חמץ במהלך תקופת חג הפסח. בהתאם, הודיעה המדינה כי חידוד בנושא צפוי להיות מופץ למפקדי צה"ל לקראת חג הפסח הקרוב.

"בצה"ל לא נוהגת מדיניות של בדיקה יזומה בחפצים האישיים של הנכנסים לבסיסי הצבא, ואף לא של חיפוש בתיקים אישיים של חיילים או על גופם לצורך איתור חמץ במהלך תקופת חג הפסח", טענה המדינה, אך הבהירה כי יחדדו את הנהלים בנושא. "מובן, כי ככל שתתקבלנה תלונות פרטניות ביחס למימוש ההנחיה האמורה, הן תטופלנה על-ידי הגורמים הרלוונטיים בצה"ל".

"אנו מברכים על כך שעוד בטרם בירור העתירה החליט צה"ל לחדול מהפלישה הבלתי חוקית לפרטיותם של חיילי צה"ל ולעצור את 'מסדרי החמץ' והחיפושים המשפילים שנהגו בבסיסים רבים לאורך שנים ארוכות", אמר הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש.

"זהו צעד ראשון חשוב, אך לא מספק, ולכן נמשיך את המאבק בבג"ץ נגד תכתיביה של הרבנות וההיענות ללא תנאי של מפקדי היחידות לתכתיבים אלה. הגשמת עקרונות הסולידריות והלכידות בצבא לא יכולה לבוא בדרך של כפייה והשפלה, אלא רק בדרך של הכרה והכלה של מגוון האוכלוסיות בצה"ל".

ד"ר רם פרומן, יו"ר הפורום החילוני מסר כי "צה"ל ממשיך בגישה המעדיפה את זכויות החיילים הדתיים ומתעלם מזכויות החיילים החילונים. בעיניי הצבא, חופש הדת משמעו כפייה דתית ומחיקת הערך של חופש מדת, וכמובן רק החיילים החילונים נדרשים לכבד ולהתחשב. מדהים שהצבא טוען שמסדרי החמץ והחיפוש בציוד האישי הם לא פרקטיקה נהוגה. כמעט כל מי ששירת בצה"ל בעשור האחרון מכיר את החיפושים המשפילים הללו. הצהרה על חידוד נהלים לא מספיקה שהרי נוכחנו לדעת שוב ושוב שצה"ל מחדד לכאורה נהלים אבל בשטח נמשכות ההשפלה והפגיעה בפרטיות".

ד''ר רם פרומן, יו''ר הפורום החילוני, צילום: אורן בן חקון

תנועת נאמני תורה ועבודה ביחס לעמדה שפורסמה בשם הרבנות הצבאית בנוגע להכנסת חמץ לבסיסים בפסח: "אנו מברכים את צה"ל על שיתופי הפעולה המבורכים בין הרבנות הצבאית, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה והפרקליטות הצבאית, בעבודות המטה לצורך וידוא מקסימלי של כשרות המזון בצה"ל וציביונו היהודי, תוך דאגה לרווחת החיילים ומענה מיטבי לתנאי השירות ומאמינים שהמשך עבודת מטה קשובה וסובלנית תניב פתרונות ראויים גם בסוגיית המטבחונים. אנו שמחים שצה"ל ממשיך להיות כשר בכל מובן שהוא, וזאת מבלי לבצע פעילות של פגיעה בצנעת הפרט כמו חיטוט מיותר בתיקים".

תגובת דובר צה"ל: "בתגובת המדינה לעתירה שהוגשה לבג״ץ בנושא, הובהרו השיקולים שביסוד ההוראות האוסרות על הכנסת חמץ לבסיסי צה״ל בפסח. כן הובהר כי ההוראות הוצאו כדין ובסמכות, וכי גם לאחר בחינה מקיפה שנערכה בצה״ל, נמצא כי הן הכרחיות לשמירה על כשרות המזון המוגש לחיילי צה״ל בפסח, ואין מקום לשנותן.

"במסגרת התגובה הובהר, למען הסר ספק ובמענה לטענות שהועלו, כי בצה״ל לא נוהגת מדיניות של בדיקה יזומה בחפצים האישיים של הנכנסים לבסיסי הצבא, ואף לא של חיפוש בתיקים אישיים של חיילים או על גופם לצורך איתור חמץ במהלך תקופת חג הפסח. כן צוין כי יופץ בצה״ל רענון בנושא".

חבר תנועת הביטחוניסטים, מפקד הגייס המטכ״לי לשעבר, אלוף במיל׳ גרשון הכהן בתגובה: "צה״ל הינו מרחב ציבורי וסמל ממלכתי במדינה היהודית. חג הפסח ושמירת איסור חמץ הם חלק מאדני היסוד למורשת מדינת ישראל - תשובת המדינה לבג״ץ בסוגיה זו הינה פגיעה ממדרגה ראשונה ברוח צה״ל כצבא העם. נכון כי בצה״ל משרתים לזה לצד זה חיילים לא יהודים והם ראויים לכבוד גדול, אך גם הם יודעים להעריך את ייחודו של צה״ל כצבא יהודי. החלטת זו, לא רק שפוגעת בחיילי צה״ל שומרי המסורת, אלא פוגעת בהזדהותו של עם ישראל בארץ ובתפוצות כצבא העם היהודי".

.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר