סודות רפואיים ומסמכים מסווגים לעין כל: מחדל כלא שש

הבסיס ננטש - הסודות נותרו פרוצים: מאות מסמכים מסווגים, רפואיים ואישיים מוטלים חשופים • כלואים לשעבר: "הסודות הרגישים שלנו חשופים, זו הפקרות" • הצבא: נהרוס את המבנה ונפיק לקחים

הכניסה למתקן הכליאה, צילום: הרצי שפירא

מחדל צה"לי: פרטים רפואיים חסויים של עשרות חיילים שהיו אסירים לשעבר בכלא 6 בעתלית, נותרו בבסיס שננטש ונשאר פרוץ ללא כל השגחה. מאות מטיילים וסקרנים הגיעו בשבועות האחרונים לבסיס הנטוש ומצאו בנוסף גם מסמכים סודיים של צה"ל וציוד יקר ערך שננטש במקום.
בכיר בצה״ל המעורה בפרטי האירוע אמר ל"ישראל היום", כי כבר בשבוע שעבר הובא לידיעת הצבא ששער המחנה הנטוש נפרץ, וכי תהליך התיקון של השער הפרוץ יחל הבוקר ויבוצע על ידי גופי הבינוי של צה״ל.

בסיס כליאה 396, או בשמו העממי והמוכר יותר כלא 6, הסמוך לבית הסוהר כרמל בצומת עתלית, הוא אחד הבסיסים המיתולוגיים בצה״ל. לא מעט חיילים בסדיר ובמילואים שהו בין כותלי בית הכלא הצבאי, בין שמדובר באסירים צבאיים ובין שבחיילים ששירתו במקום במסגרת שרותם הצבאי. רבים גם שמעו על תנאי הכליאה הקשים לעיתים בכלא, שאף הביאו למרד אסירים שפרץ במקום באוגוסט 1997.

מסמכים מסווגים ורפואיים בכלא 6 הנטוש. כתב: דניאל סיריוטי// צילום: שמואל בוכריס

הכלא הצבאי המיתולוגי הוקם בשנות ה־30 של המאה שעברה על ידי שלטונות המנדט הבריטי ושימש תחילה מבנה של המשטרה הבריטית בעתלית. הוא הוסב לכלא צה"לי בשנת 1956. הכלא ננטש סופית באפריל 2021, עם העברת כל מתקני הכליאה הצבאיים למתקני מעצר וכליאה חדשים באזור השרון.

אולם ביקור במתקן הכליאה הנטוש מגלה כי בבסיס נותר ציוד צבאי רב שלא פונה: ארונות המכילים שנאי חשמל חדישים, מערכות כיבוי אש אלקטרוניות, מטפים לכיבוי שריפות, ריהוט צה״לי, כבלי חשמל מנחושת אדומה יקרה ונדירה במשקל מאות קילוגרמים ועוד. שווי הציוד שנותר במתקן הכליאה הנטוש עשוי להגיע למאות אלפי שקלים ואף למיליונים.

המסמכים שנותרו, צילום: הרצי שפירא

בסיור בחדרי המפקדה ובתאי הכליאה הנטושים בבסיס, אשר פתוחים ופרוצים לכל מבקר, נמצאו גם מאות מסמכים חסויים שנותרו מאחור. במסמכים שהתגלו: מסמכים רפואיים עם פרטים מזהים של חיילים וחיילות שהיו כלואים בבסיס ועברו בדיקות רפואיות שונות במרפאת מתקן הכליאה. במקום אותרו גיליונות רפואיים מהשנים האחרונות שבהם פרטים אישיים של חיילים וחיילות המפרטים על שימוש בסמים ובאלכוהול, בעיות רפואיות ונפשיות שונות וכן מידת הכשירות למעצר של החייל או החיילת שנבדקו.

בין המסמכים הרבים שנותרו זרוקים בבסיס הנטוש, נמצאו גם מסמכים בסיווג "סודי" המפרטים סוגים שונים של מילות קוד צה"ליות, תרשימי פתיחת צירים, נוהל קבורת שבויים ועוד.

ס"כ, כלואה לשעבר: "זה החזיר אותי אחורה לתקופה לא קלה. אני כעת בחרדות שהמסמכים הללו יעלו לקבוצות או יסתובבו באינטרנט"

 

 

ס"כ, שפרטיה הרפואיים החסויים נמצאו במסמכים הרפואיים שנותרו חשופים בבסיס הנטוש, היתה בהלם כאשר קיבלה את פניית "ישראל היום". ״אני בשוק. בשנת 2018 נגזר עלי לרצות חודשיים בכלא צבאי. זו היתה תקופה לא קלה עבורי. עברתי בדיקות במרפאה בכלא 6, ולאחר מכן הועברתי לכלא 4. לא תיארתי לי שכל הפרטים הרפואיים שלי, כולל בדיקות פסיכיאטריות, יהיו חשופים לעיני כל. אני בחרדות שמא הפרטים הללו יעלו לרשת או יסתובבו בכל מיני קבוצות. אני אבקש ייעוץ משפטי ואבדוק מה לעשות הלאה. זו ממש הפקרות ומחדל״.

"אין דין ואין דיין"

אזרח נוסף שפרטיו הרפואיים היו במסמכים שנמצאו במרפאה הנטושה בכלא 6 הוא א"ש, כיום באמצע שנות ה־20 לחייו וסטודנט באוניברסיטה במרכז הארץ: ״ב־2016 נשפטתי לעונש מאסר בפועל בכלא 6 בגלל שימוש בקנאביס. ערכו לי בדיקות רפואיות ובדיקות פסיכיאטריות, ולא חשבתי לרגע שכל הבדיקות והאבחנות הכי חסויות ופרטיות שלי יהיו חשופות באופן כל כך שערורייתי. אני חושש שאם הפרטים שמופיעים שם ידלפו ויזלגו לרשת, זה יחסום בפניי כל אפשרות לנהל אורח חיים נורמטיבי. מי ירצה להעסיק אדם שפרטים חסויים שלו הנוגעים לשימוש בסמים ולצריכת אלכוהול מסתובבים בכל מקום? אני מקווה שהצבא יטפל בזה בכל חומרת הדין, ובלי קשר אצטרך לפנות כנראה לעורך דין כדי שייעץ לי כיצד לנהוג. זה פשוט לא ייאמן, ואתם עוד מספרים לי שמסתובבות שם בכל יום משפחות עם ילדים. זה פלילי ואף עבירה על ביטחון המדינה״.

א"ש, כלוא לשעבר: "זה פלילי ואפילו עבירה על ביטחון המדינה. זה פשוט מחדל שדבר כזה קורה, בושה וחרפה"

 

 

במקום נותרו עומדים על תילם כל חדרי הכליאה ומתחמי הצינוק והבידוד, פתוחים ומזמינים גורמים פליליים או אחרים לעשות בהם שימוש חוזר מבלי שאיש יידע או ישמע.

את המקום פוקדים מאות אזרחים, רבים מהם כאלה ששירתו בעבר בכלא הצבאי או שהיו כלואים בו, ומגיעים למתחם הנטוש עם ילדיהם.

התאהבו בשירות בכלא

מיכל מייזנל ועמרי צור, בני זוג מחיפה בשנות ה־20 לחייהם, הגיעו בשבת לסייר בבסיס הנטוש שבו שירתו כחיילים בסדיר, התאהבו והפכו לזוג. "באנו כדי לספוג מעט נוסטלגיה ולבקר במקום שבו שירתנו כחיילים בסדיר״, סיפרו עמרי ומיכל ל"ישראל היום". בני הזוג היו מופתעים כאשר שמעו על המסמכים הרפואיים החסויים ועל המסמכים הסודיים שנותרו גלויים לעין כל: "הבחנו במסמכים בלתי מסווגים, אבל זה מפתיע ומאכזב לשמוע שנותרו גם מסמכים חסויים וסודיים. עכשיו כשאנחנו שומעים על כך, אנו חוששים שייתכן שמסמכים עם פרטים שלנו נותרו כאן בערימות הניירת. המקום הזה היה הבית שלנו. לראות ככה את הבסיס זה מאכזב מאוד".

עמרי צור ומיכל מייזנל. באנו לספוג קצת נוסטלגיה", צילום: הרצי שפירא

מצה"ל נמסר בתגובה: "בסיס הכליאה 396 (כלא 6) מיועד להריסה והכניסה אליו ללא אישור אסורה בהחלט. במקום מבוצע סיור אחת לשבוע. במקום בוצעה סריקת ביטחון מידע מקיפה, עם סגירתו המוחלטת של הכלא במאי 2021. עם קבלת הפנייה מכם, נשלח צוות לסריקה במקום. תכני המסמכים ייבחנו. היה ויימצא שמדובר במסמכים רגישים, האירוע יתוחקר ויופקו לקחים. בשבועות הקרובים יחל הפינוי לקראת ההריסה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר