שיק בצלאל: אחרי ההדחה מ"האח הגדול" - מאיה בצלאל מדברת על הכל  

"ברחוב אני מקבלת רק תמיכה". מאיה בצלאל | צילום: כפר זיו, ע. צלם: מאיה פזי, איפור, שיער: הלן אמויאל, סטיילינג: מיכה טרנובסקי, שמלה: צימרמן פקטורי 54, אוברול: isabella-marci.com

החברות עם נינט טייב ("היא חלק משנים קריטיות בחיי, וזה לא משנה שעכשיו אנחנו לא בקשר") • הסכסוך עם אורן חזן ("הרגע שבו הוא אמר לי 'תסתובבי תעשי כלים' היה קו אדום, כי אלי, ואל כל אישה, לא מדברים ככה") • והחיבור עם ג'קו ("הוא הזכיר לי את הימים שהייתי צעירה ומדליקה") • מאיה בצלאל מסכמת 33 ימים בבית האח הגדול: "בימים האחרונים התפללתי לאלוהים שיוציא אותי"

במשך שנים סירבה מאיה בצלאל להצעות מכל תוכנית ריאליטי אפשרית, בכל ערוץ על הממיר. החיזור האובססיבי אחריה היה מובן: צעירה ליברלית מקריית גת, עם צחוק מדבק, שהגיעה לעיר הגדולה בתחילת המילניום, עם ניצחונה של חברתה הטובה אז, נינט טייב, ב"כוכב נולד". תוסיפו לתפריט דעה נחרצת על כל עניין, שבצלאל לא תפחד להגיד בקול רם - ותקבלו דיירת שהאח הגדול רק ייחל לה.

לכולם אמרת לא, למה לאח כן?

"כי רציתי לצאת מאזור הנוחות שלי, ויצאתי. אני רוצה להאמין שראו בי את האותנטיות שלי, את מי שאני".

ולפי התגובות שאת מקבלת, ראו?

"ברחוב אני מקבלת רק תמיכה, אבל ברור שיש גם תגובות פחות טובות, ושמעתי גם אותן. אני מעדיפה מאה תגובות איכותיות אמיתיות מאשר מאה אלף שהן לא".

התגובות השליליות גורמות לך להצטער שנכנסת לבית?

"אני לא רוצה להגיד את זה, אבל אני כן שמחה שיצאתי. אני יודעת איך עורכים תכניות טלוויזיה, וזה בסדר".

• • •

היא בת 38, ובשבע השנים האחרונות נשואה לרועי עסיס (42), איש טלוויזיה, עורך "אופירה וברקוביץ'" אצל המתחרים בקשת. יחד הם מגדלים שני ילדים: עומרי (5) ועידו (שנתיים). "בשביל לדעת כמה זמן בדיוק אני ורועי ביחד, אני כותבת בגוגל 'גמר כוכב נולד - חגית יאסו', ומקבלת", היא מפתיעה.

איך זה קשור?

"כי שם היה הדייט השני שלנו".

בשנים האחרונות היא מגישה את התוכנית "מעירים את המדינה" ברדיו לב המדינה לצד קותי סבג (גילוי נאות: יש לי פינה אצלם), ופאנליסטית קבועה ב"כמעט שבת שלום" בהגשת אבי כאכון בקשת. מי שאחראית לכרטיס הכניסה שלה לתעשייה היא נינט טייב, שהיתה אחת מחברות הילדות הטובות שלה.

"בזכות נינט הגעתי למעשה לתל אביב. היינו יוצאות יחד לבלות, ופתאום מאחת שגדלה בקריית גת אני מוצאת את עצמי יושבת בבראסרי עם אביב גפן. בשבילי זה היה מדע בדיוני".

למעשה, היית עם נינט מתחילת העלייה המטאורית שלה.

"כן, אני זוכרת שהיא אמרה לי שיש לה אודישן ל'כוכב נולד', אז אמרתי לה, 'אני אבוא איתך לזה, אבל אחר כך את באה איתי לקנות נעליים בעזריאלי'. לא הבנתי את גודל העניין בזמנו. ביציאה מהאודישן היא סיפרה לי שהתלהבו ממנה ושהלך לה מצוין, ו'יאללה, בואי לעזריאלי לקנות את הנעליים'".

אתן בקשר היום?

"בשנים האחרונות לא. אחרי הלידה של עומרי היא באה לבקר אותי והביאה מתנות, אבל עם השנים הקשר התמסמס".

היא לא התקשרה עכשיו כשיצאת מבית האח?

"לא התקשרה, ואני לא מצפה".

מתגעגעת אליה?

"כששמו לנו בבית את השיר 'קרייזי', בביצוע שלה, זה עשה לי טוב. נינט היא חלק משנים קריטיות בחיי, וזה לא משנה שעכשיו אנחנו לא בקשר. השיר עשה לי פתאום טוב על הלב, הזכיר לי רגעים יפים.

"נינט היא מישהי שדרכה ראיתי את עולם הבידור והפרסום, וזה הכניס אותי להרבה פרופורציות, כי דרכה הבנתי שלהצלחה בסדר גודל כזה יש מחיר נפשי. כשאתה למעלה ואתה רוצה לתחזק את הדבר הזה, זה לא פשוט".

נינט טייב. "לא התקשרה", ללא קרדיט

 

• • •

כשבצלאל נכנסה לבית האח הגדול (רשת 13, שבת, ראשון, רביעי וחמישי), איש לא שיער שתהפוך עד מהרה לאחד הדיירים הכי מושכי עניין ואש. לנוכח כמות המריבות שבהן כיכבה, והפיוז שהלך והתקצר אצלה עד שהודחה, קשה לזכור שהשבועיים הראשונים שלה שם התנהלו דווקא על מי מנוחות.

"בימים הראשונים אתה לא ממש מבין מה קורה ורק מתאקלם. אתה הולך לשירותים - רואה שמפטפטים, עובר לחדר שינה - מפטפטים. אחרי יומיים אמרתי לעצמי, רגע, זה הפורמט? לפטפט מחדר לחדר?"

כן, כנראה.

"אתה כל הזמן צריך למצוא עניין באנשים, בכוח. בימים הראשונים הרגשתי שאני ממש עובדת בזה. גם לא יכולתי לשכב במיטה חצי יום, כי אתה הולך לנוח, ותכף מישהו מתיישב לך על המיטה. אתה מתחנן לרגע שקט, ואני אדם שחייב להיות קצת לבד. זה חרפן אותי".

הסכסוך הראשון בבית נרשם עם כניסתה, אבל למעשה החל הרבה קודם. דנה רון, כך התברר, זעמה על דברים שבצלאל אמרה עליה ברדיו (במהלך הפינה שלי בתוכניתה), על פיילוט כושל של אורן חזן ושל רון לתוכנית חדשה, שבסופו של דבר לא הגיעה למסך.

"אני דווקא אהבתי את דנה, והתבאסתי אש כשהיא הודחה", בצלאל מפתיעה, "כשראיתי אותה מאבדת את זה במשימת החתונות לקחתי צעד אחורה, כי רציתי שתשמור על עצמה, לא רציתי שהיא תלך. כשהיא הודחה היא חסרה לי".

האמת, תשובה שלא ציפיתי לה.

"זאת האמת. דנה היא דמות ריאליטי מעולה. כשהיה לי משעמם בבית הייתי יושבת בצד ומסתכלת עליה. הרגשתי שאני צופה בערוץ 26. היא תמיד היתה מצחיקה. היה קטע שציפי (רומנו; ע"ס) הציעה לה להדליק נרות שבת, והיא יצאה עליה שזאת כפייה דתית. אני נקרעתי מצחוק. מבחינתי היא פספוס".

מה קרה ביניכן?

"דנה נפגעה ממני על מה שאמרנו עליה ברדיו, אבל באותה מידה גם אני נפגעתי ממנה. אם אני מבטיחה משהו למאזינים, ואחרים לא עומדים בזה - אני מתעצבנת (בצלאל סיכמה, לדבריה, ראיון עם דנה אחרי פרישתה מ'הישרדות', ורון לא עלתה לשידור; ע"ס). אני אדם של מקצוענות".

היא נעלבה מהדברים שנאמרו בשידור.

"היא הפילה עלי האשמות, וטענה שבגללי הפיילוט שלה ושל אורן לא יצא לפועל. אבל אין קשר. מה שמדהים הוא שבכל הדיון הזה השם של קותי, שיושב איתי באולפן, בכלל לא הוזכר. קותי זה בסדר, אבל אני לא".

דנה רון. "נפגעתי ממנה", צילום: מיכה לובטון

 

רון היתה המודחת השנייה בעונה, ועם עזיבתה גילתה בצלאל יריב חדש בבית: הח"כ לשעבר אורן חזן. "לא רציתי להיכנס לבית עם דעות קדומות על אורן, והחלטתי שאני באה להכיר אותו", היא מספרת, "בשבועיים הראשונים הוא היה הכי חמוד אלי, ואני אליו, והיה קשר סבבה לגמרי. עד הרגע שבו הוא אמר לי 'תסתובבי תעשי כלים' - וזה קומם אותי".

קומם מאוד. ממש ראו עלייך.

"זה קונפליקט שאני חיה אותו ביום־יום. הגבתי אליו גם מהכאב שלי וגם מכאב של אחרות. במקום שבו אני נמצאת היום, אין מקום לאמירות כאלה. כשנשים מקימות משפחה ומנהלות קריירה וחיי חברה - ואנחנו בשיאנו ורק הולכות ומתפתחות - הוא לא יכול להגיד דבר כזה.

"לאורן ולי היו שיחות ודיונים פוליטיים ועומק, והוא גם ראה אותי מכבסת ועושה כלים, ואין לי בעיה עם זה. אבל כשהוא אמר לי על הכלים - התעצבנתי. זה מה שאתה רואה בי? כלים? לא יכולתי לעצור את עצמי. זה היה קו אדום, כי אלי, ואל כל אישה, לא מדברים ככה. אם הוא היה מתנצל חמש דקות אחר כך, אולי היחסים היו אחרים. בסוף הוא באמת התנצל".

גם התגובה שלך אליו, "תגיד את זה לאשתך, רינת, ולאמא שלך", לא היתה מוצלחת, אם כבר מדברים.

"אתה צודק לגמרי, אבל כל כך נפגעתי שאמרתי את כל מה שיכולתי. באותו רגע הוא פגע בי, ורציתי לפגוע בו בחזרה. זה היה אינסטינקט, ובטח כשנמצאים בסיר לחץ כזה. באותו רגע זה פגע לי בנקודה הכי רגישה. אם יש דבר אחד שאני מתחרטת עליו בבית ושהייתי עושה אחרת, זה לא להגיד את המשפט הזה".

למה לא התנצלת את בפניו?

"אני התנצלתי על זה, והצטערתי שההתנצלות לא שודרה. ישנתי עם זה, חשבתי על זה, ובאתי אליו ואמרתי לו".

עם אורן חזן בבית האח הגדול. "העדפתי להתרחק ממנו, כי הוא הוציא ממני צדדים פחות טובים", צילום: מתוך התכנית

 

במערכת היחסים המפותלת שלכם הרגשתי הרבה פעמים שאת נופלת למלכודות של חזן.

"זה מה שכולם ראו בפרק של 40 דקות, אבל לא ראיתם עוד 5,000 מלכודות אחרות שלא נפלתי לתוכן. מן הסתם יַראו תמיד את המקומות שבהם כן נפלתי. זה הגיע למצב שאפילו ציפי אמרה לו כבר לרדת ממני. הוא היה מדבר עלי לידי בלי להגיד את השם שלי. זה יכול היה לטמטם".

יכולת פשוט להתעלם.

"זה מה שניסיתי לעשות, אבל כמה אתה יכול לברוח מבן אדם. אני מכינה בורקס, הוא אומר לי 'אה, הנה היא רואה את המצלמה'. אני מחכה בתור לשירותים, הוא נעמד לידי ושר 'לא, לא, לא תנצחו אותי' וגם 'החיים יפים עם אנשים קטנים'. לא הבנתי מה עשיתי לו ומה הוא רוצה ממני.

"כשהוא מנהל דיון הוא רוצה רק להישמע ולא להשמיע. אני אוהבת דיונים, ואני מתפרנסת מזה, אבל אני גם מבקשת שתיתן לי את ההקשבה שלך, ואל תשתמש בכל מיני כותרות - בדיוק מה שהוא עשה.

"היה לנו, למשל, ויכוח על לוסי אהריש ובעלה צחי הלוי, והוא לא הפסיק להגיד שזאת התבוללות. אני הסברתי לו שכשראיתי בכתבה בטלוויזיה את ארוחת השישי של שתי המשפחות, ראיתי אהבה ושלום. הוא הרגיש שהוא לא העביר מספיק את המסר של ההתבוללות, והתחיל לדחוף את זה בכל מקום, כי הוא פרובוקטור. באחד הימים הוא שאל את עומר (ברזני; ע"ס) מה הוא אומר על ה־BDS. עומר ענה שהוא לא יודע מה זה, אז אורן אומר לו 'נגה ארז'. נו באמת, הבן אדם אומר לך שהוא לא יודע מה זה BDS, ואתה מנסה לעשות עליו סיבוב בכוח?

"השיא היה בנאום הקרקס. אורן בחר לדבר עלי במסגרת המשימה בפני כולם, ואין דבר שהוא לא אמר עלי. זה נאום שאני מודה לאלוהים שלא שודר, אבל אם הוא היה משודר הצופים היו מבינים למה אני מגיבה ככה".

מה הוא אמר בנאום הדרמטי הזה?

"'מאיה, את אדם צבוע, דו־פרצופית, אף אחד לא מאמין לך, מי את חושבת שאת, משתמשת במעמד האישה כדי להתקדם בחיים'. מה לא אמר. ישבתי שם ואמרתי לעצמי 'תני לו לדבר ואל תתייחסי', אבל למחרת בבוקר התעוררתי כשאני מדמיינת את בעלי רועי צופה בדברים שנאמרים על אשתו. תגיד, מה עשיתי לך? הכל בגלל שאני לא רוצה להיות חברה שלך? אין לך מעצורים? איפה הגבולות שלך? אין בך חמלה?"

הוא התנצל בפנייך גם על זה?

"כן, הוא פנה אלי אחרי הנאום והתנצל. ישבנו בסלון והוא אמר לי 'אני אוהב אותך, את האדם הכי מיוחד שפגשתי, ואת מהממת'. ואז אנחנו יוצאים למועצת שבט, והוא חוזר על הכל מחדש. תגיד, אתה רציני? הרי לפני חמש דקות אמרת שאתה אוהב אותי".

עד עכשיו לא הבנתי מה המחלוקת המרכזית ביניכם.

"הוא התבאס שאני לא רוצה להמשיך להיות חברה שלו. אני העדפתי להתרחק מהבן אדם, כי הוא הוציא ממני צדדים פחות טובים".

ולחשוב שבימים הראשונים עוד הייתם "חתן וכלה", ואפילו ניצחתם יחד במשימה.

"עצוב להגיד, אבל אף אחד אחר במשימה לא בחר אותי כבת זוג. ראיתי איך כולם מתחלקים ביניהם, ולי היה יותר קשה למצוא את הבסטי שלי. פתאום אורן הציע לי, אז הלכתי איתו. הוא סגר לי את הפינה, שלא אהיה מובכת פומבית בגלל שאף אחד לא בחר בי".

את מתארת תחושות לא נעימות, אבל בשום שלב בבית לא ראו אותך מתפרקת או נשברת.

"פחדתי שהמשפחה שלי תראה את הדברים האלה. אני תמיד אדם שדואג לאחרים יותר מאשר לעצמו. ובכלל, אני מודה שלא הצלחתי להתנתק לגמרי מהעולם ולהיות ממוקדת כולי בבית האח. היו עלי הטבעות של עידו ועומרי, טבעת הנישואים וגם עגילים של אמא שלי, כך שכל הסממנים האלה החזירו אותי כל הזמן למחשבות החוצה".

התבאסת שלא היה לך את "האחד" שיכולת להישען עליו?

"מאוד, האחד הזה מאוד חשוב. אני אדם שרגיל שנשענים עליו, אני לא אדם שנשען. אז כשהייתי צריכה לפרוק העדפתי ללכת לחדר האח, ולא ליפול על ג'קו וטיטי (אייזנברג ואיינאו; ע"ס)".

גם עם מירי כהן היה לך חיבור.

"בלא מעט רגעים מירי היתה בשבילי בדיוק האחד שהייתי צריכה. לשבת איתה במטבח, על נס קפה, לראות את האימהות שיש בה. היא תמכה בי, ואני תמכתי בה. תשמע, מרוב שהיא אמרה לי שאני צריכה עוד ילדים פחדתי שאני נקלטת בתוך בית האח, בלי שרועי נמצא לידי... רק כשיצאתי שמעתי עליה קצת ביקורת, אבל זה לא משהו שהרגשתי בבית".

ותמיר ורדי?

"תמיר הוא אדם חמוד מאוד, מצחיק, כיפי, אבל פחות התחברתי אליו. בבית האח יש אנשים שמוציאים ממך הומור או רגש, ועם תמיר זה לא קרה".

הוא טען שדיברת עליו עם קותי לפני הכניסה לבית. היה או לא היה?

"מי שמכיר אותי יודע שזה לא הסגנון שלי. שאני אלך ואשאל את קותי איך תמיר? נו באמת, אין לי מה לעשות בחיים?"

צפית במילות הפרידה של הדיירים ממך?

"לא, לא צפיתי בכלום, וגם לא אצפה. אני לא אוהבת לראות את עצמי. תמיד מחפשת איפה הבעיות באיפור ובתאורה. ממש לא אוהבת".

• • •

בצלאל שהתה 33 ימים בבית, ונחשבה לאחד הדיירים הבולטים העונה, אם לא הבולטת ביותר - אף שלא הגיעה לקו הסיום. מי שמכיר אותה ומי שמאזין לה בתוכנית הבוקר, יכול להבחין בצד הקומי שלה, שפחות בא לידי ביטוי על המסך.

"למה אתה חושב שהדיירים לא העמידו אותי הרבה זמן להדחה? כי הם ראו את כל הצדדים האחרים שלי וקיבלו דיירת תומכת ומצחיקה. מילאתי להם את הזמן. הייתי אחת שתמיד יש על מה לדבר איתה, אבל מה שבחרו להראות לצופים זה לא בהכרח זה. מה לעשות, זאת טלוויזיה".
יכול להיות שבאת לחפש צדק במקום הלא נכון?

"אחד התפקידים שלי ברדיו הוא לפתוח מיקרופון ולחשוף עוולות ואי צדק, לצאת נגד. רדיפת צדק היא חלק ממני. למשל, היה הדיון בבית על מצעד הגאווה, שבו ציפי רומנו ורועי לולו יצאו נגד הבגדים החשופים והמיניות. יצא שם הפרצוף האמיתי של חלק מהאנשים. רועי לולו, שמבין את החשיבות של יום הגאווה, בא וטוען שזה מצעד מיני? הוא שוכח את כל ההורים והילדים שמסתובבים שם? ומה עם החשיבות של היום הזה? המשמעות שלו?

"אז פתאום אני מוצאת את עצמי רבה איתו ועם ציפי, שניים שאמורים להגן על הקהילה הגאה, ואני לא מאמינה. הם הציגו את זה כאילו המצעד הוא מועדון הדאנג'ן. גם תמיר הרגיז אותי בדיון הזה. אחד שיצא מהארון בגיל מאוחר פתאום תופס את הצד השמרן.

"זה בסדר שהוא יהיה שמרן, אבל הוא אמר בעצמו שהוא אף פעם לא היה במצעד, אז למה סתם לצאת נגד הקהילה שאתה חלק ממנה. אני מתחברת לאמת שלי, ולא יכולתי לשתוק להם".

מי שלא חטף ממך זה ג'קו. ניכר שהיה ביניכם חיבור מצוין.

"עם ג'קו זה היה סוג של סגירת מעגל בשבילי, כי בעבר היינו חברים באותה חבורה, ופתאום לראות אותו, הרגשתי כאילו לא עברו מאז 15 שנה.

"הוא הזכיר לי את הימים שהייתי צעירה ומדליקה, והוא גם שר לי מלא. ואתה יודע שבבית כל פזמון הוא מסיבה. ג'קו אותנטי, והוא לא מפחד להביע את הדעה שלו. ורק שרומי גיאור לא תיגע לו בחלב".

מה, באמת, היתה הבעיה שלה לתת לו מהחלב?

"הוא לא יכול לשתות חלב רגיל. באחד הימים הוא שתה חלב רגיל - ולא זז מהשירותים יומיים".

ג'קו. "סגירת מעגל",

 

אפרופו, איך הגבת כשטיטי הרגישה לא טוב?

"טיפלתי בה הרבה, ואז נכנסתי לחדר האח והתחלתי לבכות".

למה?

"אני, כשאני חולה, הדבר הראשון שאני עושה הוא להתקשר לאמא שלי. כשטיפלתי בטיטי נזכרתי בעובדה שאין לה אמא, וזה הציף אותי מאוד. טיטי היא בחורה חמודה ומתוקה".

בתחנת הדלק הסמוכה לאולפני רדיו לב המדינה מבקשת ממני אלמונית למסור לבצלאל מסר. "תגיד לה שגם כשנדמה שאנחנו מתקרבות לשוויון, הדרך עוד ארוכה. בפועל גברים יכולים להגיד מה שהם רוצים, ונשים עדיין לא, ומה שעצוב הוא שגם נשים חושבות את זה על נשים אחרות".

מאיה, אני מעביר לך את המסר.

"אני מסכימה איתה. אני חווה כל הזמן את מה שהיא אומרת, וזה מבאס אותי. לאנשים קשה לעכל אישה שהיא דעתנית, ואני דעתנית. אני לא מפחדת להגיד את דעתי, ואני לא מפחדת שהיא תהיה שונה. אני לא גונבת דעת קהל, ואני אומרת רק דברים שאני מתחברת אליהם.

"הכי קל היה לי להגיד את מה שהקהל רצה לשמוע, ואני יודעת מה רוצים לשמוע. אבל זה לא שווה את זה שאני לא אישן עם עצמי טוב אחר כך בלילה. גם בדיון על מצעד הגאווה היה רגע שהיססתי. מה את מנסה להיאבק את המאבק שלהם, עדיף שתסתמי. אבל למזלי, מהר מאוד הלכתי עם האמת שלי".

ואין שום פילטרים?

"המדד שלי היה מה הייתי אומרת ברדיו, כי ברדיו אני מדברת על הכל חופשי. זה היה המדד שלי. אני לא יכולה להגיד משהו כדי לרַצות מישהו".

הדיבור החופשי שלך ניכר גם במריבת האגוזים.

"לא חשבתי שהקטע עם האגוזים (בצלאל ביקשה אגוזים להכנת עוגה ליום הולדתה, ובהמשך טענה שציפי אכלה אותם - דבר שהצית עימות; ע"ס) יהיה כל כך גדול ומשמעותי ומניע עלילה ומשפיע קדימה".

בכמה אגוזים היה מדובר?

"היא אכלה שבעה, אבל הכעס שלי היה עקרוני".

התאכזבת כשהודחת?

"ידעתי באותו ערב שאני הולכת לצאת. לבשתי במיוחד לוק ששמרתי לרגע הזה, כי ידעתי שכשארד איתו במדרגות - הוא ייראה פגז. בשלושת הימים האחרונים התפללתי לאלוהים שיוציא אותי. אני ממצה מהר".

עם בעלה רועי עסיס והילדים עומרי ועידו. "איזהו עשיר? השמח בחלקו", צילום: מהאלבום המשפחתי

 

את שמחה שחזרת לשגרה בחוץ?

"יש לי בבית בעל שאני אוהבת, ילדים, קריירה. איזהו עשיר? השמח בחלקו. ואין יום שאני לא אומרת את זה לעצמי".

מי יהיה המנצח שלך?

"ג'קו. זאת תהיה סגירת מעגל יפה. ואני אשמח גם בשביל טיטי אם היא תזכה".

erans@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר