תחרות מלכת היופי בוטלה - הטהרנות והצדקנות ניצחו

אנו חיים בעולם תחרותי, אז מה כל כך נורא בתחרות המבליטה יופי?

תחרות מלכת היופי. פורמט מיושן, צילום: קוקו

"כולם יודעים שמלכת היופי היא לא הכי יפה", שרה להקת מוניקה סקס. על אותו משקל, ניתן גם להגיד היום כי כולם לא יודעים מי היא מלכת היופי האחרונה. וגם לא זאת שלפניה.

אם בעבר התחרות הזאת היתה מייצרת סלבריטאיות ומסדרת להן חיי זוהר ופרסום, הרי שבשנים האחרונות מלכת היופי לא מעניינת, לא רלוונטית וכתוצאה מכך התחרות לא שודרה בטלוויזיה. הפורמט המיושן לא מסתדר עם נורמות חברתיות של ימינו: הוא מטפח החפצה ואידיאל יופי עתיק, שימש קרקע נוחה להטרדות מיניות וייצג כניעת נשים לכללים ולמודלים פטריארכליים. כבר שנים ברור כי התחרויות הללו מוכרחות לעבור כיול מחדש - אך מכאן ועד לביטול הפגנתי שלהן המרחק עצום.

השבוע נודע כי התחרות הישראלית, שמתקיימת מאז 1950, לא תיערך השנה ולא ברור אם תחזור בעתיד הקרוב. הווה אומר, ישראל לא מתכוונת לשלוח נציגה לתחרות "מיס יוניברס" שמתוכננת לחודש ינואר בארה"ב - שנתיים בלבד אחרי שעפנו על עצמנו וחגגנו בהגזמה את האירוע, כשאירחנו באילת את התחרות הבינלאומית שמשודרת לכל העולם.

אין ספק כי תחרויות דוגמת מלכת היופי נושאות עימן בעיות ערכיות, שאינן הולכות יד ביד עם התקופה שבה אנו חיים. על אף נורות האזהרה, התחרות, שמתבססת על תנאי קבלה בינלאומיים, לא ידעה להתאים עצמה למציאות העכשווית.

כוחן של תחרויות כאלה חבוי באפשרות לעצב דרכן קטגוריות מעודכנות של מודל יופי ושל העצמה נשית. לו רק היו מאפשרים גם לנשים מלאות, נמוכות, מנומשות או בעלות מוגבלות כלשהי הזדמנות שווה להתמודד - זה היה מסייע לשינוי תפיסה חברתית על מהו בעצם יופי.

אי אפשר להתכחש לכך שאנו חיים בעולם תחרותי. לגיטימי לבחור את האדם הכי מהיר, הכי חזק, הכי משכיל או הכי סקסי שיש; ישנן תחרויות שמחליטות מי מזמר הכי טוב ומי מבשל מדהים, אז מה כל כך נורא בתחרות המבליטה יופי? ביטול האירוע הוא עצימת עיניים טרחנית ומתחסדת. יופי היה ויישאר גורם מאוד נוכח ומשפיע בחיינו - בקרב גברים ונשים. זו דרך לקטלג וזו דרך לפתוח דלתות.
היופי גורם לנו להתאהב, וההחלטה למחוק מהתרבות את האלמנט הזה באמצעות ביטול התחרות לא תשנה את האנושות ולא תשכנע אף אחד לא להסתכל קודם על הקנקן, לפני שבוחנים מה יש בתוכו. הטהרנות והצדקנות ניצחו את היופי.

nirw@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר