מנכ"לית פתאל: "זה היה קל? לא, אבל הגשמתי את מטרותיי"

אביה מגן חלמה על טיול אחרי צבא, בחרה עבודה מועדפת בתחום המלונאות והחלה לגייס את הכסף • אלא שהיא התאהבה בתחום, ושש שנים לאחר מכן כבר ניהלה מלון ברשת פתאל • כיום היא המנכ"לית של הרשת, האישה הישראלית היחידה בתפקיד • "את הכוח שלי אני שואבת מהמשפחה שלי, הילדים שלי הם העוגן שלי"

מנכ"לית פתאל, אביה מגן, צילום: גדעון מרקוביץ'

"אם את רוצה להתקדם, את צריכה לרצות את זה באמת ולהבין שיש ויתורים שאולי תצטרכי לעשות" - כך אומרת אביה מגן בת ה־45, מנכ"לית רשת מלונות פתאל, האישה הישראלית היחידה בתפקיד. היא אחראית ל־46 בתי מלון בישראל, ותחתיה מועסקים כ־7,000 עובדים. אגב, עד היום היא לא יצאה לטיול אחרי צבא.

מגן התחילה את דרכה המקצועית כצ'קרית במלון כדי לממן טיול לאחר צבא. היא אמא לשלושה ילדים, לא מאמינה בקיצורי דרך ומספרת כי התקדמה לאט, שלב אחר שלב, אתגר אחר אתגר. "אני עובדת בפתאל כמעט מיום הקמתה. נולדתי באילת, וחיפשתי עבודה מועדפת בענף המלונאות באילת. עשיתי מגוון תפקידים, ואני חושבת שזה יתרון אדיר לצמוח בתוך הענף. את מבינה איך הדברים עובדים במגוון חזיתות".

כבר בגיל 27 ניהלה את קלאב מד אילת, ובהמשך את הרודס פאלאס, את כל אזור אילת וכעת את הרשת כולה. "אין מטרה שאנחנו לא יכולות להגשים. אין דבר כזה. אני חושבת שאישה צריכה לדעת שהיא יכולה, וחברות וארגונים צריכים לאפשר את זה. 51% מתפקידי הניהול הבכירים אצלנו מאוישים על ידי נשים".

דוד פתאל, מייסד ובעל השליטה בקבוצת פתאלואביה מגן מנכ"לית רשת פתאל, צילום: יח"צ עזרא לוי

יש קשיים בדרך למטרה?

"כשניהלתי את הרשת באילת הייתי כבר אמא לשלושה ילדים, שאחד מהם רק נולד, ועשיתי את התואר האקדמי שכל הזמן דחיתי. טסתי פעמיים בשבוע לתל אביב ללמוד, כי באילת אין לימודי משפטים. להגיד לך שזה היה קל? לא, אבל עשיתי את זה כי מאוד רציתי את זה".

איך באמת את מצליחה לשלב בין כל העולמות?

"את הכוח שלי אני שואבת מהמשפחה שלי, הילדים שלי הם העוגן שלי. המשאב הכי חשוב למנהלים זה זמן, וצריך לדעת איך מנהלים אותו. סדר היום שלי הוא ברזל. אני מנסה לחלק את הזמן שלי, להספיק גם וגם, ואיפה שאני נמצאת - להיות שם במאה אחוז. אם אני בעבודה, אני נמצאת בה בלי נקיפות מצפון, במאה אחוז. אם אני בבית, להיות שם במאה אחוז".

אביה מוסיפה: "ניהול זה כישרון שלא שייך למגדר. יש גברים שמנהלים מצוין, ויש נשים שמנהלות מצוין, זה תלוי יכולת אישית. באופן כללי, נשים מביאות איתן סגנון ניהול אחר מגברים. לתחושתי, שיח ניהולי משולב בין גברים לנשים הוא שלם יותר, ולכן חשוב שבהנהלת חברה יהיה ייצוג של שני המינים. לגבי הטענה הרווחת שלנשים יש רגישות ואינטליגנציה רגשית גבוהה יותר - נתקלתי במנהלים גברים מצוינים שהיו להם התכונות הללו, ובנשים שלא".

לדבר עם השף

מגן טוענת שהסוד לניהול חברה גדולה כמו פתאל זה לדעת להיות בשטח. "כשאני רוצה לדעת מה קורה בחברה, היכן הדברים עומדים, איפה אפשר להשתפר והיכן צריך לחזק ולייעל - אני מקבלת את התשובות מהשטח, מהאנשים", היא אומרת. "אני נכנסת למטבח, יכולה לדבר עם השף, הטבח או בכלל עם פקיד הקבלה. נוסף על כך, יש לנו מנגנוני בקרה חזקים בחברה, כמו סקר שביעות רצון חברי צוות של אורחים וספקים".

יש לכם כמה תוכניות שאפתניות למלונות חדשים שייפתחו בשנים הקרובות.

"החברה מתפתחת מאוד בשנים האחרונות, בארץ ובעולם. לאחרונה השיקה את מלון 'בוטניקה', למרגלות הגנים הבהאיים בחיפה, שמעוצב בהשראת עולם הצומח המקומי, הראשון מסדרת 'לימיטד אדישן' של פתאל. בקרוב ייפתח גם המלון השני בסדרה זו, בשם 'הר כנען' - מלון ספא יוקרתי ומפנק בצפת. כמו כן אנו מקימים שני בתי מלון באילת - מלון יוקרה על הטיילת עם בריכת אינפיניטי על הגג ושטחי מסחר נרחבים, וכפר נופש עם חדרים על המים".

אביה מגן עם ילדיה,

בואי נדבר על מחירים - המחירים במלונות בישראל גבוהים באופן משמעותי מאלו של המתחרים בעולם.

"יש הרבה סיבות לכך שהמחירים בישראל גבוהים. כחברה בינלאומית, שיכולה להשוות בין ישראל לאירופה, ההוצאות בישראל גבוהות כמעט פי שלושה מאשר באירופה. רק כדי לסבר את האוזן - הקמת בית מלון בישראל, מהרגע שאת מקבלת החלטה ועד שאת יושבת בהנאה בלובי, לוקחת עשר שנים. באירופה מדובר בשלוש שנים. וזה בלי לדבר על הוצאות התפעול בבתי המלון, שהן משמעותית יותר גדולות בארץ לאור הרגולציות שקיימות כאן - ביטחון, כוח אדם, כשרות, ועוד".

איך בכל זאת ניתן להפחית עלויות?

"יש לנו ברשת בתי מלון מכל הסוגים, ואני בטוחה שכל משפחה, בהתאם לכיסה, יכולה להתאים את העלות של החופשה שהיא רוצה לנופש בישראל. נוסף על כך, אנחנו מציעים כמה אפשרויות לאורחים שלנו כדי להפחית עלויות. לדוגמה: יש לנו את האפליקציה 'יאללה' לאנשים ספונטניים, שבעזרתה ניתן לקבל נופש מהיום למחר או מחרתיים במחיר נמוך משמעותית. לפעמים זה מגיע להנחה של 50%.

"יש כאלה שמבקשים להיות מתוכננים - גם לסוג הקהל הזה מצאנו פתרון, ואנו מנגישים להם את המחירים באפליקציה שנקראת 'פתאל על הזמן'. אני ממליצה לכל אחד להיכנס אליה. באפליקציה מפורסמים מחירים לחופשות של כחצי שנה לפני המועד, אפילו לחגים. אם מזמינים מראש, ניתן ליהנות מעד 50% הנחה, שזה משמעותי".

מנכ"לית פתאל, אביה מגן, צילום: גדעון מרקוביץ'

יש מחסור חמור של עובדים בתחום, איך מתמודדים עם זה?

"המחסור בכוח אדם הוא האתגר המשמעותי ביותר שאנו מתמודדים איתו, במיוחד אחרי הקורונה. לשמחתי המדינה הפנימה, והיא מסייעת עם עובדים זרים. יש לנו עובדים זרים מהפיליפינים, אנשי שירות מדהימים שהענף הזה זקוק להם. זאת לצד העובדים המצוינים שמועסקים במחלקות השונות בבתי המלון שלנו. אנחנו מייחסים חשיבות גבוהה לנושא שימור ההון האנושי. יש לנו מחלקה שלמה שעוסקת רק בכך".

רצון ותשוקה

וירוס הקורונה מאחורינו, השמיים נפתחו, אך אנו עדיין רואים מספר נמוך יחסית של תיירים שמגיעים לישראל. אתם מרגישים את זה במלונות שלכם?

"2019 היתה שנת שיא מבחינת מספר התיירים שנכנסו לישראל - 4.6 מיליון. זה לא עניין של מה בכך. זה הושג על ידי עבודה משותפת של משרד התיירות והתאחדות המלונות. אבל אז התחילה הקורונה, וכמות התיירים ירדה. יש לנו לא מעט בתי מלון עירוניים, למשל בתל אביב ובירושלים, שלא יכולים
להתפרנס רק מתיירות פנים. לשמחתי, בשנה החולפת הרגשנו התאוששות. עדיין לא הגענו לכמות התיירים שהיתה ב־2019, אבל אנחנו בהחלט רואים שיפור משמעותי".

הממשלה רוצה לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים.

"המדינה צריכה לעודד את התיירות הנכנסת לישראל ולמנוע פגיעה בה ובעוסקים בענף, מהסיבה הפשוטה שכל תייר מכניס לישראל כ־1,600 דולר בממוצע, שבסופו של דבר מצטברים להכנסה עצומה. שר התיירות מבין שזה נדבך חשוב בכלכלת המדינה. לבטל את הפטור ממע"מ זו שגיאה חמורה, ואסור לעשות את זה. אני גם בטוחה שיבינו שאסור לעשות את זה".

בממשלה הנוכחית אנחנו רואים מיעוט של נשים - רק חמש שרות ואפס מנכ"ליות. זה מדאיג אותך?

"המדינה שלנו התקדמה מאוד בשנים האחרונות בקידום נשים ומעמד האישה, וככה זה צריך להמשיך. הממשלה צריכה לעודד זאת, ליזום חוקים ולא לעשות כל דבר שעלול לפגוע במעמדה של האישה".

אילו תכונות אופי עזרו לך להתקדם, מה דחף אותך לתפקיד הניהולי הבכיר?

"צריכים להיות לך הרצון והתשוקה. גדלתי בבית מאוד מעצים. אמא ואבא היו אומרים לי 'אין דבר כזה שאין דבר כזה'. הערכים שהם הקנו לי בילדות בנו אותי.

"כשהבן שלי בן ה־8 שואל אותי 'מה כדאי לי להיות כשאהיה גדול?', אני פשוט עונה לו, כמו שההורים שלי היו אומרים לי: 'מה שאתה רוצה - ותמיד תעשה אותו הכי טוב שאתה יכול, תוך אמונה בעצמך'. ברגע שאתה מגיע לתפקיד מסוים, תעשה אותו הכי טוב שאתה יכול - והקידום יגיע. אתה שומע דברים טובים מהאורחים ומהמנהל, וכך מזהה את הפוטנציאל. נוסף על כך, התמדה היא תכונה חשובה מאוד, וגם ההבנה שאין קיצורי דרך.

"גם אם לפעמים בוער לנו, ואנחנו רוצים להתקדם מהר־מהר - חשוב לעבור את השלבים בדרך. כי כל תפקיד ותפקיד, גם אם הוא במלון אחר או במשרד אחר, תורם לך לניסיון ולהתמקצעות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר