מי אישר להוציא כסף? כשהמצב הכלכלי פוגע בזוגיות

מריבות בין בני זוג על כסף הן נפוצות וקורות בתדירות גבוהה • אז מה עושים כשמגיעים לחילוקי דעות, או שאחד מבני הזוג מוציא סכומים גדולים בלי להתייעץ? • היועצת הזוגית מסבירה

זוג מתעסק בהוצאות הבית, צילום: Getty Images

כסף הוא כלי חשוב בחיים, ועשוי לעורר סביבו המון רגשות. משכורת גבוהה מהווה מדד להצלחה בחיים, בעוד משכורת נמוכה עלולה להעיד על מעמד נמוך. בני זוג שחולקים משק בית משותף, מתעסקים גם בנושא הזה. אבל מה עושים כשהכסף גורם למריבות ולוויכוחים? היועצת הזוגית מסבירה .

סיפורים מהקליניקה

בני זוג שמטופלים באופן קבוע בקליניקה, הגיעו לפגישה השבועית כשנראה שעבר עליהם שבוע טעון. כששאלתי לשלומם, _דנה (שם בדוי) ענתה: "תשאלי אותו! גם ככה הוא מחליט". רון (שם בדוי) הגיב לה: "אולי נשאל את אמא שלי? גם ככה אני לדעתה בן 6".

מה באמת קרה בין השניים? כמה ימים קודם לכן, נכנס רון הביתה מחויך וסיפר לדנה שקנה ציוד סקי. הוא החליט לטוס עם חברים לסוף שבוע ארוך ולהתחיל לגלוש. היא נלחצה שבעלה הוציא כמה אלפי שקלים בלי להתייעץ איתה, על תחביב שהוא עוד לא מנוסה בו. היא אמרה לי: "שלא תחשבי, אני מפרגנת. שייסע עם חברים! אבל למה לא לשתף אותי? סקי זה מסוכן, ולמה צריך מיד לקנות ציוד? אנחנו בתקופה כלכלית לא משהו, והוא הוציא אלפי שקלים בלי לשאול אותי?".

ההחלטות עלולות לעורר ויכוחים (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

האם רון היה צריך "לבקש את רשותה" של דנה? בהחלט כן. החלטות כאלה כדאי לקחת ביחד. באופן כללי, כדאי שבני הזוג ייבחנו את מצבם הכלכלי מדי פעם, ויחליטו על סכום שממנו צריך להתייעץ עם בן הזוג לפני ההוצאה. בני זוג שנמצאים במצב כלכלי מצוין יוכלו להחליט על סכום גבוה, ואילו בני זוג שנמצאים במצב כלכלי לא מזהיר, עשויים להחליט על סכום נמוך, כמו 200 שקלים. כשבני הזוג יושבים ביחד ומחליטים על איזה סכום מתייעצים, זה מוריד את ההרגשה של "לבקש רשות", והופך להחלטה משותפת. 

בדרך כלל אצל בני זוג יש את מי שמתמצא יותר בחשבון הבנק ובשאר כאבי הראש שקשורים לנושא הכלכלי, והוא יוכל לתת כיוון בנוגע להחלטה על הסכום בצורה טובה ומושכלת. 

דברו מתוך מקום של שיתוף (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

אם נחזור לדנה ולרון, עולות הרבה שאלות על התפקוד הזוגי שלהם. אולי רון היה צריך לשכור ציוד סקי לפני שירכוש כזה בעצמו? אולי השניים לא יכולים לממן טיול כזה כרגע? גם את מסוכנות הטיול צריך לקחת בחשבון ביחד. כשאחד מבני הזוג רוצה להתנסות במשהו שדורש סיכון, כן צריך להעלות אותו לדיון זוגי, ולתת לשני הצדדים לבטא את הרצונות והפחדים שלהם, ולהבין אם אפשר להתגבר על זה. 

גולשים באתר הסקי מאיירהופן שבאוסטריה, צילום: רויטרס

לסיכום, מה שחשוב זה לדבר עם בן הזוג על הכל, במיוחד בנושאים שמלווים בהוצאות כלכליות, מתוך מקום של שיתוף וקבלת החלטות זוגיות, בלי להרגיש שהעצמאות נפגעת בתוך הקשר. 

ומה קרה בסוף עם בני הזוג? הבחור נסע לסקי, החליט שזה לא בשבילו ומכר את הציוד. לזוג שלום.

נעמה צובל היא בעלת קליניקה לליווי משפחתי – מדריכת הורים לגיל הרך ולבני נוער, יועצת זוגיות ויועצת שינה, כתבת ומרצה בענייני זוגיות והורות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר