מציירים | צילום: GettyImages

איך לאבחן לבד ציורים של ילדים?

הציורים של הילדים מגלים לנו הרבה על עולמם הפנימי ועל הרגשות שלהם • המומחית מסבירה איך תוכלו לאבחן לבד

בימים האחרונים הורים נדרשו להתמודד עם סיטואציה מורכבת שאיימה על השגרה שלהם ושל הילדים בעקבות מתקפת הטילים. מה שהקשה במיוחד את ההתמודדות הוא העובדה כי אנו נמצאים אחרי שנה שבה היינו תחת איום מגיפת הקורונה.

אמנם נכנסנו להפסקת אש, אך החרדות בקרב מבוגרים וילדים כאחד מורגשות גם עם החזרה לשגרה. "ההורים צריכים למצוא את תעצומות הנפש להכיל את הילדים ולהיות דמות מרגיעה ומעודדת עבורם. זה לא קל, במיוחד מאחר שהם נמצאים אחרי שנה קשה", אומרת יהודית אוליבר, מדריכת הורים מטעם מכון אלדר.

לדבריה, "לא כל הילדים ידעו לומר את מה שהם חשים, אבל ניתן להבחין בביטויים התנהגותיים שמעידים על התחושות המלוות אותם. ההורים יכולים לעודד, לחזק, להזכיר להם מקרים שהיה להם קשה והם התגברו, ולהגיד תמיד שאיום הטילים היה זמני".

איך מזהים התנהגות חריגה?

"ילדים שקשה להם לווסת את הרגשות נוטים לבכות ולצעוק. הם יכולים להשתטח על הרצפה סתם כי יש מעדן וניל ולא מעדן שוקולד, בזמן שאנחנו לא מבינים מה הם בעצם רוצים לומר לנו. ילדים שהתרגלו להירדם לבד במיטה מבקשים שיישארו לידם או לישון עם ההורים, וילדים שנגמלו מחיתולים שבים להרטיב". אוליבר מציינת כי הבנה של התנהגות הילדים והתייחסות יעילה של ההורים עשויות לקדם את ההתמודדות עם הרגרסיות של הילדים. "אל תיבהלו מרגרסיה התנהגותית, כי כשהילד שלכם רואה אתכם נבהלים, גם הוא נבהל. תשאלו אותו מה יכול לעזור לו", היא מסכמת.

לאבחן דרך מכחול

ציורים בימים של רגיעה,

ציורי ילדים הם כלי אבחוני שיכול לספר לנו, ההורים, מה שלא תמיד הילדים מצליחים לבטא במילים. מיכל וימר, תרפיסטית באמנות ומנהלת בית ספר ללימודי הדרכת הורים, חוקרת ציורי ילדים יותר מ־18 שנים, ואף כתבה ספר שמדריך כיצד לפענח ציורי ילדים. לדבריה, הסטרס של הילדים מוצא את דרכו אל הדף. דרך הציורים ניתן לראות את הסיבות לקושי הרגשי שהילד מצוי בו, וכך לדעת מה הפתרונות הנכונים עבורו.

וימר מדגישה כי "יש לשים לב להתנהגות הכללית, אם יש קשיי שינה, שינויים בהרגלי האכילה או במצב הרוח. בציורים לפעמים רואים את המצוקה אפילו לפני שהיא מופיעה בהתנהגות. כל אלה צריכים להדליק נורה אדומה כדי לפנות להדרכת הורים מקצועית או לטיפול רגשי".

וימר מספרת על מקרה של ילדה בת 4, שבימים רגועים הציורים שלה היו צבעוניים, בצביעה רכה ורגועה עם אלמנטים שבהם אפשר לזהות בבירור דמויות של פרחים ופרפרים, ובשבוע האחרון הציורים שלה השתנו. "בציורים אין צביעה זורמת ויש אלמנטים מפוזרים. לפי הציורים היא זקוקה לתיווך של כל מה שקורה סביבה. דוגמה אחרת היא של ילדה שגרה עם משפחתה ביישובי עוטף עזה, ומאז תחילת המבצע אפשר לראות שינויים בציורים שלה לעומת הציורים הצבעוניים והעשירים שהיתה מציירת בזמנים רגועים יותר".

אם ילד מצייר טילים או צובע רק בצבע שחור, זה מעיד על מצוקה?

"ילד שמצייר טילים מביע תגובה טבעית למצב שהוא היה נמצא בו, של ירי לעבר ישראל, וזה לא אומר שיש לו בעיה רגשית. הפענוח הוא לפי מכלול של כמה פרמטרים. בכל מקרה של התלבטות, מומלץ להיות ערים לתופעה ולפנות לייעוץ מקצועי".

ציורים בימי התקפות טילים,

גזור ושמור: כלים לפענוח ציורים

1. שימוש מתמשך בצבע אחד וסירוב להשתמש בצבעים אחרים, ציור דמות או פריט שחוזר על עצמו (חוץ מציורים שמאפיינים נורמטיביות כמו לבבות). דגש על איך ציירו, לא משנה אם ציירו חללית, עץ או בית ואפילו טיל, השאלה היא איך.
2. רגרסיה פתאומית בשלבי הציור - ילד שעד כה צייר באופן צורני וסימבולי, חוזר כעת לשלב השרבוט. הרגרסיה בציור עשויה לרמז על קושי שעדיין לא מבוטא בהתנהגות.
3. שימוש בלחץ חלש מאוד - אחיזה של צבע וציור בקווים חלשים (תוך שלילה של סיבה פיזיולוגית, קושי מוטורי וכדומה) מעידה על חוסר ביטחון ותחושת חוסר אונים.
4. מיקום אלמנטים בצידי הדף עם רווח גדול במרכז הדף, יצביעו על קושי של הילד בהשתלבות חברתית, או שנוכחותו אינה משמעותית לסובב.
5. ציורי דמויות מעוותות ומפלצתיות - כשכל עבודתו של הילד מוצפת בתכנים מעין אלה, חשוב לבדוק כיוונים של קושי ופחד מהתמודדות עם הסובב אותו. (בנים אוהבים לצייר מפלצות ודמויות כוחניות, ולא כולן מעידות על מצוקה. ציור יעיד על מצוקה רק כאשר מתקיימים בו כמה תנאים גרפיים, כגון: קו שבור, תנועה רוטטת על הדף וכו').
6. ציורים שבלוניים ונוקשים מדי - כשהילד מקפיד יתר על המידה לא לצאת מהקווים, אם הוא צובע בלחץ חזק כל כך עד שנוצר חור בדף, ובעיקר אם הוא יוצא מכליו כשאינו מצליח במשימה, זו התנהגות שמאפיינת חוסר ודאות, חוסר יציבות וחרדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו